2023-01-01, 06:53
Medlem
StigEngstroms avatar
Numera tycks inställningen bland folk vara att i stort sett alla hundar far illa på nyår av smällare och fyrverkerier, jag har oräkneliga bekanta och kollegor som spenderar nyårsafton tröstande sin hyperventilerade vovve i sitt badrum med hörselkåpor och mössa på sig, sen gör man i vanlig ordning ett argt inlägg på Facebook.
Jag kan verkligen inte minnas att det var såhär förr, när jag växte upp var det alltid hundar runt fyrverkerierplatserna som sprang runt och lekte med kanske ett tomtebloss i käften.
Min moster har haft flertal hundar genom åren av olika raser och ingen av dom har brytt sig ett skit om smällar, hon säger att det helt enkelt bara handlar om att avdramatisera det i tidig ålder och inte uppmuntra deras eventuella rädsla.
För nån som inte har en jycke själv, är hundägare för veka numera?
Citera
2023-01-01, 07:00
Medlem
Kunde inte brytt mig mindre. Min amstaff/labrador skiter fullständigt i fyrverkerier och jag med.
Citera
2023-01-01, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Numera tycks inställningen bland folk vara att i stort sett alla hundar far illa på nyår av smällare och fyrverkerier, jag har oräkneliga bekanta och kollegor som spenderar nyårsafton tröstande sin hyperventilerade vovve i sitt badrum med hörselkåpor och mössa på sig, sen gör man i vanlig ordning ett argt inlägg på Facebook.
Jag kan verkligen inte minnas att det var såhär förr, när jag växte upp var det alltid hundar runt fyrverkerierplatserna som sprang runt och lekte med kanske ett tomtebloss i käften.
Min moster har haft flertal hundar genom åren av olika raser och ingen av dom har brytt sig ett skit om smällar, hon säger att det helt enkelt bara handlar om att avdramatisera det i tidig ålder och inte uppmuntra deras eventuella rädsla.

Håller med. Totalt sju hundar har jag ägt hittills. Ingen har varit skotträdd eller rädd för fyrverkerier.
Citera
2023-01-01, 07:59
Medlem
För många som bygger upp en bild i sitt huvud rent känslomässigt.
Då antar de att sina djur kommer till skada och smittar med sig av rädslan till sina djur och sedan stärker rädslan ännu mer med positiv förstärkning(tröstning).
En riktigt ond cykel är vad det är som djurägarna själva ställt till med.
Men nu handlar det ju om facebookinlägg, vad jag sett är det många som inte ens har djur som klagar för att visa upp sin självgodhet i vanlig ordning.
Det blir tydligt för om jag skriver att mina djur älskar fyrverkerier då tar det hus i helvetet, problemet var aldrig djuren utan deras image blir ifrågasatt av att mina djur inte stämmer överrens med deras föreställningar.

När mina djur blir överraskade när det börjar smälla kommer de och söker svar från mig, jag ger de ingen rädsla eller förstärkning då förstår de helt självmant att det inte var så farligt och sitter lungt i båten, har varit så med alla djur jag haft.
Citera
2023-01-01, 08:02
Medlem
hennepins avatar
Min hund vill bli upplyft till fönstret och titta på raketerna annars skäller han och är sur. Förra hunden var av samma ras och skräckslagen varje nyårsafton.
Citera
2023-01-01, 08:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Vår hund var inte rädd för smällare och raket tills dess andra levnadsår då någon idiot kastade en raket straxt bakom hunden. I år blev det lite lugnande medicin under nyårssmällarna och då funkade det ok men lite planerande blir det altjämt då man inte kan gå ut när som.
Förr i tiden hade människor en förpackning med raketer med ca 5 st i, nu för tider har alla en eller ett par lådor som skickar iväg mellan 60-100 raketer under ett par minuter. Är ett jävla skillnad.
Att man sen börjar skjuta raketer en eller ett par veckor innan nyår är också ett jävla aber för oss hundägare.
Citera
2023-01-01, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Då antar de att sina djur kommer till skada och smittar med sig av rädslan till sina djur och sedan stärker rädslan ännu mer med positiv förstärkning(tröstning).
Men nu handlar det ju om facebookinlägg, vad jag sett är det många som inte ens har djur som klagar för att visa upp sin självgodhet i vanlig ordning.
Det blir tydligt för om jag skriver att mina djur älskar fyrverkerier då tar det hus i helvetet, problemet var aldrig djuren utan deras image blir ifrågasatt av att mina djur inte stämmer överrens med deras föreställningar.

