Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-02, 20:45
  #1
Medlem
Nibiruans avatar
Får/kan t.ex ett Elbolag som skickar ut pappersfakturor till sin kund skicka till inkasso direkt när datumet för sagd faktura passerats och fakturan ej betalats i tid p.g.a att PostNord ej levererat fakturan till kunden?

Vad säger juridiken om detta - vem är ansvarar för de extra kostnader som kan uppstå?

Hur betalar man en räkning son man inte fått i tid?
Citera
2023-01-02, 21:03
  #2
Medlem
Enligt både kronofogden och transportstyrelsen så är det ditt ansvar att hålla koll så du får dina fakturor.

När min fru ifråga satte det och fråga om dom tyckte det var rimligt att hon skulle behöva ringa till alla företag och myndigheter som hon har minsta kontakt med så tyckte dom hon var otrevlig och la på telefonen.
(transportstyrelsen skickade till fel adress och posten klanta till eftersändningen)

Riktigt efterblivet om du frågar mej.
Citera
2023-01-02, 21:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Får/kan t.ex ett Elbolag som skickar ut pappersfakturor till sin kund skicka till inkasso direkt när datumet för sagd faktura passerats och fakturan ej betalats i tid p.g.a att PostNord ej levererat fakturan till kunden?

Vad säger juridiken om detta - vem är ansvarar för de extra kostnader som kan uppstå?

Hur betalar man en räkning son man inte fått i tid?

Även om de inte ens skickat en faktura ligger ansvaret på dig att betala i tid. Du hade väldigt enkelt kunnat kontakta elbolaget och få summa, ocr och bg för att kunna betala enligt ditt avtal.
Citera
2023-01-02, 21:05
  #4
Medlem
Det är ditt ansvar att se till att räkningar betalas i tid. Att skylla på att posten inte kommer håller inte.

Det finns väl ingen som inte erbjuder efaktura eller autogiro idag om man nu har usel postgång.
__________________
Senast redigerad av Hockeytrunken 2023-01-02 kl. 21:07.
Citera
2023-01-02, 21:43
  #5
Medlem
I princip alla företag erbjuder ju autigiro/e-faktura/räkning på mail/sms/logga in med mobilt bankid och se räkning/ringa kundtjänst osv.

Det är hur enkelt som helst att betala en räkning.

Att säga att man aldrig fick pappersfakturan (vilket är omöjligt att bevisa) håller inte.

Du kan inte sitta och säga "Jag fick ingen elräkning denna månad - så då behöver man inte betala".

Det finns inga regler som säger att ett företag måste skicka påminnelse innan de skickar till inkasso men det gör alla - dvs skickar påminnelser - OM man inte har massa historik med obetalda räkningar hos företaget.
Citera
2023-01-02, 21:44
  #6
Medlem
auruns avatar
Ja. De får även skicka direkt till kronofogden om de så vill det.
Citera
2023-01-02, 21:50
  #7
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceryni
Enligt både kronofogden och transportstyrelsen så är det ditt ansvar att hålla koll så du får dina fakturor.

När min fru ifråga satte det och fråga om dom tyckte det var rimligt att hon skulle behöva ringa till alla företag och myndigheter som hon har minsta kontakt med så tyckte dom hon var otrevlig och la på telefonen.
(transportstyrelsen skickade till fel adress och posten klanta till eftersändningen)

Riktigt efterblivet om du frågar mej.

Bara att bestrida det.
De företag eller myndigheter som fortfarande skickar pappersfakturor som kommer på villovägar får ta den smällen, eller ta det med PostNord/CityMail/Bring/UPS eller vem fan det nu är som har klantat till det. Har hänt mig, och det gick bra! 🙂
Citera
2023-01-02, 22:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Bara att bestrida det.
De företag eller myndigheter som fortfarande skickar pappersfakturor som kommer på villovägar får ta den smällen, eller ta det med PostNord/CityMail/Bring/UPS eller vem fan det nu är som har klantat till det. Har hänt mig, och det gick bra! 🙂

Blir rätt fånigt att bestrida när man själv har gjort fel.

Sen är det precis tvärtom vad du säger. Om en kund envisas med att få pappersfaktura istället för räkning på mail, e-faktura, autogiro eller hålla koll själv på hemsida så får denne ta smällen om postnord klantar till det.
Citera
2023-01-03, 00:33
  #9
Medlem
trngws avatar
Tyvärr är det som folk säger i tråden.

Egentligen skulla man sätta i system att betala alla skulder man vet att man har, även fast man inte vet hur mycket man har i skuld, med ett belopp som man vet är större än det aktuella, och sedan när fakturan kommer så man vet beloppet, så skickar man en motfaktura på mellanskillnaden, och om dom pengarna inte återbetalas exakt på rätt dag, så skickar man ett inkassokrav på egen hand.

Man borde kunna tjäna en ganska rejäl hacka på det där faktiskt, om man satte det i system. Och olagligt är det ju inte heller. Tvärtom så har man ju då visat att man tar på största allvar att betala sina skulder i tid.

Fan i mig, seriöst alltså. Vi borde starta en folkrörelse kring detta.
Citera
2023-01-03, 02:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tyvärr är det som folk säger i tråden.

Egentligen skulla man sätta i system att betala alla skulder man vet att man har, även fast man inte vet hur mycket man har i skuld, med ett belopp som man vet är större än det aktuella, och sedan när fakturan kommer så man vet beloppet, så skickar man en motfaktura på mellanskillnaden, och om dom pengarna inte återbetalas exakt på rätt dag, så skickar man ett inkassokrav på egen hand.

Man borde kunna tjäna en ganska rejäl hacka på det där faktiskt, om man satte det i system. Och olagligt är det ju inte heller. Tvärtom så har man ju då visat att man tar på största allvar att betala sina skulder i tid.

Fan i mig, seriöst alltså. Vi borde starta en folkrörelse kring detta.

Det skulle inte fungera på något sätt, det där är nämligen reglerat i avtal. Om du betalar för mycket så kommer det dras av på nästa räkning, enligt avtal.
Det är villkoren i avtalet som är orsaken till att de kan gå direkt till inkasso, några sådan villkor som ger dig rätt att bestämma ett datum för återbetalning finns inte.
Citera
2023-01-03, 09:11
  #11
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Blir rätt fånigt att bestrida när man själv har gjort fel.

Sen är det precis tvärtom vad du säger. Om en kund envisas med att få pappersfaktura istället för räkning på mail, e-faktura, autogiro eller hålla koll själv på hemsida så får denne ta smällen om postnord klantar till det.

Nu menade jag inte om du själv har valt papperfaktura, det finns fortfarande de som inte kan erbjuda nåt annat. Har själv ett par såna som skickas ut 2ggr/år. Det var dem jag menade!
Citera
2023-01-03, 10:29
  #12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det skulle inte fungera på något sätt, det där är nämligen reglerat i avtal. Om du betalar för mycket så kommer det dras av på nästa räkning, enligt avtal.
Det är villkoren i avtalet som är orsaken till att de kan gå direkt till inkasso, några sådan villkor som ger dig rätt att bestämma ett datum för återbetalning finns inte.

Skitsnack, det är ofta inte reglerat i avtal. Jag har själv fått återbetalning vid ett par tillfällen nyligen när det råkade bli dubbelt betalt. Det är väl mest bara kreditkortsföretagen som erbjuder kredit som håller reda på skuldsaldot och reglerar ett överskott över tid, men där är det ju naturligt. Till och med skatteverket återbetalar överskjutande belopp regelbundet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback