2023-01-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McHatin
FAKTA: Mannen i paret har också haft Open Water certifikat från PADI sedan 1991, taget i Sverige.
(Sökt på namn och födelsedatum i PADIs databas)

Spekulationer:
Antagligen har han dykt innan, gillat det, men lagt av, kanske efter barn?
Sen tar han utbildning på nytt med frugan, när tid i livet finns.

Detta är inget annat än supertragiskt, det är ingen extremsport att dyka rekreationsdykning, utan perfekt hobby för par. De såg säkert fram emot många fina dykresor och dyk i skärgården.
Tyvärr har något hänt, eller det uppstått en stressad situation, innan de har hunnit bygga på med erfarenhet att hantera det.

Om du vill få det till att det är standard att nybörjare i 60-årsåldern (mannen hade bara OW och inte framkommit att han dykt på 30 år), som tagit OW på sommaren (ok, september är ändå sommar), dyker i Sverige själva på vintern, så nej det är absolut inte standard utan på gränsen till dödslängtan. Cocktaildyk i varmare vatten är en helt annan femma. Jag har träffat på många erfarna dykare med tusentals dyk i bagaget, som väljer att börja lägga av med dykning i Sverige i denna ålder (60-65 år) bara för att de är säkerhetsmedvetna och känner att de inte håller samma klass som de haft tidigare. Visst det finns de som fortsätter men observera att detta är erfarna och relativt vältränade individer. Att börja dyka i 60 års åldern i torrdräkt på vintern är inte standard.
Citera
2023-01-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Open Water är utformat precis för vad du skriver: rekreationsdykning.

Men, många faktorer spelar in när du gör en riskbedömning inför varje dyk.
Ålder, hälsa, fysik, väder, omständigheter-bärande av utrustning etc.... sen själva dyket. Förhållande på ytan, i vattnet, sikt, strömmar, temperatur, djup, båttrafik, simma på ytan till dyket?

Svenska vatten på vintern, när man är över femtio år under dessa förhållanden, riskerna blir ganska omfattande. Visst, har de lång erfarenhet av att dyka i våra vatten på vintern, så borde inte detta ställa till en sådan tragisk olycka med två omkomna. Men om de enbart dykt i tropiska vatten innan? Hur var deras dyk historia? Nån som kan delge?

Det har varit uppe tidigare i tråden. De båda har tagit OW cert under hösten(och AOW om jag minns rätt, orkar inte gå tillbaka), och är alltså att se som oerfarna och rekreationsdykare, som media också har nämt.

Men som också tidigare nämnts, så behöver detta dyket inte ha varit advancerat. Det är lika kallt i vattnet en bra bit in på sommaren när man kommer ner några meter och dykplatsen är lätt tillänglig
Citera
2023-01-12, 16:50
Medlem
Jofs avatar
Det verkar som om ingen vet vad som hänt?

Lugna vatten Östersjön- jämfört med Atlanten. Där kan det vara lite knepigt vid uppstigning på land om det är stora vågor.
Citera
2023-01-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det verkar som om ingen vet vad som hänt?

Lugna vatten Östersjön- jämfört med Atlanten. Där kan det vara lite knepigt vid uppstigning på land om det är stora vågor.
Vi vet det mesta och det står i tråden. De tre har dykt till ca 30 meter utan problem. Även uppstigning utan problem. Vid ytan var det blåsigt med vågor och istället för att simma in till land bestämde man sig för att gå ned till 5-7 meter och ta sig mot land.

Det är på detta djup som något hänt. Ännu oklart exakt vad. Den tredje och mest erfarna personen har enligt uppgift dragit upp T*mas på stranden och sedan kallat på hjälp via en fjärde part. Enligt uppgift dennes maka. M*ari blev kvar i vattnet och hittades på ca 8 meters djup med strålkastare på. Tragiskt.
Citera
2023-01-13, 08:29
Medlem
scrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Vi vet det mesta och det står i tråden. De tre har dykt till ca 30 meter utan problem. Även uppstigning utan problem. Vid ytan var det blåsigt med vågor och istället för att simma in till land bestämde man sig för att gå ned till 5-7 meter och ta sig mot land.

Det är på detta djup som något hänt. Ännu oklart exakt vad. Den tredje och mest erfarna personen har enligt uppgift dragit upp T*mas på stranden och sedan kallat på hjälp via en fjärde part. Enligt uppgift dennes maka. M*ari blev kvar i vattnet och hittades på ca 8 meters djup med strålkastare på. Tragiskt.

Mycket bra TL;DR efter över 40 sider typiskt flashback.
Och som du skriver Vad är ganska klarlagt det som vi saknar är varför och framför allt hur det hände.

Tyvärr tror jag att vi kommer få leva med spekulationer en längre tid. Den tredje personen kanske ger mer klarhet om han väljer att berätta. Betoning på kanske efter att ha sett hur lätt det är att missförstå det som skrivs i gammaldags- och socialmedia.
Citera
2023-01-13, 08:41
Medlem
us_marshals avatar
Citat:

Fast vi vet ju inte att de varit nere på 30 meter? Eller att det gick bra, eller att de gått upp och det var för blåsigt och sen gått ner igen för att simma på 8 meters djup?

