2022-12-21, 17:26
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det har som sagt med dess utformning att gra, de r ju designade som just vapen och r gjorda fr att snabbt kunna g frn dold till utflld.
Syftet r fr att kunna verraska en motstndare.
De r vldigt sllan praktiska till annat n vapen d bladen inte r utformade fr att fungera som verktyg utan just som vapen.

En vanlig fllkniv r inget problem att ha som yrkesredskap. Samma sak med multiverktyg.
Du br definitivt ta en titt p utbudet av automater. Det r inte bara vapen. Som frfattarna inleder "Switchblades of Italy":

"Switchblade. The word conjures images from hundreds of movies: James Dean defending his honor at the planetarium; Glenn Ford disarming Vic Morrow in the classroom; Ernest Borgnine and Frank Sinatra facing off in a Honolulu alley. People who have never seen an automatic knife in person have been force-fed media images for fifty years. And those images have endowed the humble automatic knife with some fairly heavy social baggage, demonstrating the old Hollywood axiom that image is everything. Viewed from a pragmatic perspective, the chief historical function of the automatic knife has been that of a simple tool, useful when one needs a knife that is both small and can be opened with one hand. More mothers and grandmothers wielded switchblades in the last century than all the teenage gang bangers together. With the sock stretched over the darning egg, one hand held the work while the handy little Schrade could be opened one-handed to cut the thread."
Citera
2022-12-21, 18:11
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
I praktiken kan man f importtillstnd om man redan r samlare av skjutvapen och har en samling som ocks tcker dessa "farliga freml" (vilket f har ens av dem som samlar automatvapen) eller om man har en varm relation till sin lokala polismyndightet. Normalt r det automatiskt avslag. Vilken sorts samling som skulle tcka karatepinnar ellet kaststjrnor vet jag inte, men ok de r bde enkla och fullt lagliga att tillverka om man nu vill ha sdana leksaker.

Det r inte frbudet per se jag r emot -- det r godtyckligheten. En automatisk fllkniv r ett praktiskt freml i de flesta fall och frbjds efter moralpanik. Numera har vi semiautomater och flickers av olika slag som tcker samma behov och funktioner men automaterna r nd tydligen srskilt livsfarliga.
Jag r ocks en stor motstndare till godtyckligheten nr det gller vapen i Sverige. Det borde vara klart och tydligt vad som ska uppfyllas fr att f ett tillstnd.

☑ Svensk medborgare
☑ Betalar skatt och frsrjer sig sjlv
☑ Ostraffad
☑ Ej slkt med kriminella
☑ Ej frekommande i kriminella sammanhang
☑ Uppfyllt detta i Sverige sedan lnge
☑ Ingen kontakt med psykiatrin

Borde ta fem minuter fr polisen att ge dig tillstnd fr vad du vill upp till semi-automatiskt gevr med den listan. Mer tveksamma fall kan och borde ta lngre tid.
Citera
2022-12-21, 18:22
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det gr utmrkt bra att kpa knivar som r spring assisted i Sverige fr att i ett senare skede montera kraftigare fjdrar.

https://www.knifekits.com/vcom/sprin....html?view=all
Det r allts som en OTF, fast man kan skra den. Ridiculous.

Smith & Wesson har sna och det r knappast till fr allt.

ndring. Jaha, de flls frn sidan. Det r ingen nyhet att man fr ga sna.
Senast redigerad av ShotsFired 2022-12-21 kl. 18:31.
Citera
2022-12-21, 18:47
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag r ocks en stor motstndare till godtyckligheten nr det gller vapen i Sverige. Det borde vara klart och tydligt vad som ska uppfyllas fr att f ett tillstnd.

☑ Svensk medborgare
☑ Betalar skatt och frsrjer sig sjlv
☑ Ostraffad
☑ Ej slkt med kriminella
☑ Ej frekommande i kriminella sammanhang
☑ Uppfyllt detta i Sverige sedan lnge
☑ Ingen kontakt med psykiatrin

Borde ta fem minuter fr polisen att ge dig tillstnd fr vad du vill upp till semi-automatiskt gevr med den listan. Mer tveksamma fall kan och borde ta lngre tid.
Ungefr s, ja. Men en smula obligatorisk utbildning i vapenskerhet skulle jag grna ocks se. Annars kommer jag vara tveksam till att beska en skjutbana.
Citera
2022-12-21, 18:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Ungefr s, ja. Men en smula obligatorisk utbildning i vapenskerhet skulle jag grna ocks se. Annars kommer jag vara tveksam till att beska en skjutbana.
Varfr inte istllet samla ihop "farliga" saker och gra en bedmning p individniv ifall man r lmplig?
S du fr snacka med psykolog, skriva ngot test och visa att du inte r helt handikappad helt enkelt. Och uppfyller du sen de andra kraven fr du "krkort" p vapen, fyrverkerier, alkohol och snt.

Jag garanterar att 99% av allt kaosande hade undvikits med detta system. Folk som betalar skatt och arbetar har inte tid att gra kaos.
Citera
2022-12-21, 19:03
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Det r allts som en OTF, fast man kan skra den. Ridiculous.

