2022-12-29, 23:39
Medlem
Sist jag låg inne och hade hemska sömnproblem fick jag ”välja” mellan Quetiapin och Mirtazapin. Då inga andra sömnmediciner hjälpte inte heller Imovane. Jag valde Mirtazapin. Fick 15mg. Denna funkar så att ju mindre dos desto bättre sömneffekt. När jag ätit den i 6 månader ville läkaren sänka dosen till 7.5mg men jag kände mig såpass stabil att jag kunde ta bort den helt. Den har viktökning som biverkning men ju lägre dos man tar desto bättre! Det är ett helvete när sömnen inte fungerar och det sätter sig på måendet så man mår skit. Jag hoppas det löser sig för dig! Nu tar jag 2 propavan 2 timmar innan läggdags och 2 Melatonin (måste ta Melatoninen 1 timme innan jag lägger mig annars funkar de ej) och Imovane vid behov. Åt för många år sedan Zyprexa (neuroleptika) för sömnen men den var hemsk med grav viktökning och blev som en zombie psykiskt inget jag rekommenderar. /Molly
Citera
2022-12-30, 00:58
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Sist jag låg inne och hade hemska sömnproblem fick jag ”välja” mellan Quetiapin och Mirtazapin. Då inga andra sömnmediciner hjälpte inte heller Imovane. Jag valde Mirtazapin. Fick 15mg. Denna funkar så att ju mindre dos desto bättre sömneffekt. När jag ätit den i 6 månader ville läkaren sänka dosen till 7.5mg men jag kände mig såpass stabil att jag kunde ta bort den helt. Den har viktökning som biverkning men ju lägre dos man tar desto bättre! Det är ett helvete när sömnen inte fungerar och det sätter sig på måendet så man mår skit. Jag hoppas det löser sig för dig! Nu tar jag 2 propavan 2 timmar innan läggdags och 2 Melatonin (måste ta Melatoninen 1 timme innan jag lägger mig annars funkar de ej) och Imovane vid behov. Åt för många år sedan Zyprexa (neuroleptika) för sömnen men den var hemsk med grav viktökning och blev som en zombie psykiskt inget jag rekommenderar. /Molly

Skulle återgå till lågdos Mirtazapin, ifall du fick bra sedativ effekt där och inte större dagtrötthet påvisades (p.g.a. lång halveringstid), och fimpa Propavan.
Citera
2022-12-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Ja, så kan man också se på det.
Fast i just det här fallet ser jag inte det som att det är oviktigt om mediciner används på patienten i andra fall än det den är utformad till.
Då jag som sagt upplevt det "helvete" som ett långvarigt intag av quetiapine (el. Seroquell) innebär..
Viktuppgången är en sak, ja.
Men, när vaket tillstånd blandas med sovande och kortidsminnet är ett minne blott.
Så är det i månt och mycket som att få en psykos, som du nämner och då ska tilläggas att andra preparat skrevs ut till mig parallellt med detta..
När dom sen slängde in ECT-behandling som grädde på moset, så var det som att hela jag löstes upp!
Min poäng är, att jag tycker att det är oansvarigt av läkare att skriva ut en medicin som quetiapine som sömntablett.
Då bieffekterna är många, konstiga, fysiska som psykiska.

Jag saxade den första bästa jag kunde hitta på fass för övrigt, mina seroquell låg på 300mg.
Alla mediciner slår ut mitt kortidsminne av de som kan behandlas för andra psykiska åkommor. Antagligen har psykiatrin förstört mitt minne för all framtid (jag hade ett extremt gott sådant förr och närmast förklaringen är lite de som har eidetiska. Dvs jag hade ett anmärkningsvärt jämfört med andra, för detaljer. Sedan får jag problem med ord. Antagligen borde jag inte äta mediciner men äter sällan och nu bara på låg dos.

Det är en mycket stor skillnad på att äta 25 mg o kanske ta 50 mg en natt när man inte kan sova mot att äta 300 mg. Men ja, medicinen är som att få en psykos. Drömde länge totalt osammanhängande saker som att jag skällde ut min kusin (ett barn!) och stal en kattunge av vederbörande innan jag sprang naken mot tåget varpå det dök upp friluftsmänniskor som kastade dartpilar på mig samtidigt som det flög förbi ett flygplan över himlen som skrev kärleksmeddelanden till någon på franska. Ungefär sådana drömmar hade jag. Komplett galna. Men endast när jag sover. Lika pigg som alltid på dagarna o kry i huvudet. Lite mardrömmar -även om de är de sjukaste jag någonsin haft o helt obegripliga medan de hoppar från en sak till en annan- är överenskomligt.

Jag tror det handlar om vilka problem man har. Jag måste sova. Får svår ångest om jag är vaken på nätterna och mardrömmar skrämmer inte mig. Jag hade extrema sådana som ung där jag utsattes för alla möjliga mordförsök och våldtäkter och andra trauman 3-4 ggr per sömn/natt. Drömmarna på den här medicinen är störda men att ränna runt naken och att folk klättrar på utsidor av balkonger, är inte i närheten. Skumt snarare. Orealistiskt, definitivt.

Jag har inte psykiska biverkningar och tror inte att de flesta får det. För sömnen är det låga doser. Har du en psykos eller psykotiska symptom är det annorlunda. Tyvärr har vi inte bra mediciner ännu som kan hjälpa er att både hålla psykoser i schack utan dimmighet.

ECT är jag emot då jag har upplevt att en person blev mer förstörd än vad psykiatrin någonsin lyckats med innan. Vi pratar om ett personlighetsbyte till oigenkännlighet när det kommer till personens upplevelser av känsloliv osv även om personen själv inte är medveten om att den inte längre är såsom förr. Ser ut som samma person. Pratar med samma röst men hälften av vad som sägs är som om personen fått lite mer än halva sig själv utbytt efter psykiatrins ECT behandlingar. Som om en mycket, mycket lindrig lobotomi skett.

Man måste förstå att vi reagerar olika på mediciner och att mediciner används olika och med olika doser. De flesta med psykisk ohälsa äter mängder mediciner och får mediciner utskrivet mot problem som egentligen är biverkningar på andra mediciner och så vidare.
Citera
2022-12-30, 01:26
Medlem
Citat:
Jag har gjort tvärtom. Gått från Mirtazapin till Quentiapin. Visste inte riktigt vad det var men med de alternativ jag hade valde jag att testa på Quentiapin. Minns inte alla namn (valmöjligheter istället för melatonin etc.) Jag upplever att de fungerar snarlikt. Skillnaden är att jag gick upp i vikt och vägde närmare 70 kg vilket är mer än 15 kg från min normalvikt. Vet inte hur många kilo Mirtazapin fick mig att gå upp. Fem åtminstone. Quetiapin var en miss då viktuppgång är en av de vanligaste biverkningarna men när jag upptäckte det i fass orkade jag inte byta medicin (får inte andra biverkningar än mardrömmar). Jag har gått ner i vikt så viktuppgång är inte något som måste ske .

Brukar be om Mirtazapin då och då genom åren eftersom den fungerar bra. Däremot är jag inte något som normalt äter mediciner dagligen varav jag gick upp den här gången när jag åt i många månader ( låg dos)

Jag tror att zyprexa är en medicin man inte ska äta för sömnen. Fungerar melatonin för dig (åt den länge men plötsligt slutade den fungera) så tror jag att du kanske kan pröva den utan propavan.
Citera
2022-12-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Quetiapin hette väl seroquell innan, om jag inte missminner mig.
Det är en antipsykotika, men jag kallar det rävgift..

Saxat från fass:

"Quetiapin Actavis kan användas för att behandla flera sjukdomar, som till exempel:

Bipolär depression: då du kan känna dig nedstämd eller deprimerad, skuldtyngd, energilös, har dålig aptit eller sömnproblem.

Mani: då du kanske känner dig väldigt uppvarvad, upprymd, upprörd, entusiastisk, hyperaktiv eller har dåligt omdöme med inslag av aggressivt och splittrat beteende.

Schizofreni: då du kanske ser, hör eller känner sådant som inte finns, tror på sådant som inte är verkligt eller känner dig ovanligt misstänksam, orolig, förvirrad, spänd eller deprimerad."

Om du anser att det låter som något man ska använda som sömntablett är upp till dig, personligen anser jag att det är heelt vrickat att dom börjat skriva ut den i det avseendet.
Jag åt själv seroquell för många år sen, visserligen av andra anledningar än sömnbesvär..
Men jag liknar det vid en kemisk lobotomi och skulle avråda dig från att använda den, om du inte verkligen måste.

