2023-01-01, 15:24
Ja nu när jag tänker på det.
Familjen har haft tre hundar

Och sen har vi ju haft grannar med hundar osv.

Ingen av dom hade problem med smällare och raketer..
Fan va konstigt.. varför är dom rädda nu?

fram till 2006 vet jag iaf att det va lugnt
Efter det har jag inte sett/ägt hund vid nyår
Citera
2023-01-01, 15:25
Medlem
BRASKAMINSKIs avatar
Facebook i Sverige är väl ca 12-14 år gammalt. Innan dess hade du kanske inte samma möjlighet att veta att din faster i Avesta har en cockerspaniel som är livrädd för smällare eller att din systers pojkväns farmor har en tax som också är livrädd på nyår.

Precis som med människor har hundar olika temperament. Vissa bryr sig inte och vissa sitter och skakar av rädsla.
Citera
2023-01-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ta med hunden till närmaste skjutbana och fråga om du får sitta där en stund för att skotträna din hund. Jag törs garantera att det inte bara tillåts, någon kommer dessutom att ge din hund en skål vatten.
Skott och raketer är inte samma sak. en helt skottfast hund kan vara rädd för raketer. herregud!
Citera
2023-01-01, 15:33
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Det är hundägarna som är psykiskt sjuka.

Ingen snackar om katters eventuella rädsla för den finns inte. Det är alltid hundägare som inbillar sig saker.

Katter har faktiskt bättre hörsel än hundar då de hör högre ljudtoner. Katten här hemma sov genom tolvslaget. Rörde inte en lem då fyrverkerierna satte igång. Hundmaffian tar sig alldeles för stort utrymme.
Citera
2023-01-01, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Numera tycks inställningen bland folk vara att i stort sett alla hundar far illa på nyår av smällare och fyrverkerier, jag har oräkneliga bekanta och kollegor som spenderar nyårsafton tröstande sin hyperventilerade vovve i sitt badrum med hörselkåpor och mössa på sig, sen gör man i vanlig ordning ett argt inlägg på Facebook.
Jag kan verkligen inte minnas att det var såhär förr, när jag växte upp var det alltid hundar runt fyrverkerierplatserna som sprang runt och lekte med kanske ett tomtebloss i käften.
Min moster har haft flertal hundar genom åren av olika raser och ingen av dom har brytt sig ett skit om smällar, hon säger att det helt enkelt bara handlar om att avdramatisera det i tidig ålder och inte uppmuntra deras eventuella rädsla.
För nån som inte har en jycke själv, är hundägare för veka numera?

Det där med rädda hundar är i stort sett påhittat. Glädjedödare som inte gillar fyrverkerier har bara hittat på en "legitim" anledning att försöka förbjuda dem.
Citera
2023-01-01, 15:39
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ta med hunden till närmaste skjutbana och fråga om du får sitta där en stund för att skotträna din hund. Jag törs garantera att det inte bara tillåts, någon kommer dessutom att ge din hund en skål vatten.
Fast nu ska det tas i etapper.
Att skott-träna en "älghund" innebär att valpen får vänja sig vid att det smäller.
Första gångerna långt ifrån skjutbanan och med lek o godis.
Sen vecka för vecka lite närmare, men fotfarande förknippat med att det är kul.
I september då kan man stå med unghunden på skjutbanans bilparkering och hunden bryr sig inte om att det smäller.
Citera
2023-01-01, 15:39
Medlem
Ägerna till djuren har blivit helt IQ-befriade. Fick höra senast igår att det var en galning boendes i området som gick runt och hotade med polis och rättsliga åtgärder om någon i grannskapet sköt av raketer innan kl. 23 och efter 00:30. Sinnessjuka jävla låtsaspoliser som tror sig stå över lagen och att hela världen ska stå stilla för deras hundar. Hörde aldrig ett knyst om detta under min ungdom, hundägarna visste sin plats och framförallt att vi enbart skjuter raketer vid väldigt få tillfällen varje år. Förr i tiden var det dessutom värre, då fick vi köpa smällare som vi brände av under hela jul- och påsklovet.
Citera
2023-01-01, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Detta är något som media skapat och blåst upp för att inte folk ska fokusera på den verkliga anledningen till att raketer och smällare dras in av stat och kommun.

Så är det med nästan allting i Sverige. Man hittar på något som inte alls är ett problem för att dölja de verkliga problemen. Det vanligaste är att det har med invandringen att göra, men det finns andra exempel också.
Citera
2023-01-01, 15:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diselgubbe
Skott och raketer är inte samma sak. en helt skottfast hund kan vara rädd för raketer. herregud!

herregud på dig själv.
Så nu skall vi dikutera nästa nyans av det här, när #vi måste förbjuda allt# för att det är "fräsande ljud" eller "det flyger gnistor" eller saturnus står inte i linje med venus".

chilla nu för fan, om man kan få en hund som är rädd för knallar att inte vara det så är den absoluta majoriteten av dom problem som ojjats över i den här tråden icke-existerande.

Jag törs till och med påstå att det skulle vara en avsevärt större vinst för hundarna ifråga om deras hussar och mattar gav fan i alkoholen på nyårsaftonen, så slapp dom bli oroade över att deras flockledare betedde sig avvikande.

Dessutom är ju Raketer på pinne något som kräver specialtillstånd, så vad fan är problemet?
Senast redigerad av scoremax 2023-01-01 kl. 15:51.
Citera
2023-01-01, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Ägerna till djuren har blivit helt IQ-befriade. Fick höra senast igår att det var en galning boendes i området som gick runt och hotade med polis och rättsliga åtgärder om någon i grannskapet sköt av raketer innan kl. 23 och efter 00:30. Sinnessjuka jävla låtsaspoliser som tror sig stå över lagen och att hela världen ska stå stilla för deras hundar. Hörde aldrig ett knyst om detta under min ungdom, hundägarna visste sin plats och framförallt att vi enbart skjuter raketer vid väldigt få tillfällen varje år. Förr i tiden var det dessutom värre, då fick vi köpa smällare som vi brände av under hela jul- och påsklovet.

För några år sedan var det en kärringjävel som ringde runt 19 på kvällen på nyårsafton för att jag sköt några tigerraketer. Jag bor på landet, så jag får skjuta fyrverkeripjäser precis när jag vill.
Citera
2023-01-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diselgubbe
Det är kanske jag som är konstig, eftersom jag faktiskt inte kan höra skillnad mellan skott och smällare. Och då tränar/tävlar jag ändå i skytte minst en gång i veckan.
Citera
2023-01-01, 15:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Min pappa som är född 1948 hade en bra tagning på det där med hundar och fyrverkerier.

När han var ung var det mycket ovanligt att folk som bodde inne i stan eller i mer tät bebyggelse hade hund, de som hade hund bodde ofta lite mer lantligt till, andelen av befolkningen som levde av jordbruk var i storleksordningen 10 gånger högre då än i dag, bönder ides väl inte hålla på och smälla smällare, så hundarna slapp utsättas för det.

Då kunde man smälla smällare och skjuta raketer bäst man ville inne i stan och tätorten, för där fanns det inga hundar som blev rädda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in