Citat:
Ursprungligen postat av
Trivselgruppen
Det är inte brukligt att diarieföra begäranden om utfående av allmän handling, men det är upp till varje myndighet att avgöra om den vill göra det eller ej.
Om du begär ut personuppgifter, och om skatteverket bedömer att de begärda uppgifterna kan lämnas ut, kommer de med största sannolikhet inte att vilja skicka dessa via mail. De kommer i stället be om en postadress så att de kan skicka uppgifterna på papper. Detta på grund av bestämmelserna om hantering av personuppgifter i GDPR.
Jag mailade och bad om info om en person och fick till svar: vi kan inte skicka detta per e-post. Du kan få informationen via telefon, via besök på servicekontor eller skickat per post till din hemadress.
Jag vill inte få det hemskickat till mig. Jag skulle kunna ringa, men ville först kolla här, som mitt första inlägg säger, om jag är anonym när jag ringer. Ett samtal diarieförs alltså inte? Dom kan inte i efterhand, under några omständigheter, höra av sig till mig och säga "hörrududu, du bad om uppgifter om person X... varför?"