Du har fel, Quetiapin i låg dos går alldeles utmärkt att använda som sömnmedel. Likt de flesta sömnmedel är det den histaminblockerande effekten man är ute efter. Quetiapin är atypiskt i det avseendet att den har olika effekt på olika tillstånd i olika doseringar, kan således användas som antidepressivum, stämningstabiliserande och antipsykotiskt preparat.

Ifall man upplever väldigt besvärande biverkningar som överstiger nyttan av preparatet är det såklart ingen mening att fortsätta använda det dock.
Citera
2022-12-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Skulle återgå till lågdos Mirtazapin, ifall du fick bra sedativ effekt där och inte större dagtrötthet påvisades (p.g.a. lång halveringstid), och fimpa Propavan.

Bra förslag! Är trött på Propavanen pga. Tröttheten på morgonen av denna. Kanske även kan sänka till 1 propavan istället för 2. Sedan tror jag att en del kan sova på så lite som 3.5mg Mirtazapin så det kanske vore ännu bättre, eller i alla fall 7.5 som läkaren föreslagit.
Citera
2022-12-30, 15:37
Medlem
Citat:
Bra förslag! Är trött på Propavanen pga. Tröttheten på morgonen av denna. Kanske även kan sänka till 1 propavan istället för 2. Sedan tror jag att en del kan sova på så lite som 3.5mg Mirtazapin så det kanske vore ännu bättre, eller i alla fall 7.5 som läkaren föreslagit.
Kan bara instämma i att Mirtazapin i låg dos är toppen för sömn. På 15mg är den antidepressiva effekten knapp, och du bör slippa problemen med ökad aptit. Jag gjorde samma sak, hade 30mg Mirtazapin och tyckte det fungerade toppen som antidepressivt läkemedel men helt omöjligt att hejda matsuget. Kör 7,5-15mg per natt nu och har inte haft en sån stabil sömn sedan 2015-16.

Viss dagtrötthet och oerhört levande drömmar är åtminstone i mina ögon värt det, bra mycket bättre än att sova 2-3h per natt.
Citera
2022-12-30, 20:29
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoppkudde
Kan bara instämma i att Mirtazapin i låg dos är toppen för sömn. På 15mg är den antidepressiva effekten knapp, och du bör slippa problemen med ökad aptit. Jag gjorde samma sak, hade 30mg Mirtazapin och tyckte det fungerade toppen som antidepressivt läkemedel men helt omöjligt att hejda matsuget. Kör 7,5-15mg per natt nu och har inte haft en sån stabil sömn sedan 2015-16.

Viss dagtrötthet och oerhört levande drömmar är åtminstone i mina ögon värt det, bra mycket bättre än att sova 2-3h per natt.

Man kan mycket väl få sedativ effekt på enbart 3,5 mg. Anledningen till att avsluta medicinering av Propavan är delvis p.g.a. den antikolinergika effekten som läkemedlet har, samt att ämnet även blockerar dopaminerga receptorer, om än i mild utsträckning. Det är inte en särskilt bra medicin att ta under längre tid då det har negativ hälsopåverkan, särskilt gällande kognition.
Citera
2022-12-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoppkudde

Stämmer med mer levande drömmar, dock inte direkt mardrömmar så helt okey bara man får sömnen 😊.
Citera
2022-12-30, 22:59
Medlem
Citat:
Man kan mycket väl få sedativ effekt på enbart 3,5 mg. Anledningen till att avsluta medicinering av Propavan är delvis p.g.a. den antikolinergika effekten som läkemedlet har, samt att ämnet även blockerar dopaminerga receptorer, om än i mild utsträckning. Det är inte en särskilt bra medicin att ta under längre tid då det har negativ hälsopåverkan, särskilt gällande kognition.

Ska tänka på detta angående Propavanen bra att veta tack för info, får inte lika bra info från läkarna tyvärr 😑.
Citera
2022-12-31, 01:22
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ska tänka på detta angående Propavanen bra att veta tack för info, får inte lika bra info från läkarna tyvärr 😑.

Läkare är inte insatta, dessa saknar expertis och kunskap inom farmakodynamisk effekt hos substanser, och dess påverkan. Särskilt när det gäller biverkningar. Men det börjar bli en viss upptrappning här, gissningsvis sitter en del inom ämbetet och läser mina inlägg. Så någon slags positiv utveckling ses väl.

