Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-30, 16:42
  #1
Medlem
TheJackets avatar
Vet att affären som sådan är "grön" då de har fysisk butik i Stockholm osv. Inga vidare priser dock men har köpt en del därifrån ändå som jag inte hittat nån annanstans.

Vissa spel har de som "beställningsvara" med lite längre leveranstid.

Någon som köpt något därifrån som varit beställningsvara?

Och hur gör dom? Någon kontakt med nån annan butik utomlands eller sätter de sig och letar upp spelet online, köper hem, sen skickar till dig?

Ofta är det lite dyrare titlar men även ganska random titlar, som tex. ett fotbollsspel till Dreamcast som jag inte hittar nån annanstans just nu
Citera
2022-12-30, 17:29
  #2
Medlem
Ju mer frånvarande varan är på annat håll desto längre mellan din beställning och leverans. Om andra butiker inte ens har noteringar om när den åter är i lager kan man räkna med ett mejl som säger att varan tyvärr är slut hos leverantören. Tanken är att du ska hänga på lite annat som de kan leverera på. Men allt det här vet du.
Citera
2022-12-31, 09:08
  #3
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ju mer frånvarande varan är på annat håll desto längre mellan din beställning och leverans. Om andra butiker inte ens har noteringar om när den åter är i lager kan man räkna med ett mejl som säger att varan tyvärr är slut hos leverantören. Tanken är att du ska hänga på lite annat som de kan leverera på. Men allt det här vet du.

Ja men nu la jag ju denna i just retrospel för att det är begagnade sådane som det handlar om. Även om Gameshop även säljer nyare spel.

Så finns ingen fast "leverantör" eller lager i traditionell mening.
Citera
2022-12-31, 10:25
  #4
Medlem
swebarbs avatar
Nu har jag inte beställt från dom på evigheter men gissar nog dom har lite olika kontakter och leverantörer runt om i världen dom tar kontakt med helt enkelt, men räkna med att det kan dröja innan dom fått tag i spelet dock.
Citera
2023-01-01, 13:03
  #5
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Nu har jag inte beställt från dom på evigheter men gissar nog dom har lite olika kontakter och leverantörer runt om i världen dom tar kontakt med helt enkelt, men räkna med att det kan dröja innan dom fått tag i spelet dock.

Ja att det kan ta tid förstår jag ju. Men de har 7-10 dagar leveranstid på sina beställningsvaror så verkar ju som att de har nån ganska bergsäker kontakt nånstans, annars skulle de väl inte utlova en fast tid.
Citera
2023-01-01, 14:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ja att det kan ta tid förstår jag ju. Men de har 7-10 dagar leveranstid på sina beställningsvaror så verkar ju som att de har nån ganska bergsäker kontakt nånstans, annars skulle de väl inte utlova en fast tid.

De butiker jag handlat ifrån som har såna dagar för leverans brukar vara för att produkten finns på ett fjärrlager.
Citera
2023-01-01, 14:32
  #7
Medlem
Jag beställde en world of warcraft collector's edition därifrån, dom hade den inte på lager men fick den efter sådär 2-3 veckor hemskickad till mig.
__________________
Senast redigerad av pyssen87 2023-01-01 kl. 14:36.
Citera
2023-01-02, 09:21
  #8
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
De butiker jag handlat ifrån som har såna dagar för leverans brukar vara för att produkten finns på ett fjärrlager.

Ja men känns inte riktigt som ett tillräckligt stort företag för att ha ett sådant upplägg. Iaf inte ett renodlat sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Jag beställde en world of warcraft collector's edition därifrån, dom hade den inte på lager men fick den efter sådär 2-3 veckor hemskickad till mig.

Det är ju en helt okej väntetid!
Citera
2023-01-07, 21:37
  #9
Medlem
GameShop är ett skitföretag.

De varor så är på beställningsvara finns inte.
Dom har sitt listpris (vilket är grovt överpris) sedan när någon dum jävel köper detta, så börjar dom söka runt efter spelet på t.ex. Tradera, buda hem så lågt som möjligt.

Många gånger använder dom Facebook Market samt Blocket och försöker blåsa folk till grova underpriser. Tro mig, har själv blivit kontaktad på både Blocket och Market Place av dessa fula fiskar.
Citera
2023-01-08, 13:29
  #10
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskagorakaos
GameShop är ett skitföretag.

De varor så är på beställningsvara finns inte.
Dom har sitt listpris (vilket är grovt överpris) sedan när någon dum jävel köper detta, så börjar dom söka runt efter spelet på t.ex. Tradera, buda hem så lågt som möjligt.

Många gånger använder dom Facebook Market samt Blocket och försöker blåsa folk till grova underpriser. Tro mig, har själv blivit kontaktad på både Blocket och Market Place av dessa fula fiskar.

Jo deras överpriser är jag väl medveten om. Samtidigt så är ju scenariot att spelet inte finns på Tradera eller liknande, och att man då kan betala lite överpris för att dom skall göra jobbet åt en.
Citera
2023-01-08, 20:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jo deras överpriser är jag väl medveten om. Samtidigt så är ju scenariot att spelet inte finns på Tradera eller liknande, och att man då kan betala lite överpris för att dom skall göra jobbet åt en.
Lite överpris? Bojkotta den!
Citera
2023-01-10, 08:59
  #12
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskagorakaos
Lite överpris? Bojkotta den!

Haha okej, mycket överpris, men om det man letar efter inte är dyrt eller sällsynt egentligen , så blir det inte så farligt.

Men skulle aldrig köpa något av dom för de vansinniga priserna de tar för vissa grejer. Typ en tusenlapp för skitgrejer.

Men ≈250 för något som egentligen inte borde kosta mer än 100 är inte så farligt om det inte går att hitta någon annanstans, och de gör jobbet med att leta upp det. Tycker jag iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback