• 1
  • 2
2022-12-26, 11:27
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Hittade detta när jag sökte:
"Från praxis kan nämnas att en person som avsade sig rätten till ett arv på 400 000 kr fick skuldsaneringen upphävd efter en ansökan från en borgenär (RH 2003:59)."

Det jag vet är att om man avstår från arvet innan personen i fråga har gått bort så får de övriga dödsbodelägarna dela på arvet så man kan själv inte bestämma vem som ska få ärva.

Om dödsbodelägaren vill att barn ska få ärva så kan man hoppa över bröstarvingen men på grund av rådande situation kan det bli nödvändigt med en klausul som säger att barnet / barnen får arvet när bröstarvingen själv är avliden.

Men som sagt, inte troligt att det går att undanhålla pengarna och sedan återfå dem efter skuldsaneringen är avslutad.

Men det beror också på summan, vet några som har fått behålla ett litet arv när de kontaktade sin handläggare.

^^this. TS, hälsa ”din kompis” att vederbörande bör sluta vara en luffare och istället göra rätt för sig.

Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Ja, men prata med någon som är kunnig på området.

När min mamma dog för drygt 10 år sedan så avstod jag mitt arv så att min syster fick allt. Men det berodde inte på dålig ekonomi utan på att jag ansåg att min syster hade ställt mycket mer än mig när mamma blev sjuk i cancer och även att hon hade större behov av pengarna. Jag berättade bara det vid bouppteckningen.

Det var riktigt elegant gjort!
Citera
2022-12-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteAnonymitet
Avstår du arvet i hopp om att slippa betala skulder gör du dig skyldig till brottet Oredlighet mot borgenär. Straffet är fängelse i högst två år. Vid grovt brott döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Det är en chansning att ta emot arvet och låtsas som det regnar. Jag tror inte kronofogden per automatik gör anspråk på arvet. Utan det som kan ske är att en borgenär kan få nys om det och göra en anmälan och har du då de facto undanhållit pengarna så vågar jag nästan lova att du kommer att dömas och sitter i en ännu sämre sits.
Eftersom bouppteckningen är en allmän handling så är chansen stor att informationen om att TS avstått arvet blir offentlig och han riskerar därför fängelsestraff. Eftersom det antagligen handlar om stora pengar, grovt brott, så är det ju troligt att det kan resultera i vistelse innanför lås och bom. TS kan alltså få 6 månader till 6 år med gratis husrum.

Skulle säga att det inte är värt att chansa utan att göra det rätta och betala av de skulder som han ådragit sig på grund av sin lyxkonsumtion. TS behöver ta konsekvenserna av sitt leverne innan det blir fängelse för honom.
Citera
2022-12-26, 12:14
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom bouppteckningen är en allmän handling så är chansen stor att informationen om att TS avstått arvet blir offentlig och han riskerar därför fängelsestraff. Eftersom det antagligen handlar om stora pengar, grovt brott, så är det ju troligt att det kan resultera i vistelse innanför lås och bom. TS kan alltså få 6 månader till 6 år med gratis husrum.

Skulle säga att det inte är värt att chansa utan att göra det rätta och betala av de skulder som han ådragit sig på grund av sin lyxkonsumtion. TS behöver ta konsekvenserna av sitt leverne innan det blir fängelse för honom.
Men om hen gör det så kommer Skuldsaneringen att avbrytas = han blir inte skuldfri.
Märkligt system i mitt tycke. Hade varit mer normalt om efter arvet nått hans konto gör att skuldsaneringen minskar drastiskt i antal månader som hen betalar in. Tex skuld på 1 miljon och arvet är på 500 000 så ska han bara betala in 500 000 resterande tid. Så funkar det däremot inte utan dem kommer ta hans 500 000 och betala dem han är skyldig och därefter avbryta hans Skuldsanering.
Citera
2022-12-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Men om hen gör det så kommer Skuldsaneringen att avbrytas = han blir inte skuldfri.
Märkligt system i mitt tycke. Hade varit mer normalt om efter arvet nått hans konto gör att skuldsaneringen minskar drastiskt i antal månader som hen betalar in. Tex skuld på 1 miljon och arvet är på 500 000 så ska han bara betala in 500 000 resterande tid. Så funkar det däremot inte utan dem kommer ta hans 500 000 och betala dem han är skyldig och därefter avbryta hans Skuldsanering.
TS kommer ju i samband med arvet att kunna göra rätt för sig och betala av stor del av sina skulder.

I samband med skuldsanering så har ju långivare indirekt tvingats att efterskänka pengar som TS har lånat. Ganska självklart att långivare inte ska behöva skänka pengar till TS om han nu de facto faktiskt får ett stort arv.

Varför tycker du att en långivare ska ge bort pengar till TS nu när han har pengar till att lösa hela eller en större del av skulden?
Citera
2022-12-26, 14:54
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
TS kommer ju i samband med arvet att kunna göra rätt för sig och betala av stor del av sina skulder.

I samband med skuldsanering så har ju långivare indirekt tvingats att efterskänka pengar som TS har lånat. Ganska självklart att långivare inte ska behöva skänka pengar till TS om han nu de facto faktiskt får ett stort arv.

Varför tycker du att en långivare ska ge bort pengar till TS nu när han har pengar till att lösa hela eller en större del av skulden?
Om hen kan lösa hela skulden så självklart så ska det lösas med arvet. Jag trodde det var ett mindre arv på några 100k som skulle göra att skuldsaneringen avslutas. Sedan lider jag ju inte direkt med bankerna, dem drar av det som förlust och förlorar i princip ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in