Propavan, Theralen och Lergigan (och i viss mån Atarax) är s.k. fentiazinderivat. Dessa har sedativa, antikolinerga och antihistaminerga egenskaper. Det man däremot talar tyst om är deras hämning av dopaminerga receptorer, särskilt D2-receptorn. Fentiazinderivaten är i regel "vidareutvecklade" mediciner ifrån gamla preparatet "klorpromazin". En kraftfull antipsykotisk (neuroleptika) medicin, en av de första i fältet. Användes på sin tid (typ år 1955 och framåt) i stor utsträckning vs Schizofreni och diverse maniska tillstånd. Psykiatrin och inblicken som fanns var här rätt begränsad, det var lobotomi som gällde eller att bli neddrogad duktigt. Fentiazinerna hade starka extrapyramidala symtom/biverkningar, vilket uppstod till följd av blockaden från dopaminerga receptorer. Långtidsmässiga biverkningar utreddes inte riktigt, men vi pratar om en stark antikolinergisk effekt. Preparaten gick nämligen in och påverkade det muskarina systemet negativt.

Fentiazinderivaten är absolut inte på samma karta, men deras farmakodynamiska profiler är väldigt snarlika de gamla fentiazinerna, men mildare. Det är smutsmediciner som egentligen inte ska förskrivas eller medicineras med under längre tid. Atarax har möjligen plats, men resten, fimpa.

Finns en anledning till att det för några år sedan blivit praxis att inte förskriva skiten till äldre. Senildemensen påskyndas duktigt. Inom vården gällande äldre, där stor sömnproblematik föreligger, blev det nu jobbigt. Man drogar helst ned gamlingarna och har lugnt kväll- och nattpass.
Citera
2022-12-31, 15:38
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Läkare är inte insatta, dessa saknar expertis och kunskap inom farmakodynamisk effekt hos substanser, och dess påverkan. Särskilt när det gäller biverkningar. Men det börjar bli en viss upptrappning här, gissningsvis sitter en del inom ämbetet och läser mina inlägg. Så någon slags positiv utveckling ses väl.

Propavan, Theralen och Lergigan (och i viss mån Atarax) är s.k. fentiazinderivat. Dessa har sedativa, antikolinerga och antihistaminerga egenskaper. Det man däremot talar tyst om är deras hämning av dopaminerga receptorer, särskilt D2-receptorn. Fentiazinderivaten är i regel "vidareutvecklade" mediciner ifrån gamla preparatet "klorpromazin". En kraftfull antipsykotisk (neuroleptika) medicin, en av de första i fältet. Användes på sin tid (typ år 1955 och framåt) i stor utsträckning vs Schizofreni och diverse maniska tillstånd. Psykiatrin och inblicken som fanns var här rätt begränsad, det var lobotomi som gällde eller att bli neddrogad duktigt. Fentiazinerna hade starka extrapyramidala symtom/biverkningar, vilket uppstod till följd av blockaden från dopaminerga receptorer. Långtidsmässiga biverkningar utreddes inte riktigt, men vi pratar om en stark antikolinergisk effekt. Preparaten gick nämligen in och påverkade det muskarina systemet negativt.

Fentiazinderivaten är absolut inte på samma karta, men deras farmakodynamiska profiler är väldigt snarlika de gamla fentiazinerna, men mildare. Det är smutsmediciner som egentligen inte ska förskrivas eller medicineras med under längre tid. Atarax har möjligen plats, men resten, fimpa.

Finns en anledning till att det för några år sedan blivit praxis att inte förskriva skiten till äldre. Senildemensen påskyndas duktigt. Inom vården gällande äldre, där stor sömnproblematik föreligger, blev det nu jobbigt. Man drogar helst ned gamlingarna och har lugnt kväll- och nattpass.

Välskrivet och informationsrikt inlägg, föråldrade läkemedel som numer används i andra syften än de var skapta för. Om de oinsatta verkligen fick se hur medicinlistorna kan se ur för de som är inneboende på ett äldreboende skulle de bli chockerade. Som en numera pensionerad läkare sa till mig om Theralen: "Theralen hade vi för att lugna ner ettriga gubbar. Ett par droppar på deras sockerbitar, sen ner i kaffet"
Senast redigerad av Kraftkarl 2022-12-31 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in