• 2
  • 3
2006-07-31, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phlogistos
Så som jag ser det blir det ändå omöjligt att ta med allt i beräkningen, så jag tror att det vore bättre att försöka göra varje enskild handling rättvis sett till de omedelbara konsekvenserna. Lika mycket till varje barn i exemplet alltså, om jag får bestämma.

Och därmed eftersträvar du en rättvisa som

1.) av allt att döma är ouppnåelig, följaktligen meningslös.

2.) tillämpad till sina yttersta konsekvenser innebär att alla människor bor i likadana hus, bär likadana kläder och äter likadan mat = ett i mina ögon totalt vedervärdigt samhälle.
Citera
2006-07-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Jag håller med skribenten.... Uttalandet är ett sätt att påverka folk till att tycka att orättvisor är acceptabla. Och jag håller oxå med dig, trådskapare... Att det finns många här på FB som skulle anamma det yttrandet, utan större reflektion. Men man får hålla i minnet att detta är ett forum, främst befolkat av folk i 20-års åldern. Och vi människor mognar som bekant med åren.
mvh
tt

Att beskylla meningsmotståndarna för att vara omogna istället för att argumentera är väl ändå inte något som tyder på egen mognad?
Citera
2006-07-31, 21:18
Medlem
Rättvisa handlar för mig inte om att alla har likadana saker utan det handlar om att ingen har mer än vad de igentligen behöver. Det personliga överflödet motiveras inte med ett verkligt behov utan av att Marknadsekonomin kräver att det ska vara så för att den ska kunna frälsa oss. Förr var det Gud som krävde att vi skulle acceptera orättvisor nu är det Marknaden.
Citera
2006-08-01, 14:29
Medlem
Citat:
Det tycks som om "rättvisa" för många på Flashback betyder någon sorts vulgokommunistisk konformism där alla har precis lika mycket av allting, ser likadana ut, får precis lika mycket uppmärksamhet och så vidare. Det är givetvis inte så. Rättvisa är att sträva efter att ha det så, väl medveten om att det är ett omöjligt mål.

Vad säger ni om texten?

Håller med det som skrivs i texten, men håller dock inte med om din defination av rättvisa. Vem fan vill egentligen ha ett samhälle som är totalt likriktat? Rättvisa för mig är att alla människor har samma möjlighet att eftersträva lycka och själva får definera vad lycka innebär för dem.
Sen finns det vissa faktorer som inte går att förändra på typ att folk föds med olika förutsättningar rent biologiskt sett, det är istället de yttre faktorerna man ska försöka förändra.

T.ex. ser jag ingen rättvisa i arvsrätten, däremot kan jag tänka mig att det finns viktiga nationalekonomiska argument för att behålla den.
Citera
2006-08-08, 21:09
Medlem
Tjohildas avatar
Det är ju inte svårare än att det faktiskt finns två typer av orättvisor: 1. De man kan påverka (svält, förtryck) och 2. De man inte kan påverka (en del sjukdomar, att det regnar så förbannat i England)

Som cancerdrabbad har jag mycket konkret ställts inför det som diskuteras här, "life is not fair, get used to it". Ja för jag har inte mycket att välja på, eller hur? Det är en orättvisa att jag blivit sjuk, och jag kan inte göra något åt att jag blivit drabbad. En orättvisa som går att påverka däremot, är ju t ex att om jag bott i något u-land hade jag legat ännu risigare till, jag hade förmodligen inte haft råd med behandlingar, om de ens hade funnits att tillgå.
Citera
2006-11-11, 13:31
Medlem
NickeHorrors avatar
End of all war

såg på en film igår som jag TROR heter som rubriken. Mycket bra film om man e intreserad för film. Men iaf jag fastnade för en speciell sak i filmen:

ur platons bok:
- Om rättvisans man kom till jorden skulle han misshandlas å plågas, total rättvisa kan inte existera.
Killen som sa detta svaras med:
- Vilket e då det rättvisa sättet att behandla denne person.

* de va tur att de va så sent, annars hadejag antagligen inte kunnat sova*

För hur ska vi behandla total rättvisa, kan det existera över huvud taget?
Citera
2006-11-11, 13:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden End of all war fogades till denna befintliga tråd om rättvisa.

/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in