Vi vet att dom var OW certifierade, dvs 18 meter max. Vi vet att dykplatsen är 30 meter. Vi vet att den erfarne kom upp med mannen till ytan medvetslös och drog upp han på stranden, och att kvinnan tappades bort och hittades medvetslös på 7-8 meter av räddningspersonal.

Det är i alla fall vad jag kunnat hitta i alla nyhetsartiklar etc.
Citera
2023-01-13, 09:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Luften kanske tog slut när man gick ner till 5-7 meters djup, men man borde klara nöduppstigning från det djupet om man får luftproblem och har varit på denna nivå ett tag.
Citera
2023-01-13, 09:59
Medlem
scrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av us_marshal
Fast vi vet ju inte att de varit nere på 30 meter? Eller att det gick bra, eller att de gått upp och det var för blåsigt och sen gått ner igen för att simma på 8 meters djup?

Nu vet jag inte vad dykargruppen hade för dator med sig. Och det är bra att ifrågasätta information som inte bekräftas.

Men det jag kan berätta är att många dykare har datorer som synkar automatiskt med app i mobilen. När dykdatorn kommer tillräckligt nära mobilen synkas informationen med appen som sen i sin tur synkar med nätet. Beroende lite på vilken app och molntjänst man använder kan vänner/bekanta/fiender ta del av dyket.

Så jag kan få kommentarer om mitt dyk och dykprofilen redan när jag håller på att ta av mig grejerna.
Inte osannolikt att den här gruppen har en liknande lösning, men i nuläget ingen vi säkert vet, så informationen sprider sig.

Tyvärr har gammal media i sin rapportering av olyckan vart lika otydlig som den här tråden.
Citera
2023-01-13, 15:18
Medlem
us_marshals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrince
Nu vet jag inte vad dykargruppen hade för dator med sig. Och det är bra att ifrågasätta information som inte bekräftas.

Men det jag kan berätta är att många dykare har datorer som synkar automatiskt med app i mobilen. När dykdatorn kommer tillräckligt nära mobilen synkas informationen med appen som sen i sin tur synkar med nätet. Beroende lite på vilken app och molntjänst man använder kan vänner/bekanta/fiender ta del av dyket.

Så jag kan få kommentarer om mitt dyk och dykprofilen redan när jag håller på att ta av mig grejerna.
Inte osannolikt att den här gruppen har en liknande lösning, men i nuläget ingen vi säkert vet, så informationen sprider sig.

Tyvärr har gammal media i sin rapportering av olyckan vart lika otydlig som den här tråden.

Jo absolut, men menar att det har ju inte kommit fram att någon sagt att "Min kompis fick dykloggen" eller "man kan se att hans loggar har laddats upp här" etc, utan det låter bara som folk antagit att de dykt till 30 meter just för att det säger att det är 30 meter djupt där?
Citera
2023-01-13, 18:45
Medlem
scrinces avatar
Citat:
Jo absolut, men menar att det har ju inte kommit fram att någon sagt att "Min kompis fick dykloggen" eller "man kan se att hans loggar har laddats upp här" etc, utan det låter bara som folk antagit att de dykt till 30 meter just för att det säger att det är 30 meter djupt där?

Sant.
Jag hoppas innerligt att de dök inom sina begränsningar och inte pressade för att komma ned till skylten.
Bara lite kort för de som undrar varför jag tycker så. Det händer så mycket med kroppen när du går ned djupt. Man tänker långsammare, är man nere för länge (överskrider ndl för dykarna) måste man hantera extra stopp på vägen upp, luftförbrukningen ökar, lite kvävenarkos på det så känns kanske allting toppen och man glömmer kolla av lufttrycket etc etc
Tyckte mig läsa att de enbart hade OW cert och då blir det lätt för mycket att hantera.

Jag hoppas att det kommer ut lite mer officiell information men som någon skrev i någon tråd att det får vi säkert vänta en 6-12 månader på.
Citera
2023-01-13, 19:43
Medlem
Citat:
Informationen om att de dykt till 30 meter kommer från mig och är helt korrekt. Den är inte baserad på antaganden eller gissningar. Man har dykt till ca 30 meter och sedan kommit upp till ytan. Fram till denna tidpunkt var dykningen lyckad och problemfri.

Jag har ingen information om vad som inträffat när man sedan valt att gå ned till 5-7 meter och ta sig till land istället för att simma vid ytan. Något katastrofalt inträffade men oklart vad.

Informationen kommer från källor som har/har haft direkt insyn i händelsen. Informationen är knappast sensationell och det finns ingen anledning till att hitta på saker om denna tragiska händelse.
Citera
2023-01-14, 01:22
Medlem
Citat:
Informationen om att de dykt till 30 meter kommer från mig och är helt korrekt. Den är inte baserad på antaganden eller gissningar. Man har dykt till ca 30 meter och sedan kommit upp till ytan. Fram till denna tidpunkt var dykningen lyckad och problemfri.

Jag har ingen information om vad som inträffat när man sedan valt att gå ned till 5-7 meter och ta sig till land istället för att simma vid ytan. Något katastrofalt inträffade men oklart vad.

Informationen kommer från källor som har/har haft direkt insyn i händelsen. Informationen är knappast sensationell och det finns ingen anledning till att hitta på saker om denna tragiska händelse.

Tack för din insikt och information. Ett av de få vettiga inlägg jag läst i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in