2023-03-14, 14:28
Medlem
Eldamyckes avatar
Två senaste passen.

Bänkpress 5x5 95kg, ökar nästa bänkpass
Militärpress 6x3 50kg
Pausböj 8x3 80kg

Chins 6x5 +25kg
Marklyft 5x5 135kg
Pausböjs 8x3 80kg

Går fortfarande trögt att få ihop antal pass jag, siktar på men sakta sakta ökar vikterna och repsen.

Har kämpat med allt från sjuka barn till veckorarbetstid på runt 130% sedan i januari och senast riktigt kass sömn, mao det går segare än vad jag önskat men ändå inte segare än vad jag trott.

Kommer dra igång med löpningen snart igen, funderar på att i samband med det skita periodisk fasta och försöka äta lite mer för att kunna upprätthålla uppåtgående trend istället för att försöka lika svagt ner i kalorier. Är lite fundersam kring hur mycket stryk benen kan ta innan gains upphör men det får tiden utvisa.
Citera
2023-03-21, 17:19
Medlem
Eldamyckes avatar
Benpass:

Knäböj 6x5 95kg, lätt
Frontböj 6x3 80kg, hyfsat lätt
Raka mark 8x2 100 kg lätt.

Ryggen börjar som sagt kännas lite sträng igen. Har mycket lättare att hålla den rak vid både mark och böj vilket känns tryggt känner även av tidigare när jag börjar tappa tonus vilket gör att man vågar pusha lite mer.

Passet blev något kortare pga hämtning av barn men det viktigaste hann jag med.
Citera
2023-03-23, 23:21
Medlem
Eldamyckes avatar
Bänkpress 5x5 92,5 kg. Ökning nästa gång till 95. Skrev fel förra bröstpasset.

Smalbänk 5x3 70kg tungt
Militärpress 4x3 50kg tungt.
Pausböj 8x3 80kg tungt pga trötthet från tidigare pass.

Ser ett samband här, kan ganska snabbt öka i vikt i bänkpress men det som sker är att armarna gasar ut löjligt fort vid efterföljande övningar. Förhoppningsvis kommer överkroppen i synk igen snart.
Citera
2023-03-30, 18:03
Medlem
Eldamyckes avatar
Chins 8x5 +25kg, ökar nästa pass. Det kändes oväntat lätt.

Marklyft 5x5 135kg, aptungt redan första settet där rep 4 och 5 var 2-sekundersreppar. Trodde aldrig jag skulle klara 5x5 men tog mig i kragen och fokuserade på ett set i taget rep för rep. Lyckades med ren jävlighet igenom marklyften.

Kändes kul att våga lita lite på magkänslan igen för vad ryggen håller för. Har nu kört tre markpass på samma vikt men 135 känns inte lätt men kommer väl ihåg att mark aldrig blir att kännas lätt trots att man faktiskt ökar i styrka. Funderar därför på att helt enkelt öka till 140 nästa pass trots att jag egentligen inteör bekväm på 135 än och sikta på 2-3 reps. Tror skaderisken för egen del ökar i takt med repsantal och inte i vikt (missförstå mig rätt).

Reppade ut resten av rygg med latsdrag. Fick hoppa pausböj och rodd pga gymmet stängde och jag kom iväg sent den kvällen.
Citera
2023-03-31, 11:53
Medlem
Eldamyckes avatar
Pausböj 10x3 80kg, kändes tungt men hade förväntat mig tyngre. Glad överraskning

Därefter lite blandade benövningar där rygg inte är inkopplade samt hipthrusters 8x3 60kg för rörlighet och lite baksida. Bekantar mig fortfarande med den övningen men jag inbillar mig att den kommer hjälpa för rörlighet i 'höfrböjare' och quads.
Citera
2023-03-31, 16:27
Medlem
Eldamyckes avatar
En ny favoritövning som inte belastar rygg eller har några särskilda krav på form är något som kallas belt squat. Riktigt grym pressövning som tillåter en att riktigt reppa ut eller pressa max utan fara form.

Känns som en riktigt bra komplementövning om man inte riktigt vågar pressa gränserna när ryggen känna instabil.
Citera
2023-03-31, 16:29
Fina stats du hade!
Citera
2023-03-31, 16:40
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Fina stats du hade!

Tackar, kan lova att maken till morot det är slå i botten får man leta efter...

Som sagt ska jag ge det tid men tror inte att jag kommer komma upp dit igen, kanske i Knäböj men det beror på att det lyftet inte va särskilt imponerande från början.
Citera
2023-03-31, 16:49
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Tackar, kan lova att maken till morot det är slå i botten får man leta efter...

Som sagt ska jag ge det tid men tror inte att jag kommer komma upp dit igen, kanske i Knäböj men det beror på att det lyftet inte va särskilt imponerande från början.
Jag vet inte. Vad maxar/maxade du i knäböj?
Citera
2023-03-31, 16:52
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Jag vet inte. Vad maxar/maxade du i knäböj?

Jag vågade faktiskt aldrig maxa i knäböj men jag gjorde som bäst 8x5 på 115 konsekvent, lågt skattat borde jag iaf tagit 145 kan jag tycka.
Citera
2023-03-31, 16:58
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Jag vågade faktiskt aldrig maxa i knäböj men jag gjorde som bäst 8x5 på 115 konsekvent, lågt skattat borde jag iaf tagit 145 kan jag tycka.
Ja jag har tagit 150 och tror jag skulle fixa en 8 på 120 kanske. Kör mest femmor dock. Gissar att du kör med bra djup med tanke på ditt starka marklyft
Citera
2023-03-31, 17:02
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ja jag har tagit 150 och tror jag skulle fixa en 8 på 120 kanske. Kör mest femmor dock. Gissar att du kör med bra djup med tanke på ditt starka marklyft

Starkt lyft, bra jobbat! Jag kan bara drömma om sån vikt just nu. Jo, böjarna va djupa. En av grejerna jag gjorde för att parera ryggbesvär va att skifta till highbar. Satt i princip på hälarna med en paus på kanske 0,5 sekund i botten. Numera kör jag utan paus och med böjskor när jag kör mitt benpass, pausböjarna och platta skor körs som komplement nu tillsvidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in