• 2
  • 3
2023-06-16, 21:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamanna
Tjena! Har varit och fått en böter pga ingen UL biljett. Tänkte bestrida bötern men skulle behöva tips på bästa sätt att förklara bort bristen på biljett. Kan tillägga att jag sa till kontrollanterna att min mobil var urladdad men jag hade biljett. De sa att om jag bestrider böten kan de se att jag hade den. Därför tänkte jag skriva att jag hade köpt biljett. Jag vet inte… har ni tips?
Hur högt belopp är böterna på?
Citera
2023-06-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur högt belopp är böterna på?

Tilläggsavgiften hos UL är 1500kr:
https://www.ul.se/reseinfo/resa-med-...ljettkontroll/
Citera
2023-06-16, 22:37
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan77
Hej! Jag fick en bot för ett.tag sen som jag tänkte bestrida. De fick mitt leg, men jag vägrade skriva under, så min namnteckning har de inte.

A) Jag tänkte hävda identitestsstöld och de vill att jag polisanmäler först. Är det någon som vet om det är brottsligt att göra en polisanmälan för något som egentligen inte skett?

B) Om de drar ärendet till Tingsrätten, finns det då risk att jag behöver betala rättegångskostnader?

Det rent moraliska i det hela är jag inte intresserad av, så sådana kommentarer kan ni bespara mig

Falsk tillvitelse ligger nära till hand. Du kommer också antagligen få spärra alla dina idhandling om du hävdar idstöld. Då blir de kostnader för nytt idkort, pass och körkort osv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in