Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-23, 09:11
  #1
Medlem
FNLSs avatar
Att Emma Ribom skulle vinna Rukasprinten förutsåg flera. En och annan trodde nog också att Anna Swenn-Larsson slutligen skulle ta sin första seger. Däremot kom det nog som en chock för de flesta när en annan Anna, Anna Magnusson, spräckte sin segernolla. Och nu är frågan, vem blir näste svenske vinteridrottare att ta sin första stora seger?

En uppgift är att gissa vilken svensk vinteridrottare som härnäst tar sin första seger på högsta internationella nivå, alltså i världscupen, VM eller OS. För att begränsa urvalet något (mest för att jag inte ska behöva bevaka varenda avart till sport) räknas endast sporter som ingick i vinter-OS 2022. Det spelar ingen roll vilken gren segern kommer i, så länge det är en gren som är lik något på OS-programmet. Så parallellpuckelpist går bra, 20 km i längdskidor likaså. Däremot inte 100 meter supersprint eller lopp som ingår i långloppscupen. Inte heller olika sommarlopp som plastbackhoppning eller rullskidskytte ingår. Bara för att nämna några exempel.

Man får inte rösta på någon som redan vunnit i sin sport, inte ens i en annan gren. Så man kan inte välja Sundling i distanslopp tex. Däremot går det bra att välja Stina Nilsson i skidskytte om man tror på en fullträff där. Det går också bra att välja en åkare som vunnit i stafett eller annan form av lagtävling tidigare.

Vinner tävlingen gör den som gissar rätt på en ny vinnare först. Tippar man någon som redan är tippad hamnar man i kö. Då får man välja om man vill byta till en annan tävlande eller hålla fast vid sitt tips och hoppas att alla före än i kön byter tävlande. Det är tillåtet att byta idrottare, men då räknas inte ens tidigare tips med. För att ni inte ska behöva sitta hela helgerna med att byta åkare får man bara tävla en idrottare per dag. Man får byta när man vill, men har ens förra tävlande redan tävlat under dagen gäller ens tips först imorgon. Det är upp till var och en om någon man gissar på redan är upptagen. Jag kommer bara gå vem som äger en tävlande när en ny svensk vinner.

För att ett tips ska räknas måste man tippat innan tävlingen börjar. I vissa sporter avgörs kvalet dagen eller dagarna innan finalen (tex backhoppning, skicross), då måste man ha valt sin tävlande innan kvalet börjar. Däremot är det okej att inom tex skidskytte välja någon mellan sprint och jaktstart, eftersom både sprint och jaktstart anses vara en egen tävling. Men det där kan skilja sig från sport till sport. Väljer man någon som är med i tex Tour de Ski eller annan multitävling har man dubbla chanser, dels på varje enskild etapp och men också för totalen. Detta gäller endast om man har kvar sitt tips från innan första etappen av Touren startade.

Jag hoppas jag tänkt på alla regler som behövs för att genomföra detta, men annars så förbehåller jag mig rätten att enväldigt ändra reglerna under tävlingens gång. Är det någon åkare eller lopp som ni är osäkra på om det ingår kan ni fråga mig i tråden. Det går också bra att fråga i PM ifall ni inte vill avslöja för de andra vem ni i så fall tänkt gissa på.

Så sätt igång att gissa vem ni tror är närmast att bryta sin segernolla. Kanske sker det om bara några dagar, kanske dröjer det flera. Tänk om ni prickar in någon yngling som om nio år frälser landet med en efterlängtad seger, då har ni något att skryta om. Lycka till, och god jul!
Citera
2022-12-23, 09:27
  #2
Medlem
Alkibiadess avatar
Linn Persson, skidskytte
Citera
2022-12-23, 09:28
  #3
Medlem
rainbowias avatar
Edvin Anger, ett argsint förstatips.
----

Stina i skidskytte är ok fast inte Ribom på distans om jag förstått det hela rätt?
Citera
2022-12-23, 09:35
  #4
Medlem
welcometorealitys avatar
Hanna Aronsson Elfman i slalom.
Citera
2022-12-23, 09:45
  #5
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Edvin Anger, ett argsint förstatips.
----

Stina i skidskytte är ok fast inte Ribom på distans om jag förstått det hela rätt?
Precis. Och Hanna Aronsson gäller för alla alpina grenar, inte bara slalom.
Citera
2022-12-23, 10:34
  #6
Medlem
katws avatar
Frida Westman, backhoppning.
Citera
2022-12-23, 11:33
  #7
Medlem
rainbowias avatar
Räknas skialpinism som är OS-gren nästa gång?
Ovisst dock om det utförs world cup tävlingar där.

Kul tävling förresten. Hoppas på så många deltagare som möjligt så det kan bli tjuv och rackarspel med bytena.
Citera
2022-12-23, 11:44
  #8
Medlem
Johanna Hagström tar sin första individuella skalp och blir nästa svenska vinnare.
Citera
2022-12-23, 11:54
  #9
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Räknas skialpinism som är OS-gren nästa gång?
Ovisst dock om det utförs world cup tävlingar där.

Kul tävling förresten. Hoppas på så många deltagare som möjligt så det kan bli tjuv och rackarspel med bytena.
Inte förrän OS invigs. Men det går ju tippa någon nu och hoppas på det bästa då.
Citera
2022-12-23, 12:37
  #10
Medlem
Deltar inte med någon gissning, men konstaterar glatt att FNLS har underlag till tävlingen då det mycket riktigt finns ett antal svenskar som sannolikt eller rimligtvis är riktigt nära att ta sin första seger, vilket är roligt för vintersports-intresserade svenskar.

Utöver redan nämnda och mest rimliga Frida Westman och Linn Persson, så är ju Edwin Anger, Aronsson-Elfman och Johanna Hagström även dom kandidater, plus ännu inte nämnda Kristoffer Jakobsen.

För att Linnea Mobärg ska vinna krävs väl nästan att någon kör omkull Sandra(och då måste nån ju först vara jämsides med henne), sen är frågan är hur högt syskonen Kohala kan ta sig.

Den tråkiga sidan på myntet är Kajsa Kling som utan tvekan hade talang nog att ta en eller några seger, men ofrivilligt fick avsluta sin karriär i förtid.

Åtminstone Edebo hann ta en innan hon också tvingades ge upp i förtid.
Citera
2022-12-23, 17:16
  #11
Medlem
Joelfrogs avatar
William Poromaa längdskidor
Citera
2022-12-23, 19:14
  #12
Medlem
Hjv9s avatar
Moa Hansson, längdskidor (sprint)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback