2022-12-27, 10:36
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du minns fel.

Den enda gången myndigheten får efterforska är när en sekretessprövning behöver göras och envar hävdar att denne är behörig att ta del av uppgiften. Annars är myndigheters efterforskningsförbud stadgad i samma grundlag som offentlighetsprincipen är.
Ja precis, det finns ett undantag från efterforskningsförbudet i tryckfrihetsförordningen. Vilket jag försökte förklara och tydligen misslyckades kapitalt med.
Citera
2022-12-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Ja precis, det finns ett undantag från efterforskningsförbudet i tryckfrihetsförordningen. Vilket jag försökte förklara och tydligen misslyckades kapitalt med.

Fast efterforskningen brukar vara passiv, dvs. envar får inte ut någon handling som inte är överstruken tills envar självmant lämnar in legitimering eller går via rätten. Har varit med om båda fallen flera gånger.
Citera
2022-12-27, 10:46
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Du minns fel.

Den enda gången myndigheten får efterforska är när en sekretessprövning behöver göras och envar hävdar att denne är behörig att ta del av uppgiften. Annars är myndigheters efterforskningsförbud stadgad i samma grundlag som offentlighetsprincipen är.
Nu hittade jag det. GDPR stökar till det när man begär ut personuppgifter eftersom sekretessprövning behöver ske enligt OSL 21:7. Där behöver efterforskningsförbudet brytas för att myndigheten ska kunna avgöra om handlingen är offentlig eller ej. Från jpinfonet:
Citat:
Efterforskningsförbudet gäller generellt vid utlämnande av allmänna handlingar och innebär i korthet ett förbud för myndigheten, vid begäran om utlämnande av allmän handling, gällande att efterforska vem sökanden är och vad denne planerar att använda handlingarna till (2 kap. 18 § TF) i större utsträckning än vad som krävs för att pröva om det föreligger hinder mot att handlingen lämnas ut.

För att avgöra om personuppgiftssekretess föreligger behöver man dock i de flesta fall veta vem sökanden är och vad uppgifterna kan komma att användas för (för att avgöra om uppgifterna kommer att behandlas i strid med dataskyddslagstiftningen). När får man bryta mot förbudet?

Enligt JO får frågor ställas om vissa omständigheter föreligger, antingen vid massuttag eller vid selekterade uppgifter om få individer (se JO-beslut dnr. 1102-2004).

Om en sådan begäran görs har myndigheten rätt att ställa de frågor man behöver för att bedöma om uppgifterna kommer att behandlas i strid med dataskyddslagstiftningen. Finns mycket praxis på området. Ändamålet brukar vara avgörande.
Citera
2022-12-27, 10:53
Medlem
EmelieNorrs avatar
Citat:
Om du vet med dig att personen kan ha blivit utsatt för brott och att personen har "försvunnit från internet" är et nog troligen också så att personen har blivit föremål för ett brott och att det är polismyndigheten (på rutin numer) som har gått in och spärrat sociala medier för personen. Det för bla. att folk här på forumet inte ska sprida uppgifterna.

Bara ring, de loggar inget och du får uppgifterna så länge som de inte är skyddade.

Jag tackar för alla svar. Det verkar som att det är "safe" att ringa, så jag gör det, helt enkelt. Ha det bra, allihopa.
Citera
2022-12-27, 11:01
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmelieNorr
Ja, rubriken säger väl egentligen allt.
Om jag ringer till Skatteverket/Folkbokföringen och ber om all tillgänglig information gällande en person, är jag då anonym? Att de har den teknologiska kunskapen att se ett icke-hemligt telefonnummer inser jag förstås, men är det något de gör? Sparar dom den informationen?
Typ: "telefonnummer X har bett om upplysningar om person Y"
Om en person har skyddade uppgifter, och man ber om dessa, ÄR DET något som får varningsklockor att plinga inne på myndigheten?

Generellt sett kan du idag inte längre lita på aktörer som hävdar att dom garanterar din anonymitet.
Samma aktörer som påstår sig garantera ditt privatliv ägnar sig samtidigt åt att övervaka dig.

Alla system är på plats för att övervaka dig om dom sedan inte alltid används är en helt annan sak. Men det vet du inte från fall till fall.

