2022-12-25, 22:01
Medlem
I ett AB behöver du inte ha intäkter för att dra av moms på firmans nödvändiga inköp.
Allt hamnar i momsrapporten och du får tillbaka moms när den redovisningen visar på mer moms ut ân in.
Det enda är att nâr halva aktiekapitalet är förbrukat så måste du upprätta en kontrollbalansräkning annars blir su peraonligt ansvarig för aktiebolagets skulder (iom att du är ende ägaren så är du också styrelseledamot och har det ansvaret).
Citera
2022-12-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej,

Som rubriken lyder funderar jag på att starta AB.

Affärsidé: Konsulta inom IT/management.

Av den anledningen behöver jag kontorsmateriel för min verksamhet: arbetsdator, tangentbord, skrivbord, stol.

Kan man dra av kostnaderna för kontorsmaterial även fast man inte har några intäkter att kvitta mot?

Om jag ska vara realistisk så kan det dröja ca. 1 år innan jag får in intäkter i bolaget.

Vänligen,
Skychi
Möbler blir svårt i en bostad. Det gäller att du inte kan nyttja dessa privat. Att ha ett separat rum i bostaden är svårt eftersom du kanske kommer att nyttja det när du får gäster som sover över. Skatteverket är därför stentuffa kring detta.

Normalt så behöver man investera väldigt mycket innan man får intäkter i företaget. Kan handla om renovering av lokaler, införskaffa maskiner, forskning och utveckling. Man kan därför köpa en väldans massa saker innan företaget börjar generera intäkter. Jämför exempelvis Northvolt, Hur många miljarder tror du att man kommer plöjt ner i företaget innan man börjar sälja batterier. Mångårig forskning, byggande av fabriker anställt massor med personal. Viktigt att tänka på är att om du har aktiebolag så måste du göra en kontrollbalansräkning när du förbrukat hälften av aktiekapitalet.
Citera
2022-12-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Förstår inte vad du menar. Du betalar minst 25.000:- som aktiekapital. Hälften av aktiekapitalet får du nyttja.
Ska du köpa nya saker så har du dessa pengar att röra med dig och frågan handlar om "dra av".. alla inköp ett AB gör är utan moms...?

Du kan nyttja hela aktiekapitalet men du får inte nyttja dem genom förlust. Alltså, köper du en guldtacka för 25 000 så blir det nollresultat och hela ditt aktiekapital är intakt. Köper du dator för 25 000 så blir det ett negativt resultat men inte med 25 000, bara med motsvarande avskriven del.
Citera
2022-12-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilja.Oblomow
Svar: Nej, du måste ha intäkter att kvitta emot. Jag skulle rekommendera att du pratar med en revisionsbyrå det första du gör och låt dem sköta din bokföring det lönar sig i längden.

https://www.bolagsverket.se/foretag/...bolag.477.html
"När du startar ett aktiebolag måste du sätta in 25 000 kronor eller saker värda 25 000 kronor i företaget. De som sätter in pengarna eller sakerna kan förlora dem."

Nej, många företag har små eller inga intäkter initialt, det faller på sin egen orimlighet att detta skulle krävas enär förutsättningen för intäkter oftast är att inköp a utrustning genomförts innan.
Citera
2022-12-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Tack!

Fick precis reda på att bokföringen blir betydligt enklare om man väljer Enskild firma. Dock blir man blir personligt ansvarig över företaget skulder.

Jag ska inte köpa in några dyra maskiner/teckna långa hyreskontrakt för någon lokal.

Då finns det väl inga stora risker om jag ska driva konsultverksamhet och enbart behöver en dator?

Mvh
Skychi

Bokföringen är i stora drag likartad i en EF som ett AB, det som skiljer är bokslut och rapporter till Bolagsverket. EF skall undvikas om det inte är en sidoverksamhet och din huvudsakliga inkomst genereras genom en vanlig anställning.
Citera
2022-12-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilja.Oblomow
För att dra av momsen så måste företaget ha en intäkt (man kvittar utgående mot ingående moms) och att första året redovisa förlust (inköp etc. men inga intäkter) är det så bra ?
Att första året redovisa en förlust är väldigt vanligt. Det kan ta den tiden och mer därtill att komma igång med verksamheten.

Lyfta av momsen får du göra även om ingen utgående moms finns alls förutsatt att företaget är momsregistrerat.
Citera
2022-12-26, 01:11
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Starta inte bolaget om du inte har intäkter. Vare sig AB eller EF.

Precis. Se till att skapa en intäkt innan du drar igång. Eller iaf vet att du kommer få en intäkt nära in på skapandet av firman.
Citera
2022-12-26, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Precis. Se till att skapa en intäkt innan du drar igång. Eller iaf vet att du kommer få en intäkt nära in på skapandet av firman.

Märkligt resonemang, ofta krävs investering i maskiner och utrustning för att kunna utföra något som genererar intäkter, det är mycket sällan det finns intäkter först.

"Vet att du kommer att få..." Nej, vet gör man kanske inte, men det bör givetvis finnas med i en budget, dock inte säkert att det är nära företagets bildande, kan ta flera år i vissa fall.

Ett taxiåkeri lär inte få några intäkter innan droskan inhandlats, dock troligt att tidsutdräkten är måttlig.
Om företaget istället skall bygga ett kraftverk så kanske det dröjer fem år innan några intäkter uppstår.
Citera
2022-12-26, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Starta inte bolaget om du inte har intäkter. Vare sig AB eller EF.
Du har normalt aldrig intäkter innan bolaget startats. För vissa bolag kan det dröja åtskilliga år innan intäkterna börjar visa sig på allvar.

Vad är det för företag du tänker dig kunna ha intäkter omgående?
Citera
2022-12-26, 02:10
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Märkligt resonemang, ofta krävs investering i maskiner och utrustning för att kunna utföra något som genererar intäkter, det är mycket sällan det finns intäkter först.

"Vet att du kommer att få..." Nej, vet gör man kanske inte, men det bör givetvis finnas med i en budget, dock inte säkert att det är nära företagets bildande, kan ta flera år i vissa fall.

Ett taxiåkeri lär inte få några intäkter innan droskan inhandlats, dock troligt att tidsutdräkten är måttlig.
Om företaget istället skall bygga ett kraftverk så kanske det dröjer fem år innan några intäkter uppstår.

Nu pratar vi om en person som ska konsulta inom it, inte bygga ett kärnkraftverk.
Citera
2022-12-26, 03:45
Medlem
Jag skulle börja med EF om jag var i din sits. Regga bolaget och sätt upp ett konto på Bokio för bokföringen. Klart. Handla allt du behöver och sätt upp på bolaget.
Citera
2022-12-26, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Nu pratar vi om en person som ska konsulta inom it, inte bygga ett kärnkraftverk.
Principen densamma helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in