2006-07-22, 23:38
Medlem
Le Grand Matres avatar
Om det vore en s naiv tanke som ni hvdar att det r s mste man ju i konsekvensens namn ven mena att stora vrldsomdanande tnkare ssom Siddharta, Jesus, Muhammed etc var naiva ocks. Jag skulle snarare vilja sga att det r otroligt naivt att INTE se att vrlden r en orttvis plats och det enda hllbara r att acceptera att den r s. Ty det r frst d vi uppfattat detta och accepterat det som vi kan skapa en bestende frndring. Dock bara en frndrig som i huvudsak r inriktad p sig sjlv. Att frndra hela samhllet i stil med revolutionra tankegngar r lika naivt eftersom historien visar att alla samhllsfrndringar frndras igen efter en viss tid, ibland tar det lngre tid, ibland mindre, men frndras gr allt.
Att inte se att vrlden r orttvis r att lura sig sjlv. Det leder endast till n vrre lidande i slutndan. Bitterhet r den enda lnen man kan rkna med om man inte accepterar och finner sig i sin situation. Detta r frvrigt ngot som ven filosofer ssom Sartre och Nietzsche menade - att mnniskans utvecklingstopp var den existentialism och nihilism (egentligen samma sak).
Citera
2006-07-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Om det vore en s naiv tanke som ni hvdar att det r s mste man ju i konsekvensens namn ven mena att stora vrldsomdanande tnkare ssom Siddharta, Jesus, Muhammed etc var naiva ocks. Jag skulle snarare vilja sga att det r otroligt naivt att INTE se att vrlden r en orttvis plats och det enda hllbara r att acceptera att den r s. Ty det r frst d vi uppfattat detta och accepterat det som vi kan skapa en bestende frndring. Dock bara en frndrig som i huvudsak r inriktad p sig sjlv. Att frndra hela samhllet i stil med revolutionra tankegngar r lika naivt eftersom historien visar att alla samhllsfrndringar frndras igen efter en viss tid, ibland tar det lngre tid, ibland mindre, men frndras gr allt.
Att inte se att vrlden r orttvis r att lura sig sjlv. Det leder endast till n vrre lidande i slutndan. Bitterhet r den enda lnen man kan rkna med om man inte accepterar och finner sig i sin situation. Detta r frvrigt ngot som ven filosofer ssom Sartre och Nietzsche menade - att mnniskans utvecklingstopp var den existentialism och nihilism (egentligen samma sak).

Problemet med alla hittillsvarande frndringar mot mera "rttvisa" r att de bara bytt en orttvisa mot en annan. Att luta sig tillbaka och bara sjlvgott konstatera att "livet r orttvist" r en lyx som bara de som fr tillfllet gagnas av orttvisan kan gna sig t. Att inse att en verklig frndring kan ta en mycket lg tid r en dock annan sak.
Citera
2006-07-23, 13:11
Bannlyst
Det var allts ingen som hade ngot intresse av att diskutera orttvisor?

Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Ok, fr att plocka ner diskussionen p molekylniv.

Vad r rttvisa? Och orttvisa? Och vem definierar dessa begrepp? Och r begreppen avhngiga varandra eller r de bda absoluta?
Citera
2006-07-23, 14:13
Medlem
Det hela r ganska enkelt, s som jag ser det. Rttvisa r ett begrepp vi har skapat sjlva vilket vi kan vrdera vra handlingar efter,
men ingenting som finns i naturen. Att naturen inte innehller ngot mtt av rttvisa betyder dock inte att vi inte ska strva efter ett
samhlle som gr det.
Citera
2006-07-23, 14:24
Medlem
Citat:
Det var allts ingen som hade ngot intresse av att diskutera orttvisor?

Vid Jupiter! r det inte s, skulle du sga, att orttvisa r rttvisans motsats, eller frnvaron av den?
Citera
2006-07-24, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phlogistos
Vid Jupiter! r det inte s, skulle du sga, att orttvisa r rttvisans motsats, eller frnvaron av den?

Va bra, d har vi nt att utg ifrn. Jag menade sklart vad dessa begrepp innebr i praktiken.
Citera
2006-07-25, 12:03
Medlem
Citat:
Va bra, d har vi nt att utg ifrn. Jag menade sklart vad dessa begrepp innebr i praktiken.

Jag menade sklart att allt som inte r rttvist, det r vl orttvist? Sett till ordens betydelser, i praktiken svl som teorin.
Citera
2006-07-25, 13:02
Medlem
RenegadeTourists avatar
Citat:
Ok, fr att plocka ner diskussionen p molekylniv.

Vad r rttvisa? Och orttvisa? Och vem definierar dessa begrepp? Och r begreppen avhngiga varandra eller r de bda absoluta?

Om man utgr frn ett exempel kanske det r lttare att diskutera.

Tv barn har en flaska lsk och varsit glas, vad r d en rttvis uppdelning av lsken, att delar lika utifrn volym? Eller ska man ta hnsyn till att det ena barnet kommer frn en fattigare familj n det andra, och drmed borde ha mer fr att det ska vara rttvist i det lnga loppet (jmna ut skillnaderna).

Kort och gott, ur mnga faktorer tar man hnsn till nr man avgr om ntt r rttvist eller ej?
Citera
2006-07-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RenegadeTourist

Tv barn har en flaska lsk och varsit glas, vad r d en rttvis uppdelning av lsken, att delar lika utifrn volym? Eller ska man ta hnsyn till att det ena barnet kommer frn en fattigare familj n det andra, och drmed borde ha mer fr att det ska vara rttvist i det lnga loppet (jmna ut skillnaderna).

Kort och gott, ur mnga faktorer tar man hnsn till nr man avgr om ntt r rttvist eller ej?

S som jag ser det blir det nd omjligt att ta med allt i berkningen, s jag tror att det vore bttre att frska gra varje enskild handling rttvis sett till de omedelbara konsekvenserna. Lika mycket till varje barn i exemplet allts, om jag fr bestmma.
Citera
2006-07-25, 22:48
Bannlyst
Citat:

Eller s kan man vnda p det och lta det fattigare barnet f mindre lsk, eftersom han r van att nja sig med mindre.

Som ni ser s r orttvisa/rttvisa ngot odefinierbart och i lnga loppet hgst subjektivt. Men det r alltid vlkommet med diskussioner kring mnet.

Med vsterlndska mtt kan vi tycka att det r orttvist att de skall ha det s "djvligt" i u-lnderna, men har de det egentligen? Om vi ser till lnder som inte drabbats av svlt och krig och fanskap, s tror jag att de r minst lika njda med tillvaron i en urgammal stam boendes i hyddor som vi r (?) hr i vst. Vilka r vi att bedma vad som r orttvist och inte?
Citera
2006-07-25, 22:58
Medlem
Rttvis - rtt vis - rtt visa - guds visa - bibeln - de tio budorden.
Citera
2006-07-26, 16:13
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:

Som du nmner i det frsta fallet s handlar rttvisa objektivt om att uppn harmoni. Som du nmner i det andra fallet s r det inte s ltt som det verkar att uppn denna harmoni (eftersom mnga olika faktorer alltid r inblandade). Ett harmoniskt samhlle r sledes rttvist, men fr att det ska kunna vara sant rttvist s mste denna harmoni breda ut sig p alla niver. Resultatet blir ju att fullkomlig rttvisa inte kan avkrvas i dagslget. Dremot anser jag att en strvan efter fullkomlig rttvisa borde vara normen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in