2023-02-06, 15:24
Medlem
Eldamyckes avatar
Blev tyvärr av sjuka barn och jobb men det är bara att köra på.

6x5 +20 kg chins
5x3 och 3x2 marklyft 130

8x5 90 kg knäböj
6x3 80 kg fronböj
8x2 100 kg raka mark. Sket i sista settet så ryggen började fälla. Har inte riktigt befäl över ländrygg än, litar inte riktigt på den

5x3 och 3x2 90 kg bänkpress
6x3 40 kg militärpress, mycket trist sist repade jag åttor på 70 kg....

Hur som så känns det som om kroppen börjar vakna. Har endel gratis att ta igen på "muskelminne" men kampen på riktigt närmar sig. Om någon månad har jag nog mjölkat ut och det blir slitigt på riktigt.
Citera
2023-02-12, 21:33
Medlem
Eldamyckes avatar
Tänkte jag skulle presentera delmål (för den som bryr sig)

Knäböj 6x5 105 kg
Marklyft 5x5 145 kg
Bänkpress 5x5 102,5 kg med paus
Chins 5x5 +35 kg

Detta är ungefär där jag låg i november i år. Ska absolut tillbaka hit senast till hösten.

Jag räknar då med att ha tillbaka kontroll och stränghet i ryggen vid det laget och då ev prova något dedikerat program för Knäböj.

Tror det just nu handlar mycket om att få tillbaka uthållighet i lyften. I mark, bänk och böj handlar det snarare om att jag gasar ur i takt med att setten blir många än avsaknad av styrka. Har lätt att tappa form i mark och knäböj efter set tre.

Kommer uthålligheten tillbaka bör progression gå hyfsat fort viktmässigt vilket känns som en skön insikt ändå. Åren är inte bortkastade trots längre uppehåll.
Citera
2023-02-18, 22:04
Medlem
Eldamyckes avatar
Senaste passen:

Rygg

Chins 8x3 5x2 +20kg
Mark 5x5 130kg. Gasade ur fullständigt men viktmässigt kändes det lätt.
Pausböj 8x3 80kg

Ben:

Böj 5x5 95kg kändes inte lätt men god kontroll, strikt och bra hårdhet i länderygg.
Frontböj 8x3 80kg
Raka mark 8x2 100kg. Ganska lätt här med men ffa sträng rygg.

Bröst:

Bänkpress 5x4 4x1, för första gången på många år så failade jag sista reppen sista settet. Kändes lätt men det hjälps inte när startar ngen ändå inte går upp. Hamnade lite ur synk med spänning i thorax och pausen i botten blev lite lite lite lite längre och trycket försvann. Brukar i vanliga fall vara ganska bra på att känna om det finns en rep till eller inte men inte denna gång.

Pausböj 6x3 80kg. Lätt, kör mest för att provocera ben och rygg en dag extra och få lite mer rörlighet. Här körs det utan lyftarskor för att kunna pusha leder och bål snarare än just benmuskler.

Blev inspirerad och ska försöka knäböja alla mina tre pass, självklart med lite olika ambition men jag tror att en ökad volym av just böj kommer ge en skjuts både i böjen förstås men även för marklyften. Lite marrigt då ländryggen stelnar utav bara helvete efter benpasset och det passet jag markar på. Lägger lite extra på uppvärmningen fast det egentligen fortfarande är bebisvikter.
Citera
2023-03-03, 19:52
Medlem
Eldamyckes avatar
Mark 5x5 135 kg, ett litet taskigt lyft under set fyra gav mig lite pirr i ryggen men kunde köra femte settet bara genom att vila lite längre och sen verkligen foka.

Chins 8x5 20 kg, kändes bra.

Böj 5x5 95kg kändes lätt men upptäckte efter att jag hade den beryktade cp-stången. En stång som inte är viktmärkt och som jag vanligtvis brukar vara noggrann med att inte köra med. Har tidigare kontrollvägt den för flera år sedan och den väger ungefär 18 kg. Förstår faktiskt inte varför man inte skrotar den. Överväger att sent någon kväll trycka ner den i nån soffa eller typ gömma den i någon spinnsal, fyfan....

Det är svårt att komma upp i målfrekvens. Barnen varit sjuka och mycket övertidsjobb kommer emellan men det är bara att harva på. Motivationen är fortsatt hög.
Citera
2023-03-03, 19:59
Medlem
Är mellan 40 och 45.
Jag håller mig på samma nivå som vid 20 årsåldern.

är återhållsam med mjölk, söcker, gluten.
Äter rena råvaror, samt spirulina/vetegräs.

Något som en del verkat missa, är ingefäras fördelar vad gäller manlig hälsa.
https://www.healthline.com/nutrition/ginger-for-sex
lite zink lägger jag oftast till med. men inte för mycket, för då får jag järnbrist/trötthet.

