Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-24, 19:47
  #1
Avstängd
Leps.Senks avatar
Finns en hemsida som heter krimfup som är som Lexbase men de verkar har endast förundersökningsprotokoll och Lexbase har domar bara (?)

Det kostar en hundring för FUP vilket jag tycker är girigt när man kan få tag i FUP gratis.
Har någon erfarenhet från sidan ?
Hur länge finns man hos de ?
Vilka finns med, alla som är dömda / åtalade verkar inte vara med ?

Lexbase har senaste 5 åren (?) och efter fem år gallas de bort (osäker?) Vet någon hur länge man finns på krimfup ?
Citera
2022-12-24, 19:58
  #2
Medlem
Kollade upp en man dömd i somras. Domen ligger inte uppe på Lexbase men fupen finns på krimfup. Säger en del om hur värdelös tjänst Lexbase är.
Citera
2022-12-24, 20:00
  #3
Moderator
Chantres avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2022-12-28, 20:58
  #4
Avstängd
Leps.Senks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Kollade upp en man dömd i somras. Domen ligger inte uppe på Lexbase men fupen finns på krimfup. Säger en del om hur värdelös tjänst Lexbase är.
Ja Lexbase har blivit värdelös nu på sistone.
Vi får väl se hur krimfup sköter sig, men tex just våldtäktsfall verkar det inte finnas jättemånga av.
Vad beror det på ? Är det svårt att få tag i FUP om våldtäkt ?
Citera
2022-12-29, 02:08
  #5
Medlem
Vilken idiot skulle betala för en gratis FUP? Okej om de har nån jävligt ovanlig arkiverad pappers-FUP
från gamla tider, men betala inte för digitala FUPar.
Citera
2022-12-29, 15:30
  #6
Medlem
Är det bara att mejla till snuten på deras hemsida om man vill ha ut FUP så tar dom fram allt som finns i deras register?
Vet inte riktigt vart jag ska mejla för att få ut FUP?
Är detta en gratistjänst till allmänheten?

Hur gamla FUP kan snuten ha liggandes i deras datasystem om man vill ha ut dom?
Kan man få ut handlingar som är runt 20 år gamla, dessa är ju hyfsat moderna och måste finnas registrerade i polisens datasystem?
Citera
2022-12-30, 20:37
  #7
Avstängd
Leps.Senks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Vilken idiot skulle betala för en gratis FUP? Okej om de har nån jävligt ovanlig arkiverad pappers-FUP
från gamla tider, men betala inte för digitala FUPar.
Vilka tingsrätter lämnar ut i pappersform ?
Riktigt motarbetande !
Förstår dock deras tankesätt att ta betalt
Citera
2022-12-30, 20:38
  #8
Avstängd
Leps.Senks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelvs.vltionis
Är det bara att mejla till snuten på deras hemsida om man vill ha ut FUP så tar dom fram allt som finns i deras register?
Vet inte riktigt vart jag ska mejla för att få ut FUP?
Är detta en gratistjänst till allmänheten?

Hur gamla FUP kan snuten ha liggandes i deras datasystem om man vill ha ut dom?
Kan man få ut handlingar som är runt 20 år gamla, dessa är ju hyfsat moderna och måste finnas registrerade i polisens datasystem?
Jag har dålig koll på hur gammla de "får vara" vara hos polisen men kan tänka mig att det är väldigt svårt att få ut fup som är 20 år gammalt, någon med erfarenhet ?
Citera
2023-01-06, 19:15
  #9
Medlem
mjayzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leps.Senk
Vilka tingsrätter lämnar ut i pappersform ?
Riktigt motarbetande !
Förstår dock deras tankesätt att ta betalt

Alla tingsrätter i Västernorrland. Även polis i Västernorrland vägrar skicka digitalt. Man får betala för utskrifterna = snortdyrt...
Citera
2023-01-09, 03:03
  #10
Avstängd
Leps.Senks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjayz
Alla tingsrätter i Västernorrland. Även polis i Västernorrland vägrar skicka digitalt. Man får betala för utskrifterna = snortdyrt...
Frågan är om de får göra ?
Så kan de väl inte göra det är ju offentlighetsprincipen som styr och då ska de lämna ut det som begärs ut ?
Hudiks vet jag att de vägrar lämna ut & likaså med Linköping men har faktiskt inte orkat bråka med de för att få ut FUP men kan tänka mig att de ger sig om man hänvisar till rätt paragraf i OSL
Citera
2023-01-11, 20:29
  #11
Medlem
Krimfup skriver dock på sin sida:

Citat:
... dessutom är vi innehavare av utgivningsbevis vilket innebär att vi kan inhämta förundersökningsprotokoll ifrån samtliga Tingsrätter i landet vilket normaltsätt du som privatperson inte kan.

Detta är givetvis helt felaktigt. Rätten att ta del av allmänna handlingar ställer inga krav på att man är ansvarig för någon publikation.
Citera
2023-01-11, 22:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InCharts
Krimfup skriver dock på sin sida:



Detta är givetvis helt felaktigt. Rätten att ta del av allmänna handlingar ställer inga krav på att man är ansvarig för någon publikation.

Vissa tingsrätter skickar endast digitalt om du har utgivningsbevis eller är media, alla andra får gott betala. Lär inte vara tillåtet egentligen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback