• 2
  • 3
2022-12-23, 08:20
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Här fick någon lämna sitt hus han bott i 20 år, pga att han inte klarade av det. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...-blev-for-dyra

Det sker hela tiden nu...

Men den mannen verkar ha en dålig hjärna, och inte begripa att spara pengar inför vintern....

Citat:

Men i år är han rädd att den räkningen blir uppåt 7000 kronor.

– Det är ju inte hållbart eftersom jag har en pension på ungefär 14 000 kronor.

Citera
2022-12-23, 15:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Det går utmärkt, om man har rum givetvis. Däremot kan det ju vara jobbigt om man får fel människa, och speciellt om man har barn.

Hmm, men att flytta hem till päronen om man har barn skulle vara mindre besvärligt, speciellt om man har syskon som också har barn som gör samma sak?
Citera
2022-12-24, 09:23
Medlem
Citat:
Här fick någon lämna sitt hus han bott i 20 år, pga att han inte klarade av det. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...-blev-for-dyra

Det sker hela tiden nu...

Konstig prio av gubben. Kåken ser svårt inrökt ut på bildsvepet, kolla väggarna där tavlor suttit.
Citera
2022-12-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ni som sitter i skiten med höga elräkningar osv, varför sätter ni inte ned värmen på lägsta acceptabla för att undvika skador och bo hos föräldrarna, syskonen eller kompisar?

Förstår inte de som gnäller om att de kanske måste sälja, för att ekonomin inte klarar av nuvarande pris. Det finns lösningar uppenbarligen, men människor väljer att sälja med förlust istället.

Hur puckade är gemene man egentligen?

Om det inte finns någon möjlighet att flytta in till andra då? Om man ska vara någorlunda realistisk/praktisk.

Man kanske känner folk som bor i ettor tex. Att dela en etta kan funka om man är sambos, men kanske inte går lika bra om tex kompisen/syskonet är singel medan man själv har partner/sambo samt flera barn. Finns liknande situationer. Den sortens trångboddhet kan vara påfrestande.

Eller så har man jobb eller högskolestudier som gör en ”bunden” till en viss stad, medan många av ens vänner och familj/släkt bor på annan ort. Där det inte finns realistiska pendlingsmöjligheter. Jobb kan man väl eventuellt försöka byta i sådana fall, men det tar tid (inkl uppsägningstid när man väl har fått nytt jobb). Studier kan vara lite mer problematiskt. Allt erbjuds inte på distans, och vissa utbildningar finns endast på några högskolor/universitet. Sedan går det inte alltid byta studieort eller tillgodoräkna sig tidigare högskolepoäng även om utbildningen finns på annan ort. Sedan kan man ha barn att tänka på. Det kan finnas barn att tänka på också, det kan tex ta tid att ordna plats på ny förskola. Så det är inte bara att flytta till annan ort heller.

Osv.
Citera
2022-12-25, 08:18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag är sjukpensionerad sedan millenniumskiftet och sitter ensam i villa på 150 kvm

Jag får det att gå runt på min sjukpension, och har ännu inte behövt ta av buffert som självklart finns.

Elräkningen för Dec ser ut att hamna på mellan 5-6000, och jag skulle aldrig i helvete valt att
flytta ihop mer farföräldrar eller släkt.. och jag hade planerat sälja om några år pga flytt till fritidshuset

Tror att inflationen på sikt lyfter bostadspriserna.. lönerna kommer till viss del följa efter och om några
år när inflationen har lagt sig, och räntorna lugnat sig så kommer köparna tillbaka, och vi kommer se
nya prisrekord inom 5-10 år. Om jag vill flytta tidigare så hyr jag bara ut villan för 15.000
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in