• 1
  • 2
2022-12-25, 15:49
Medlem
Finns det något finurligt sätt att undvika att en skuldsanering omprövas genom att ta emot ett arv på exempelvis en släktings konto, eller flytta dem till ett utländskt konto, eller kanske sätta in dem på exempelvis paypal?
Lite luddig frågeställning, men frågar åt en bekant som kommer få in X pengar i arv under en pågående skuldsanering, och personen undrar om det finns något sätt att undvika att en gäldenär upptäcker detta och ansöker om omprövning.
Tacksam för tips.
Citera
2022-12-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Finns det något finurligt sätt att undvika att en skuldsanering omprövas genom att ta emot ett arv på exempelvis en släktings konto, eller flytta dem till ett utländskt konto, eller kanske sätta in dem på exempelvis paypal?
Lite luddig frågeställning, men frågar åt en bekant som kommer få in X pengar i arv under en pågående skuldsanering, och personen undrar om det finns något sätt att undvika att en gäldenär upptäcker detta och ansöker om omprövning.
Tacksam för tips.

Bekanten kan avstå sitt arv och göra upp med de andra att han/hon får sin del senare när skuldsaneringen är avslutad.
Citera
2022-12-25, 15:56
Medlem
FatherAllanLays avatar
Citat:
frågar åt en bekant som kommer få in X pengar i arv under en pågående skuldsanering, och personen undrar om det finns något sätt att undvika att en gäldenär upptäcker detta
Det är ju din bekant som är gäldenären, så vad menar du?
Citera
2022-12-25, 15:57
Citat:
Tacksam för tips.

Tror det blir lite svårt idag då det skall göras en ordentlig bouppteckning av dödsboet och det brukar ofta banken göra och då kollar de upp om det finns skulder som skall betalas.
Bästa för dig är om personen kan ge dig förskott på arv eller gåva innan kronofogden knackar på dörren och sedan föra ut pengarna utomlands.

När det gäller din bekant så verkar det som om hen redan har skuldsanering så jag antar det kommer att komma till bankens kännedom och jag tror hens chanser är små att få ut pengarna i rena kontanter innan bouppteckningen är klar.
Citera
2022-12-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Bekanten kan avstå sitt arv och göra upp med de andra att han/hon får sin del senare när skuldsaneringen är avslutad.

Om jag läst rätt så kan han/hon alltså avsäga sig arvet till nästkommande, kanske ett vuxet barn i det här fallet?
Citera
2022-12-25, 20:40
Medlem
Skuldsanering bör inte påverka arv. Eftersom arv knappast räknas in som möjligheter att betala i framtiden och när skuldsaneringen gått igenom, är den igenom. Vore extremt bisarrt om samhället ansåg att släktingar ska dö för att betala av skuldsattas skulder.

Jag frågade rörande det faktum om jag kunde ge ut min bok om jag skulle försöka publicera den och det skulle inte varit några problem om jag försökt och lyckats under min skuldsanering. Nu får man iofs sällan in många kronor på en bok men ändå.

Under de fem åren kan du göra en viss ökning av inkomsten utan att det ska påverka. Att någon dör och efterlämnar något, är knappast något som förväntats ske.
Citera
2022-12-25, 20:47
Medlem
Citat:
Om jag läst rätt så kan han/hon alltså avsäga sig arvet till nästkommande, kanske ett vuxet barn i det här fallet?

Ja, men prata med någon som är kunnig på området.

När min mamma dog för drygt 10 år sedan så avstod jag mitt arv så att min syster fick allt. Men det berodde inte på dålig ekonomi utan på att jag ansåg att min syster hade ställt mycket mer än mig när mamma blev sjuk i cancer och även att hon hade större behov av pengarna. Jag berättade bara det vid bouppteckningen.
Citera
2022-12-26, 01:42
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Tacksam för tips.

Hittade detta när jag sökte:
"Från praxis kan nämnas att en person som avsade sig rätten till ett arv på 400 000 kr fick skuldsaneringen upphävd efter en ansökan från en borgenär (RH 2003:59)."

Det jag vet är att om man avstår från arvet innan personen i fråga har gått bort så får de övriga dödsbodelägarna dela på arvet så man kan själv inte bestämma vem som ska få ärva.

Om dödsbodelägaren vill att barn ska få ärva så kan man hoppa över bröstarvingen men på grund av rådande situation kan det bli nödvändigt med en klausul som säger att barnet / barnen får arvet när bröstarvingen själv är avliden.

Men som sagt, inte troligt att det går att undanhålla pengarna och sedan återfå dem efter skuldsaneringen är avslutad.

Men det beror också på summan, vet några som har fått behålla ett litet arv när de kontaktade sin handläggare.
Citera
2022-12-26, 06:30
Medlem
Avstår du arvet i hopp om att slippa betala skulder gör du dig skyldig till brottet Oredlighet mot borgenär. Straffet är fängelse i högst två år. Vid grovt brott döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Det är en chansning att ta emot arvet och låtsas som det regnar. Jag tror inte kronofogden per automatik gör anspråk på arvet. Utan det som kan ske är att en borgenär kan få nys om det och göra en anmälan och har du då de facto undanhållit pengarna så vågar jag nästan lova att du kommer att dömas och sitter i en ännu sämre sits.
Citera
2022-12-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Skuldsanering bör inte påverka arv. Eftersom arv knappast räknas in som möjligheter att betala i framtiden och när skuldsaneringen gått igenom, är den igenom. Vore extremt bisarrt om samhället ansåg att släktingar ska dö för att betala av skuldsattas skulder.

Jag frågade rörande det faktum om jag kunde ge ut min bok om jag skulle försöka publicera den och det skulle inte varit några problem om jag försökt och lyckats under min skuldsanering. Nu får man iofs sällan in många kronor på en bok men ändå.

Under de fem åren kan du göra en viss ökning av inkomsten utan att det ska påverka. Att någon dör och efterlämnar något, är knappast något som förväntats ske.

Du har fel, det gör det. Allt över 10k sek ska rapporteras och betalas till kronokalle som sedan kan betala ut detta till dem h*n är skyldig. Att försöka kringgå detta genom att avsäga sig arvet kan påverka och skuldsaneringen kan avbrytas.
Citera
2022-12-26, 10:37
Medlem
Citat:
Tacksam för tips.
Kort svar: Enklast och bäst är att betala av skulden med arvet, inte bara för att det är rätt, utan för att det är smartast...

Det uppstår flera olika "Faktor X" om man låtsas avstå sin arvslott och sedan ska försöka jaga pengarna i efterhand... Upplagt för enormt strul både med släktingar, borgenärer, banker, kronofogde och rättsväsende. Detta har hänt förr...

Bli skuldfri nu och börja ett friare liv med god nattsömn.
Citera
2022-12-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Du har fel, det gör det. Allt över 10k sek ska rapporteras och betalas till kronokalle som sedan kan betala ut detta till dem h*n är skyldig. Att försöka kringgå detta genom att avsäga sig arvet kan påverka och skuldsaneringen kan avbrytas.
Konstigt att de inte sa det när jag frågade. För min del kvittar det då min skuldsanering är slut och någon bok aldrig publicerats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in