Smith & Wesson har sna och det r knappast till fr allt.

ndring. Jaha, de flls frn sidan. Det r ingen nyhet att man fr ga sna.

Nja, man fr ga om en fjderassisterad kniv om fjdern inte r fr stark. r den fr stark s betraktas kniven som en springkniv eller stilett.

Lsningen r allts att kpa en kniv utan fjder eller med svag fjder och nr kniven har kommit till Sverige montera en kraftig fjder.

Alla fjderassisterade knivar r ju lite fniga och anvndningsomrdet r ngot begrnsad.
Jag har en klassisk italiensk stilett fr att ppna pappersbrev.
Det funkar OK, mest fr att jag inte fr s mycket brev lngre.

Frgan r om det r vrt allt trassel nr en vanlig Morakniv gr jobbet lika bra?
Men det r klart, Morakniven lter inte klack-klatsch nr man trycker p knappen fr ppning.
Snt r ju lite kul nd!
Citera
2022-12-21, 19:03
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Varfr inte istllet samla ihop "farliga" saker och gra en bedmning p individniv ifall man r lmplig?
S du fr snacka med psykolog, skriva ngot test och visa att du inte r helt handikappad helt enkelt. Och uppfyller du sen de andra kraven fr du "krkort" p vapen, fyrverkerier, alkohol och snt.

Jag garanterar att 99% av allt kaosande hade undvikits med detta system. Folk som betalar skatt och arbetar har inte tid att gra kaos.
Grna fr mig. Men istllet gr vi t andra hllet, mer och mer skrpningar (senast skrpningarna i knivlagen i somras om jag inte missat ngot) som drabbar alla som inte stllt till med ngot mer n de kriminella de sger sig jaga.

Ja ja, jag vet att jag lter som den gnlliga gubbe jag r och ja jag r sur -- men det tr inte p mitt liv ven om det kanske lter s, jag har inte tid och ork att grva ner mig i snt hr. Egentligen.
Citera
2022-12-21, 19:15
Citat:
Tycker det r smidigare att bladet flls utt n vid sidan s bestllde en finkniv som en julklapp till mig sjlv. Perfekt att ha i kket.

Efterklok som man r verkar OFT-knivar inte lagligt och paketet har skickats frn USA.
Tullverket r noga med allt s det r nstan en garanti att de kommer skicka hem ett brev till mig. Ska jag neka och sga att jag inte har bestllt?

Finns det undantag? En kniv r fortfarande kniv.

-St upp fr dej sjlv och var inte s pissndig.
Citera
2022-12-21, 19:22
Medlem
Sverige r rtt ljligt p det hr viset, hr i fi lNd r det lagligt. Hade senast mjlighet att kpa en sdan kniv, tyvrr fanns ingen kniv av intresse, nskar att hade gjort det..
25 kostDe de. Bde butterfly och automat..

Ska nog bestlla en inhemsk bara fr att jag kan..
Citera
2022-12-21, 19:48
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Nja, man fr ga om en fjderassisterad kniv om fjdern inte r fr stark. r den fr stark s betraktas kniven som en springkniv eller stilett.

Lsningen r allts att kpa en kniv utan fjder eller med svag fjder och nr kniven har kommit till Sverige montera en kraftig fjder.

Alla fjderassisterade knivar r ju lite fniga och anvndningsomrdet r ngot begrnsad.
Jag har en klassisk italiensk stilett fr att ppna pappersbrev.
Det funkar OK, mest fr att jag inte fr s mycket brev lngre.

Frgan r om det r vrt allt trassel nr en vanlig Morakniv gr jobbet lika bra?
Men det r klart, Morakniven lter inte klack-klatsch nr man trycker p knappen fr ppning.
Snt r ju lite kul nd!
Snart blir jag nstan provocerad!
Hur kan man veta snt? Dessa sljs i hur mnga butiker som helst i Sverige s det r inga problem att f tag p.
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
-St upp fr dej sjlv och var inte s pissndig.
Jag vill inte ha en prick i registret.
Citera
2022-12-21, 20:01
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Snart blir jag nstan provocerad!
Hur kan man veta snt? Dessa sljs i hur mnga butiker som helst i Sverige s det r inga problem att f tag p.

Jag vill inte ha en prick i registret.

Ja det r sjukt konstigt att man fr slja fjderassisterade knivar som nstan r lika bra som riktiga springknivar/stiletter.

Uppenbart s gr knivarna att kpa och modifiera riskfritt.
Det verkar vara nn slags grzon
Citera
2022-12-21, 20:05
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
r det din egen tumregel

Det r en egen tumregel, baserat p lagtexten och att en victronix r tillten.

Lagtexten sger att kniven r ett "farligt freml" om bladet kan fllas ut snabbt.
r man skicklig s kan man flla ut en Victronix snabbare n jag fller ut en butterfly t.ex.

Ngon slags grns eller skillnad mste d finnas mellan en victronix och en butterfly.

Och den ENDA skillnaden, r just att en victronix krver tv hnder. Du mste greppa bladet med handen. En butterfly, assisted, OTF, springkniv, kan fllas ut med EN hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in