När mina djur blir överraskade när det börjar smälla kommer de och söker svar från mig, jag ger de ingen rädsla eller förstärkning då förstår de helt självmant att det inte var så farligt och sitter lungt i båten, har varit så med alla djur jag haft.

Precis, tur att det finns några kvar som tänker klart. Som inte jagas av att godhetsknarka mest på sociala medier och göra problem av saker som inte är ett problem.

Jag vidhåller givetvis att det finns rädda hundar som tycker det är jobbigt, men det är betydligt fler som påverkas av våra överdrivna reaktioner och handhavanden.
Citera
2023-01-01, 08:16
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vår hund var inte rädd för smällare och raket tills dess andra levnadsår då någon idiot kastade en raket straxt bakom hunden. I år blev det lite lugnande medicin under nyårssmällarna och då funkade det ok men lite planerande blir det altjämt då man inte kan gå ut när som.
Förr i tiden hade människor en förpackning med raketer med ca 5 st i, nu för tider har alla en eller ett par lådor som skickar iväg mellan 60-100 raketer under ett par minuter. Är ett jävla skillnad.
Att man sen börjar skjuta raketer en eller ett par veckor innan nyår är också ett jävla aber för oss hundägare.
Nu beror det säkert på var man bor men jag tycker ändå att man håller mycket hårdare med att smälla vid nyårsafton och inte mitt på dagen, ialla fall i svennebananområdet där jag bor.
När jag växte upp i ett liknande område köptes det alla möjliga smällare, bangers och raketer som vi roade oss med i veckor före och efter nyår, det var aldrig nån som sa åt oss att det var reserverat till tolvslaget.
Citera
2023-01-01, 08:24
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2

Som vanligt så finns det en del sanning och mycket skitprat i det som skrivs här på FB. En orsak till att fler hundar är skotträdda idag beror på att antalet sällskapshundar i stadsmiljö ökat markant. En jakthund på 70-80 talen som blev rädd när det small ( trots skotträning) den blev en fd hund. Kvar blev de hundar som inte blev rädda. Idag är situationen närapå omvänd. Hur många valpar på Södermalm har fått vänja sig i stilla takt med att det smäller i omgivningen?
Citera
2023-01-01, 08:48
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Hundar följer flocken.

Är ägaren smällrädd blir hunden det också.
Citera
2023-01-01, 08:49
Medlem
Smällrädda hundar och folk med ADHD. Där har det gått från någon procent till en majoritet.
Citera
2023-01-01, 08:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nu beror det säkert på var man bor men jag tycker ändå att man håller mycket hårdare med att smälla vid nyårsafton och inte mitt på dagen, ialla fall i svennebananområdet där jag bor.
När jag växte upp i ett liknande område köptes det alla möjliga smällare, bangers och raketer som vi roade oss med i veckor före och efter nyår, det var aldrig nån som sa åt oss att det var reserverat till tolvslaget.

Hade folk skjutit raketer och smällare mellan 21:00 - 01:00 på nyårsafton så hade det varit helt ok då man helt enkelt kunnat planera efter det. Som du säger så skjuts det nu för tiden några veckor innan och någon vecka efter nyår och det är problemet.
Ett annat problem är att folk tycks ha väldigt svårt att skjuta raketer upp i luften utan tycker det är kul att skjuta på andra.

Tyvärr är vi människor inte förståndiga nog att handskas med raketer så det borde förbjudas helt.

Ja, det är mest invandrare som inte klarar av att skjuta raketer uppåt men även svenska ungdomar misslyckas ibland.

Jag bor i en större stad men i ett lugnt villaområde i denna men hur kul är det att gå runt kvarteret 50 gånger på promenaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in