Citat:
Ursprungligen postat av
interiktigt
Det är så fel att ge sådan medicin mot sömnproblem, kanske under nedtrappning av annan medicin men för dagligt bruk?
Nu vill jag inte va kritisk till ditt hanterande men tog du någonsin för många stilnoct eller varför ville din läkare att du skulle byta?
Imovane är annars ett alternativ om du inte misskötte användningen av stilnoct för då lär det bli samma problem tyvärr.
Stilnoct etc kan man vara vaken på när man har neuropsykiatriska diagnoser och det är inte toppen. Stilnoct har aldrig fungerat på mig.TS kanske också får ökad tolerans snabbt och då är det bättre att man prövar andra mediciner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bylwe
Quetiapin hette väl seroquell innan, om jag inte missminner mig.
Det är en antipsykotika, men jag kallar det rävgift..
Saxat från fass:
"Quetiapin Actavis kan användas för att behandla flera sjukdomar, som till exempel:
Bipolär depression: då du kan känna dig nedstämd eller deprimerad, skuldtyngd, energilös, har dålig aptit eller sömnproblem.
Mani: då du kanske känner dig väldigt uppvarvad, upprymd, upprörd, entusiastisk, hyperaktiv eller har dåligt omdöme med inslag av aggressivt och splittrat beteende.
Schizofreni: då du kanske ser, hör eller känner sådant som inte finns, tror på sådant som inte är verkligt eller känner dig ovanligt misstänksam, orolig, förvirrad, spänd eller deprimerad."
Om du anser att det låter som något man ska använda som sömntablett är upp till dig, personligen anser jag att det är heelt vrickat att dom börjat skriva ut den i det avseendet.
Jag åt själv seroquell för många år sen, visserligen av andra anledningar än sömnbesvär..
Men jag liknar det vid en kemisk lobotomi och skulle avråda dig från att använda den, om du inte verkligen måste.
Det är snarare som att få en psykos när man saknar sådan, dvs Alice i Underlandet på nätterna när man sover. Utöver det är det oviktigt om mediciner används på patienter med psykossjukdomar också. Mediciner blir inte tabu bara för att andra kan ha svårare problemområden än n vad du själv har. Psykotiska människor behöver också sova så det är inte konstigt att tabletter med sådana biverkningar även ges till dom
Tvivlar på att en psykotisk människa kan behandlas med enbart Quetiapin 25 mg. De behöver nog fler mediciner och högre doser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fanvadnice
Quetiapine är psykiatrins nya favoritablett. Det är lite som alvedon är på ålderdomshemmet, en allt i allo. Helt hysteriskt att man skickar i folk antipsykotika så lättvidigt
Fick Quetiapin mot sömnsvårigheter när jag låg inlagd på sjukhus i en fysisk åkomma. Jag blev lovad att få en stilnoct. Helt plötsligt kommer en sköterska in med Quetiapin men jag orkade inte tjafsa där och då. Men nog fan blev jag förbannad inombords. Jag spolade ner skiten i toan.
Den kanske funkar bra som psykosmedicin, men jag gillar inte att dom smetar och kletar med medicin som inte har rätt indikationer. Det där ett jäva otyg som snarare har blivit regel än undantag inom psykiatrin.
I min värld lika märkligt att skriva ut medicin mot högt blodtryck till någon som är normaltryckare.
Subutex är ett exempel bland väldigt många som de hittade ett annat område för. Faktum är att många mediciner fungerar så. Det kan knappast ge en antipsykotisk effekt på så låg dos som vi äter som vill sova.
Alvedon funkar också mot fler än en sak
Citat:
Ursprungligen postat av
angelen0305
Jag har ADHD och sömnrubbningar. Har provat de flesta "milda" och andra mediciner för sömnen och det enda jag inte blir "bakis" på är stilnoct men såklart vill läkarna inte att jag ska ha något som funkar och nu senast halverade dom dosen stilnoct från 10mg till 5mg satte in mig på lergigan mite (har sagt att jag blir fruktansvärt seg dagarna efter lergigan men mite skulle absolut funka.) Sen nu senast fick jag quetiapin utskrivet. Har tagit vid två tillfällen får dagen efter Hjärtklappning, synrubbning, hjärndimma) är det normalt? Är lite trött på att det ska laboreras men skulle önska det fanns något annat än stilnoct
Är du säker på att det kommer från medicinen?
Du ska ta upp biverkningar med din läkare.
Jag har ätit det mot sömnen och var supernöjd men den har inte samma effekt. Behöver laborera vidare men orkar inte. Tänker fortsätta och försöka ordna en good sömnhygien. Somnar åtminstone in fortfarande med den.
Jag hade grova mardrömmar länge i början. Men bättre än att vara sömnlös. Aldrig upplevt ngt liknande som mardrömmarna, i biverkningar iaf. Bortsett från ADHD mediciner iofs, de hade taskiga effekter också.
Mirtazapin är en annan medicin du kan äta. Man går dock upp i vikt av den med tiden. Quetiapin har tydligen samma biverkning men jag har gått ner i vikt av den.