2023-01-01, 15:53
Medlem
Jag läste om en studie som kommit fram till att hundar med åren tappar lite av sin förmåga att avgöra avstånd vad gäller ljud. När det då börjar panga, så vet de då helt enkelt inte varifrån panget kommer.

Det är absolut inget nytt fenomen, på 80-talet hade vi flera skott- och åskrädda hundar på min gata. Men då fanns varken Facebook eller det här med att man ”måste veta varje detalj och tycka till om alla hushåll precis hela tiden”…
Citera
2023-01-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
herregud på dig själv.
Så nu skall vi dikutera nästa nyans av det här, när #vi måste förbjuda allt# för att det är "fräsande ljud" eller "det flyger gnistor" eller saturnus står inte i linje med venus".

chilla nu för fan, om man kan få en hund som är rädd för knallar att inte vara det så är den absoluta majoriteten av dom problem som ojjats över i den här tråden icke-existerande.

Jag törs till och med påstå att det skulle vara en avsevärt större vinst för hundarna ifråga om deras hussar och mattar gav fan i alkoholen på nyårsaftonen, så slapp dom bli oroade över att deras flockledare betedde sig avvikande.

Dessutom är ju Raketer på pinne något som kräver specialtillstånd, så vad fan är problemet?
Har du så liten kuk att du måste panga. Tror inte någon med rädd hund super på nyår
Citera
2023-01-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Vem bryr sig, bara WT som har hund.

Tack! Har alltid känt likadant. Förutom jakthund på landet förstås.
Citera
2023-01-01, 15:59
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diselgubbe
Har du så liten kuk att du måste panga. Tror inte någon med rädd hund super på nyår

Jag skjuter inte fyrverkerier, så vad säger det dig om min kukstorlek Einstein?

rättelse: Skjuter inte fyrverkerier NU längre, eftersom dom förbjudit det mesta.
Citera
2023-01-01, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är kanske jag som är konstig, eftersom jag faktiskt inte kan höra skillnad mellan skott och smällare. Och då tränar/tävlar jag ändå i skytte minst en gång i veckan.
Du är ingen hund uppfattar inte saker som en hund. Du känner inte lukten av en människa på kilometers avstånd heller.

Jag var hundvakt åt två jakthundar ett nyår ca 4 och 8 år. De är uppväxta i skogen med jakt du vet hur nördiga jägare är. En av hundarna blev skiträdd. Han låg under sängen panikslagen och var efter det livrädd för mig dock gick det över. Hunden förknippade mig med obehaget.
Citera
2023-01-01, 16:02
Medlem
Gubbens avatar
Det finns tydligen folk som t.o.m låter hunden sova i sängen.. förr så daltade man inte , hundar bode i en hundkoja och visste knappt vad "inomhus" var för något.
Citera
2023-01-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Katter har faktiskt bättre hörsel än hundar då de hör högre ljudtoner. Katten här hemma sov genom tolvslaget. Rörde inte en lem då fyrverkerierna satte igång. Hundmaffian tar sig alldeles för stort utrymme.
Lille vän även en katt maffia. Bara för att din katt inte bryr sig så innebär inte det att alla katter är obrydda.
Citera
2023-01-01, 16:33
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Det finns tydligen folk som t.o.m låter hunden sova i sängen.. förr så daltade man inte , hundar bode i en hundkoja och visste knappt vad "inomhus" var för något.

Vad ska man då ha hunden till?
Citera
2023-01-01, 16:47
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Vad ska man då ha hunden till?

jakt och vakt, vilket var dom primära syftena.
Citera
2023-01-01, 16:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Numera tycks inställningen bland folk vara att i stort sett alla hundar far illa på nyår av smällare och fyrverkerier, jag har oräkneliga bekanta och kollegor som spenderar nyårsafton tröstande sin hyperventilerade vovve i sitt badrum med hörselkåpor och mössa på sig, sen gör man i vanlig ordning ett argt inlägg på Facebook.
Jag kan verkligen inte minnas att det var såhär förr, när jag växte upp var det alltid hundar runt fyrverkerierplatserna som sprang runt och lekte med kanske ett tomtebloss i käften.
Min moster har haft flertal hundar genom åren av olika raser och ingen av dom har brytt sig ett skit om smällar, hon säger att det helt enkelt bara handlar om att avdramatisera det i tidig ålder och inte uppmuntra deras eventuella rädsla.
För nån som inte har en jycke själv, är hundägare för veka numera?

Har själv tränat upp hundar med smällare o godis. Väldigt enkelt att få hundar att älska nyårsafton

Dagens hundägare tränar tvärtom sina hundar för att bli rädda för smällare. Så deras eget fel
Citera
2023-01-01, 16:50
Medlem
Hunden här hemma har aldrig brytt sig om några fyrverkerier.
Citera
2023-01-01, 16:52
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har själv tränat upp hundar med smällare o godis. Väldigt enkelt att få hundar att älska nyårsafton

Dagens hundägare tränar tvärtom sina hundar för att bli rädda för smällare. Så deras eget fel
jag tenderar väldigt mycket att hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in