Som samhället har utvecklats så bör man inte lita på någon längre och absolut inte på Svenska eller EU-relaterade myndigheter.
Senast redigerad av holmium 2022-12-27 kl. 11:05.
Citera
2022-12-27, 11:04
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Generellt sett kan du idag inte längre lita på aktörer som hävdar att dom garanterar din anonymitet.
Skatteverket hävdar inte att det garanterar ens anonymitet när man begär ut handlingar från dem. Däremot skulle det vara olagligt av dem att efterforska identiteten på den som begär ut handlingar utöver vad som krävs för att göra sekretessprövning i förhållande till handlingarna. Det kan förstås tänkas att skatteverket systematiskt bryter mot lagen i det här avseendet, och att det är det du hävdar, men för att de uppgifterna ska bli någorlunda trovärdiga behöver de backas upp av någon form av information. Annars framstår de mest som lösa spekulationer.
Citera
2022-12-27, 11:08
Medlem
[quote=EmelieNorr|82894333]Ja, rubriken säger väl egentligen allt.
Om jag ringer till Skatteverket/Folkbokföringen och ber om all tillgänglig information gällande en person, är jag då anonym? Att de har den teknologiska kunskapen att se ett icke-hemligt telefonnummer inser jag förstås, men är det något de gör? Sparar dom den informationen?
Om en person har skyddade uppgifter, och man ber om dessa, ÄR DET något som får varningsklockor att plinga inne på myndigheten?[/QUOTE

Det fungerar fortfarande att trycka fyrkant 31 fyrkant så ser mottagaren inte vilket nr som rings ifrån.🙂
Citera
2022-12-27, 11:12
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Det är inte troligt att samtalet diarieförs, nej. Ring från hemligt nummer bara?

Myndigheter har endast i undantagsfall lov att efterfråga skäl till varför man begär ut en allmän handling. Undantaget tror jag är tillämpligt i just den här situationen, där de måste förvissa sig om att du inte kommer publicera informationen i media. Om jag minns rätt.
Om det är sant hur kommer det sig att kanalen "Prime Crime" på tuben får finnas?
Citera
2022-12-27, 11:16
Medlem
holmiums avatar
[quote=snurrelisa123|82895094]
Citat:
Ja, rubriken säger väl egentligen allt.
Om en person har skyddade uppgifter, och man ber om dessa, ÄR DET något som får varningsklockor att plinga inne på myndigheten?[/QUOTE

Det fungerar fortfarande att trycka fyrkant 31 fyrkant så ser mottagaren inte vilket nr som rings ifrån.🙂

Så funkar det för en vanlig abonnent, men alla är inte vanliga abonnenter.....
Citera
2022-12-27, 11:28
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Om det är sant hur kommer det sig att kanalen "Prime Crime" på tuben får finnas?
Jag vet inget om den kanalen. Eller vad den har med den här tråden att göra.
Citera
2022-12-27, 11:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag begärde ut uppgifter om en släkting en gång, och den gången brydde jag mig inte om någon visste om det eller inte, så det var inga problem och jag vet vilka uppgifter jag kunde få ut.
Men gällande den här personen är det annorlunda. Personen i fråga KAN ha varit utsatt för ett brott, jag vet inte, men personen har "försvunnit" från Internet och jag vill försöka få tag i denne. Men OM personen blivit utsatt för brott är jag rädd att jag blir misstänkt om jag frågar efter personen.

Om du är orolig för att personen är död, så kan du ju lätt själv kolla på Ratsit och dom andra andressajterna. Om personen är anmäld som död till Skatteverket, så försvinner han/hon även från Ratsit efter c:a fyra dagar, och några dagar eller veckor senare även från de andra sajterna. På Ratsit kan det även stå "registrerad som avliden" under några dagar - innan personen avregistreras helt från sajten. Men detta verkar inte vara konsekvent, eller så har det ändrats nyligen, för för några år sedan när jag bevakade ett dödsfall, så stod aldrig detta på Ratsit. Utan personen bara försvann därifrån från en dag till en annan.

Men om personen ligger död i sin lägenhet eller någon annanstans och ingen vet om det, så vet såklart Skatteverket - och adressajterna - inte heller om det.
Citera
2022-12-27, 12:10
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Jag vet inget om den kanalen. Eller vad den har med den här tråden att göra.
Men läs vad man skriver snälla. Det handlar om dela offentliga uppgifter. Om du inte vet kanalen så bör du inte ställa frågan vad det har med saken att dela till media att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in