• 1
  • 2
2022-12-27, 09:22
Medlem
EmelieNorrs avatar
Ja, rubriken säger väl egentligen allt.
Om jag ringer till Skatteverket/Folkbokföringen och ber om all tillgänglig information gällande en person, är jag då anonym? Att de har den teknologiska kunskapen att se ett icke-hemligt telefonnummer inser jag förstås, men är det något de gör? Sparar dom den informationen?
Typ: "telefonnummer X har bett om upplysningar om person Y"
Om en person har skyddade uppgifter, och man ber om dessa, ÄR DET något som får varningsklockor att plinga inne på myndigheten?
Citera
2022-12-27, 09:29
Medlem
Trivselgruppens avatar
Det är inte brukligt att diarieföra begäranden om utfående av allmän handling, men det är upp till varje myndighet att avgöra om den vill göra det eller ej.

Om du begär ut personuppgifter, och om skatteverket bedömer att de begärda uppgifterna kan lämnas ut, kommer de med största sannolikhet inte att vilja skicka dessa via mail. De kommer i stället be om en postadress så att de kan skicka uppgifterna på papper. Detta på grund av bestämmelserna om hantering av personuppgifter i GDPR.
Citera
2022-12-27, 09:34
Medlem
BananShans avatar
Vet inte hur det är nu men det var inga problem att få någons personnummer om man ringde. Detta vara innan GDPR dock så kan ha blivit lite knivigare nu men testa du. Du kan inte få mer än ett nej.
Citera
2022-12-27, 09:37
Medlem
EmelieNorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Det är inte brukligt att diarieföra begäranden om utfående av allmän handling, men det är upp till varje myndighet att avgöra om den vill göra det eller ej.

Om du begär ut personuppgifter, och om skatteverket bedömer att de begärda uppgifterna kan lämnas ut, kommer de med största sannolikhet inte att vilja skicka dessa via mail. De kommer i stället be om en postadress så att de kan skicka uppgifterna på papper. Detta på grund av bestämmelserna om hantering av personuppgifter i GDPR.

Jag mailade och bad om info om en person och fick till svar: vi kan inte skicka detta per e-post. Du kan få informationen via telefon, via besök på servicekontor eller skickat per post till din hemadress.
Jag vill inte få det hemskickat till mig. Jag skulle kunna ringa, men ville först kolla här, som mitt första inlägg säger, om jag är anonym när jag ringer. Ett samtal diarieförs alltså inte? Dom kan inte i efterhand, under några omständigheter, höra av sig till mig och säga "hörrududu, du bad om uppgifter om person X... varför?"
Citera
2022-12-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmelieNorr
Om jag ringer till Skatteverket/Folkbokföringen och ber om all tillgänglig information gällande en person, är jag då anonym? Att de har den teknologiska kunskapen att se ett icke-hemligt telefonnummer inser jag förstås, men är det något de gör? Sparar dom den informationen?
Om en person har skyddade uppgifter, och man ber om dessa, ÄR DET något som får varningsklockor att plinga inne på myndigheten?

Svar ja
Citera
2022-12-27, 09:39
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Jag mailade och bad om info om en person och fick till svar: vi kan inte skicka detta per e-post. Du kan få informationen via telefon, via besök på servicekontor eller skickat per post till din hemadress.
Jag vill inte få det hemskickat till mig. Jag skulle kunna ringa, men ville först kolla här, som mitt första inlägg säger, om jag är anonym när jag ringer. Ett samtal diarieförs alltså inte? Dom kan inte i efterhand, under några omständigheter, höra av sig till mig och säga "hörrududu, du bad om uppgifter om person X... varför?"
Det är inte troligt att samtalet diarieförs, nej. Ring från hemligt nummer bara?

Myndigheter har endast i undantagsfall lov att efterfråga skäl till varför man begär ut en allmän handling. Undantaget tror jag är tillämpligt i just den här situationen, där de måste förvissa sig om att du inte kommer publicera informationen i media. Om jag minns rätt.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2022-12-27 kl. 09:41.
Citera
2022-12-27, 10:03
Medlem
EmelieNorrs avatar
Citat:
Det är inte troligt att samtalet diarieförs, nej. Ring från hemligt nummer bara?

Myndigheter har endast i undantagsfall lov att efterfråga skäl till varför man begär ut en allmän handling. Undantaget tror jag är tillämpligt i just den här situationen, där de måste förvissa sig om att du inte kommer publicera informationen i media. Om jag minns rätt.

Jag begärde ut uppgifter om en släkting en gång, och den gången brydde jag mig inte om någon visste om det eller inte, så det var inga problem och jag vet vilka uppgifter jag kunde få ut.
Men gällande den här personen är det annorlunda. Personen i fråga KAN ha varit utsatt för ett brott, jag vet inte, men personen har "försvunnit" från Internet och jag vill försöka få tag i denne. Men OM personen blivit utsatt för brott är jag rädd att jag blir misstänkt om jag frågar efter personen.
Citera
2022-12-27, 10:15
Medlem
Citat:

Du är anonym vid begäran, myndigheten får inte efterforska vem du är. Du får dock inte ut skyddade personuppgifter av en väldigt naturlig anledning; hint: de är SKYDDADE. Den enda gång du behöver identifiera dig är när du skall legitimera din behörighet att få ta del av just sekretessbelagd information.

Om du begär ut personuppgifter från någon som är skyddad blir svaret antingen: Den personen finns inte eller De uppgifter du begär ut är inte åtkomliga.
Citera
2022-12-27, 10:16
Medlem
Citat:

Eh va?

Du får uppgifterna i örat så fort du ringer Skatteverkets personupplysningstjänst. Det är bara ifall en menprövning måste göras som du kan få saker på papper.
Citera
2022-12-27, 10:25
Medlem
Citat:

Du minns fel.

Den enda gången myndigheten får efterforska är när en sekretessprövning behöver göras och envar hävdar att denne är behörig att ta del av uppgiften. Annars är myndigheters efterforskningsförbud stadgad i samma grundlag som offentlighetsprincipen är.
Citera
2022-12-27, 10:28
Medlem
Citat:
Jag begärde ut uppgifter om en släkting en gång, och den gången brydde jag mig inte om någon visste om det eller inte, så det var inga problem och jag vet vilka uppgifter jag kunde få ut.
Men gällande den här personen är det annorlunda. Personen i fråga KAN ha varit utsatt för ett brott, jag vet inte, men personen har "försvunnit" från Internet och jag vill försöka få tag i denne. Men OM personen blivit utsatt för brott är jag rädd att jag blir misstänkt om jag frågar efter personen.

Om du vet med dig att personen kan ha blivit utsatt för brott och att personen har "försvunnit från internet" är et nog troligen också så att personen har blivit föremål för ett brott och att det är polismyndigheten (på rutin numer) som har gått in och spärrat sociala medier för personen. Det för bla. att folk här på forumet inte ska sprida uppgifterna.

Bara ring, de loggar inget och du får uppgifterna så länge som de inte är skyddade.
Citera
2022-12-27, 10:35
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eh va?

Du får uppgifterna i örat så fort du ringer Skatteverkets personupplysningstjänst. Det är bara ifall en menprövning måste göras som du kan få saker på papper.
Japp, stämmer säkert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in