Jag kan inte ta för mycket ingefära för jag får för kort stubin.
och komposition i muskler har förbättrats, bättre uthållighet.
definitivt påtagligt krut i "det tredje benet!"

jag är lite stelare i kroppen kanske, men tar även gurkmeja i det avseendet.
hoppas att kunna förbli rörlig och stark under lång tid.

Mvh
Senast redigerad av kiselmannen 2023-03-03 kl. 20:02.
Citera
2023-03-04, 02:27
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiselmannen
Är mellan 40 och 45.
Jag håller mig på samma nivå som vid 20 årsåldern.

är återhållsam med mjölk, söcker, gluten.
Äter rena råvaror, samt spirulina/vetegräs.

Något som en del verkat missa, är ingefäras fördelar vad gäller manlig hälsa.
https://www.healthline.com/nutrition/ginger-for-sex
lite zink lägger jag oftast till med. men inte för mycket, för då får jag järnbrist/trötthet.

Jag kan inte ta för mycket ingefära för jag får för kort stubin.
och komposition i muskler har förbättrats, bättre uthållighet.
definitivt påtagligt krut i "det tredje benet!"

jag är lite stelare i kroppen kanske, men tar även gurkmeja i det avseendet.
hoppas att kunna förbli rörlig och stark under lång tid.

Mvh

Låter väldigt uppmuntrande! Själv försöker jag även balansera in periodisk fasta i veckorna vilket inte verka hjälpa återhämtning eller återuppbyggnad direkt!

Får man fråga om hur din utveckling ser/sett ut i böj, mark och bänk över åren? Jag tror ökar det som att du lyckats bibehålla men har du även kunnat öka fint efter 35-40?
Citera
2023-03-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Låter väldigt uppmuntrande! Själv försöker jag även balansera in periodisk fasta i veckorna vilket inte verka hjälpa återhämtning eller återuppbyggnad direkt!

Får man fråga om hur din utveckling ser/sett ut i böj, mark och bänk över åren? Jag tror ökar det som att du lyckats bibehålla men har du även kunnat öka fint efter 35-40?

brukar inte mäta vikterna men kan kolla nästa gång!
men på en generell skala jämfört med resten av befolknignen så ligger jag nog på 7-8 i styrka från 0-10.
har inte ökat efter 35-40 men har inte haft något sådant mål heller.
Tänker mig att smidighet + styrka är bra. M;ånga tidigare "monster" kan ju knappt gå vid 40...
jag löptränar med.

Enda som blivit lite problematiskt är att jag blivit lite stelare.
Då kan man ta vitamin k2 och gurkmeja.
Tror kalcium kan vara en bov vad gäller stelhet. vitamin k2 är bra mot kalcium.

Tribulus och ingefära har jag använt för att boosta styrka.
Ingefäran är faktiskt bäst hittills även för libido!
plius lite zink. ingefära och tribulus ökar luteinizing hormone.

Googla luteinizing hormone - det optimerar testosteron för äldre.

mvh
Citera
2023-03-04, 18:44
Medlem
Massajens avatar
Trevlig träningsdagbok, väl värd att följa
Frågan i rubriken kan besvaras med ett tveklöst ja! Själv gjorde jag mina största förbättringar av styrkan i gymmet när jag närmade mig 50.
Man ska dock komma ihåg att med ökad ålder så blir de individuella skillnaderna allt större.
Oerhört mycket större variationsvidd hos populationen 50 åringar jämfört med motsvarande för 25 åringar.

Jobb och familj är ju förpliktelser som ibland lägger hinder i vägen. Hur långa är dina träningspass normalt? Någon stretching?
Jag brukade köra dynamisk stretching efter lyftande. Det var hjälpsamt.
Citera
2023-03-04, 19:59
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiselmannen
brukar inte mäta vikterna men kan kolla nästa gång!
men på en generell skala jämfört med resten av befolknignen så ligger jag nog på 7-8 i styrka från 0-10.
har inte ökat efter 35-40 men har inte haft något sådant mål heller.
Tänker mig att smidighet + styrka är bra. M;ånga tidigare "monster" kan ju knappt gå vid 40...
jag löptränar med.

Enda som blivit lite problematiskt är att jag blivit lite stelare.
Då kan man ta vitamin k2 och gurkmeja.
Tror kalcium kan vara en bov vad gäller stelhet. vitamin k2 är bra mot kalcium.

Tribulus och ingefära har jag använt för att boosta styrka.
Ingefäran är faktiskt bäst hittills även för libido!
plius lite zink. ingefära och tribulus ökar luteinizing hormone.

