Citat:
Ursprungligen postat av
EmelieNorr
Jag begärde ut uppgifter om en släkting en gång, och den gången brydde jag mig inte om någon visste om det eller inte, så det var inga problem och jag vet vilka uppgifter jag kunde få ut.
Men gällande den här personen är det annorlunda. Personen i fråga KAN ha varit utsatt för ett brott, jag vet inte, men personen har "försvunnit" från Internet och jag vill försöka få tag i denne. Men OM personen blivit utsatt för brott är jag rädd att jag blir misstänkt om jag frågar efter personen.
Om du är orolig för att personen är död, så kan du ju lätt själv kolla på Ratsit och dom andra andressajterna. Om personen är anmäld som död till Skatteverket, så försvinner han/hon även från Ratsit efter c:a fyra dagar, och några dagar eller veckor senare även från de andra sajterna. På Ratsit kan det även stå "registrerad som avliden" under några dagar - innan personen avregistreras helt från sajten. Men detta verkar inte vara konsekvent, eller så har det ändrats nyligen, för för några år sedan när jag bevakade ett dödsfall, så stod aldrig detta på Ratsit. Utan personen bara försvann därifrån från en dag till en annan.
Men om personen ligger död i sin lägenhet eller någon annanstans och ingen vet om det, så vet såklart Skatteverket - och adressajterna - inte heller om det.