• 1
  • 2
2022-12-25, 15:49
Medlem
Finns det ngot finurligt stt att undvika att en skuldsanering omprvas genom att ta emot ett arv p exempelvis en slktings konto, eller flytta dem till ett utlndskt konto, eller kanske stta in dem p exempelvis paypal?
Lite luddig frgestllning, men frgar t en bekant som kommer f in X pengar i arv under en pgende skuldsanering, och personen undrar om det finns ngot stt att undvika att en gldenr upptcker detta och ansker om omprvning.
Tacksam fr tips.
Citera
2022-12-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Finns det ngot finurligt stt att undvika att en skuldsanering omprvas genom att ta emot ett arv p exempelvis en slktings konto, eller flytta dem till ett utlndskt konto, eller kanske stta in dem p exempelvis paypal?
Lite luddig frgestllning, men frgar t en bekant som kommer f in X pengar i arv under en pgende skuldsanering, och personen undrar om det finns ngot stt att undvika att en gldenr upptcker detta och ansker om omprvning.
Tacksam fr tips.

Bekanten kan avst sitt arv och gra upp med de andra att han/hon fr sin del senare nr skuldsaneringen r avslutad.
Citera
2022-12-25, 15:56
Medlem
FatherAllanLays avatar
Citat:
frgar t en bekant som kommer f in X pengar i arv under en pgende skuldsanering, och personen undrar om det finns ngot stt att undvika att en gldenr upptcker detta
Det r ju din bekant som r gldenren, s vad menar du?
Citera
2022-12-25, 15:57
Citat:
Tacksam fr tips.

Tror det blir lite svrt idag d det skall gras en ordentlig bouppteckning av ddsboet och det brukar ofta banken gra och d kollar de upp om det finns skulder som skall betalas.
Bsta fr dig r om personen kan ge dig frskott p arv eller gva innan kronofogden knackar p drren och sedan fra ut pengarna utomlands.

Nr det gller din bekant s verkar det som om hen redan har skuldsanering s jag antar det kommer att komma till bankens knnedom och jag tror hens chanser r sm att f ut pengarna i rena kontanter innan bouppteckningen r klar.
Citera
2022-12-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Bekanten kan avst sitt arv och gra upp med de andra att han/hon fr sin del senare nr skuldsaneringen r avslutad.

Om jag lst rtt s kan han/hon allts avsga sig arvet till nstkommande, kanske ett vuxet barn i det hr fallet?
Citera
2022-12-25, 20:40
Medlem
Skuldsanering br inte pverka arv. Eftersom arv knappast rknas in som mjligheter att betala i framtiden och nr skuldsaneringen gtt igenom, r den igenom. Vore extremt bisarrt om samhllet ansg att slktingar ska d fr att betala av skuldsattas skulder.

Jag frgade rrande det faktum om jag kunde ge ut min bok om jag skulle frska publicera den och det skulle inte varit ngra problem om jag frskt och lyckats under min skuldsanering. Nu fr man iofs sllan in mnga kronor p en bok men nd.

Under de fem ren kan du gra en viss kning av inkomsten utan att det ska pverka. Att ngon dr och efterlmnar ngot, r knappast ngot som frvntats ske.
Citera
2022-12-25, 20:47
Medlem
Citat:
Om jag lst rtt s kan han/hon allts avsga sig arvet till nstkommande, kanske ett vuxet barn i det hr fallet?

Ja, men prata med ngon som r kunnig p omrdet.

Nr min mamma dog fr drygt 10 r sedan s avstod jag mitt arv s att min syster fick allt. Men det berodde inte p dlig ekonomi utan p att jag ansg att min syster hade stllt mycket mer n mig nr mamma blev sjuk i cancer och ven att hon hade strre behov av pengarna. Jag berttade bara det vid bouppteckningen.
Citera
2022-12-26, 01:42
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Tacksam fr tips.

Hittade detta nr jag skte:
"Frn praxis kan nmnas att en person som avsade sig rtten till ett arv p 400 000 kr fick skuldsaneringen upphvd efter en anskan frn en borgenr (RH 2003:59)."

Det jag vet r att om man avstr frn arvet innan personen i frga har gtt bort s fr de vriga ddsbodelgarna dela p arvet s man kan sjlv inte bestmma vem som ska f rva.

Om ddsbodelgaren vill att barn ska f rva s kan man hoppa ver brstarvingen men p grund av rdande situation kan det bli ndvndigt med en klausul som sger att barnet / barnen fr arvet nr brstarvingen sjlv r avliden.

Men som sagt, inte troligt att det gr att undanhlla pengarna och sedan terf dem efter skuldsaneringen r avslutad.

Men det beror ocks p summan, vet ngra som har ftt behlla ett litet arv nr de kontaktade sin handlggare.
Citera
2022-12-26, 06:30
Medlem
Avstr du arvet i hopp om att slippa betala skulder gr du dig skyldig till brottet Oredlighet mot borgenr. Straffet r fngelse i hgst tv r. Vid grovt brott dms till fngelse i lgst sex mnader och hgst sex r.

Det r en chansning att ta emot arvet och ltsas som det regnar. Jag tror inte kronofogden per automatik gr ansprk p arvet. Utan det som kan ske r att en borgenr kan f nys om det och gra en anmlan och har du d de facto undanhllit pengarna s vgar jag nstan lova att du kommer att dmas och sitter i en nnu smre sits.
Citera
2022-12-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Skuldsanering br inte pverka arv. Eftersom arv knappast rknas in som mjligheter att betala i framtiden och nr skuldsaneringen gtt igenom, r den igenom. Vore extremt bisarrt om samhllet ansg att slktingar ska d fr att betala av skuldsattas skulder.

Jag frgade rrande det faktum om jag kunde ge ut min bok om jag skulle frska publicera den och det skulle inte varit ngra problem om jag frskt och lyckats under min skuldsanering. Nu fr man iofs sllan in mnga kronor p en bok men nd.

Under de fem ren kan du gra en viss kning av inkomsten utan att det ska pverka. Att ngon dr och efterlmnar ngot, r knappast ngot som frvntats ske.

Du har fel, det gr det. Allt ver 10k sek ska rapporteras och betalas till kronokalle som sedan kan betala ut detta till dem h*n r skyldig. Att frska kringg detta genom att avsga sig arvet kan pverka och skuldsaneringen kan avbrytas.
Citera
2022-12-26, 10:37
Medlem
Citat:
Tacksam fr tips.
Kort svar: Enklast och bst r att betala av skulden med arvet, inte bara fr att det r rtt, utan fr att det r smartast...

Det uppstr flera olika "Faktor X" om man ltsas avst sin arvslott och sedan ska frska jaga pengarna i efterhand... Upplagt fr enormt strul bde med slktingar, borgenrer, banker, kronofogde och rttsvsende. Detta har hnt frr...

Bli skuldfri nu och brja ett friare liv med god nattsmn.
Citera
2022-12-26, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Du har fel, det gr det. Allt ver 10k sek ska rapporteras och betalas till kronokalle som sedan kan betala ut detta till dem h*n r skyldig. Att frska kringg detta genom att avsga sig arvet kan pverka och skuldsaneringen kan avbrytas.
Konstigt att de inte sa det nr jag frgade. Fr min del kvittar det d min skuldsanering r slut och ngon bok aldrig publicerats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in