Googla luteinizing hormone - det optimerar testosteron för äldre.

mvh

Tack för svar, jag har ju lite bekymmer med stelhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Trevlig träningsdagbok, väl värd att följa
Frågan i rubriken kan besvaras med ett tveklöst ja! Själv gjorde jag mina största förbättringar av styrkan i gymmet när jag närmade mig 50.
Man ska dock komma ihåg att med ökad ålder så blir de individuella skillnaderna allt större.
Oerhört mycket större variationsvidd hos populationen 50 åringar jämfört med motsvarande för 25 åringar.

Jobb och familj är ju förpliktelser som ibland lägger hinder i vägen. Hur långa är dina träningspass normalt? Någon stretching?
Jag brukade köra dynamisk stretching efter lyftande. Det var hjälpsamt.

Mina pass brukar vara mellan 1:30 till 2:00 beroende på om jag kör löpband innan. Jag lägger nog totalt 30 min på uppvärmning och dynamisk stretch på mark!/böj passen.

Nästan ett måste för att överhuvudtaget nå acceptabelt djup utan att gå av vid böj för min del samt att det ökar marginalen och toleransen för lite slarvigare lyft i mark.

Tack för uppmuntran!
Citera
2023-03-07, 07:49
Medlem
Citat:
Senaste passen:

Rygg

Chins 8x3 5x2 +20kg
Mark 5x5 130kg. Gasade ur fullständigt men viktmässigt kändes det lätt.
Pausböj 8x3 80kg

Ben:

Böj 5x5 95kg kändes inte lätt men god kontroll, strikt och bra hårdhet i länderygg.
Frontböj 8x3 80kg
Raka mark 8x2 100kg. Ganska lätt här med men ffa sträng rygg.

Bröst:

Bänkpress 5x4 4x1, för första gången på många år så failade jag sista reppen sista settet. Kändes lätt men det hjälps inte när startar ngen ändå inte går upp. Hamnade lite ur synk med spänning i thorax och pausen i botten blev lite lite lite lite längre och trycket försvann. Brukar i vanliga fall vara ganska bra på att känna om det finns en rep till eller inte men inte denna gång.

Pausböj 6x3 80kg. Lätt, kör mest för att provocera ben och rygg en dag extra och få lite mer rörlighet. Här körs det utan lyftarskor för att kunna pusha leder och bål snarare än just benmuskler.

Blev inspirerad och ska försöka knäböja alla mina tre pass, självklart med lite olika ambition men jag tror att en ökad volym av just böj kommer ge en skjuts både i böjen förstås men även för marklyften. Lite marrigt då ländryggen stelnar utav bara helvete efter benpasset och det passet jag markar på. Lägger lite extra på uppvärmningen fast det egentligen fortfarande är bebisvikter.

Tycker absolut inte du är en medelmåtta. Förstår inte riktigt varför du behöver bevisa något för dig själv. Vad får du sådana tankar ifrån att livet handlar om att köra en viss vikt i något övning som marklyft för annars är livet inte lika kul? Jävligt skumt att tänka så i min värld.
Citera
2023-03-07, 07:51
Medlem
Citat:
Har dom senaste fem åren sakta men säkert förfallit kroppsligt med en botten i detta nu. Dom absolut sämsta två åren form- och motivationsmässigt bakom mig med en paus på två månader vilket är det längsta sen jag började gymma.

En kombination av barnaskaffande, skador, löpning och numera nattjobb fullständigt totalförstör styrke- och volymutvecklingen.

Tidigare pb:n gjorda på en vikt mellan 72-76 kg hård i kroppen.

190x3 marklyft
115 8x5 knäböj
130x1 bänkpress med stopp
50 5x5 chins

Milen sprungen på 43 min, dock inte samtidigt som dessa lyft är gjorda utan då förfallet på gymmet börjat ske på allvar.

Målet är väl att i någon mån närma mig gamla pb:n och att uppdatera veckovis med i den närmsta tiden skämmiga åstakommanden på gymmet. Sorgligt nog är det väl trycka som gäller för att nå gamla meriter men ska väl ge det ett ordentligt försök under iaf två år att nå en nivå man slipper stå i skamvrån för.

Ska väl tillägga att jag aldrig tryckt och i dagsläget väger runt 76 sladdriga kilon.

Ta livet av dig, det finns ingen återvändo
Citera
2023-03-07, 12:46
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tycker absolut inte du är en medelmåtta. Förstår inte riktigt varför du behöver bevisa något för dig själv. Vad får du sådana tankar ifrån att livet handlar om att köra en viss vikt i något övning som marklyft för annars är livet inte lika kul? Jävligt skumt att tänka så i min värld.

Tror att med åren har mycket va min identitet och självbild varit sammanflätat med vara en tränande och stark person vilket säkert medför känslan av att prestera och visa vad man går för hur löjligt den än låter.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Ta livet av dig, det finns ingen återvändo

Tack! Nu kör jag set 5/5 precis vad jag behövde höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in