• 1
  • 2
2022-12-21, 06:38
Medlem
ShotsFireds avatar
Tycker det är smidigare att bladet fälls utåt än vid sidan så beställde en finkniv som en julklapp till mig själv. Perfekt att ha i köket.

Efterklok som man är verkar OFT-knivar inte lagligt och paketet har skickats från USA.
Tullverket är noga med allt så det är nästan en garanti att de kommer skicka hem ett brev till mig. Ska jag neka och säga att jag inte har beställt?

Finns det undantag? En kniv är fortfarande kniv.
Citera
2022-12-21, 07:13
Medlem
diseuses avatar
Låt oss ta en kik i den så kallade knivlagen, lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål:
Citat:
1 § [...] Stickvapen eller knivar som är konstruerade så att klingan eller bladet snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) får inte innehas av personer under 21 år.

2 § [S]pringstiletter [och] springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas.
Lagens förarbeten klargör att det som avses med ordet springstilett är ”ett stickvapen med klinga som genom en fjädermekanism eller någon liknande anordning eller på grund av sin tyngd snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft”. Ordet springkniv avser ”en på motsvarande sätt konstruerad kniv”. Jag utgår ifrån att det du beskriver är en sådan kniv.

Om du själv är yngre än 21 får du inte inneha den. Om du har fyllt 21 år finns inget förbud mot rent innehav. Däremot får du inte ”överlåta” (till exempel ge eller sälja) den till personer under 21 år. Du får inte heller ”saluhålla” (dvs. erbjuda den till försäljning).
Citera
2022-12-21, 07:25
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
OnT Juridik, om i offentlig miljö: Det är om en i en mekanisk släde apterar den dolt i ärmen, så att den fälls fram / fälls ut när en snyggt knycker till med handleden, som en kommer behöva en slipad, vass [sic] brotts måls advokat.

Mekaniska släden: Tänk char Mr. Travis Bickle post Mohawk i 'Taxidriver'. Lr Sylvester S all one's mer dubiösa rollfigurer.
Citera
2022-12-21, 07:26
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Låt oss ta en kik i den så kallade knivlagen, lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål:

Lagens förarbeten klargör att det som avses med ordet springstilett är ”ett stickvapen med klinga som genom en fjädermekanism eller någon liknande anordning eller på grund av sin tyngd snabbt kan fällas eller skjutas ut ur sitt skaft”. Ordet springkniv avser ”en på motsvarande sätt konstruerad kniv”. Jag utgår ifrån att det du beskriver är en sådan kniv.

Om du själv är yngre än 21 får du inte inneha den. Om du har fyllt 21 år finns inget förbud mot rent innehav. Däremot får du inte ”överlåta” (till exempel ge eller sälja) den till personer under 21 år. Du får inte heller ”saluhålla” (dvs. erbjuda den till försäljning).
Jag är äldre än så.
Får inte saluhålla nej men frågan är om jag får köpa. Att de beslagtar paketet godtar jag men har ingen lust att åka på böter eller liknande.

Man vet aldrig. Här sker det skjutningar varje dag men nåde den som har en kniv som är effektiv.
Citera
2022-12-21, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Tycker det är smidigare att bladet fälls utåt än vid sidan så beställde en finkniv som en julklapp till mig själv. Perfekt att ha i köket.

Efterklok som man är verkar OFT-knivar inte lagligt och paketet har skickats från USA.
Tullverket är noga med allt så det är nästan en garanti att de kommer skicka hem ett brev till mig. Ska jag neka och säga att jag inte har beställt?

Finns det undantag? En kniv är fortfarande kniv.

Jag köpte några sådana för en tid sedan av en kille i Sverige. Nu beror det på
Märke men jag gav mellan 500 till 800 kr för dom. Denne påstod att är man över 21 så skall det vara lungt. Han brukade beställa hem sådana från just USA

Jag tror dit paket klarar sig fram till dig, du kanske åker på tull o moms dock. Annars är det bara att neka
Citera
2022-12-21, 07:37
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Jag köpte några sådana för en tid sedan av en kille i Sverige. Nu beror det på
Märke men jag gav mellan 500 till 800 kr för dom. Denne påstod att är man över 21 så skall det vara lungt. Han brukade beställa hem sådana från just USA

Jag tror dit paket klarar sig fram till dig, du kanske åker på tull o moms dock. Annars är det bara att neka
Vad var det för typ av blad, själva formen alltså?
Tull och moms åker jag på…
Citera
2022-12-21, 07:51
Medlem
Det är olagligt att föra in till landet utan tillstånd, dvs det du åker på blir vapensmuggling.
Att du får äga, innebär inte att du får föra in till landet.
Citera
2022-12-21, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Vad var det för typ av blad, själva formen alltså?
Tull och moms åker jag på…

Vass på båda sidor, mindre skåra mitt i, mattsvart. Skönt gummi handtag så den inte glider ur handen. Riktigt vassa knivar. Framförallt att OTF funktionen är urstark är bra.
Citera
2022-12-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Vad fan ska du med kniven till??! Du får ju ändå inte ha den på dig eller din närhet på allmän plats så ska du ha den ligga hemma och onanera med?? Tänk ett steg längre men du är en kandidat till darwin award,GRATTIS

Det finns de som samlar på Lego, frimärken, sparbössor mm så varför inte kniv? Inte fan går du runt med din frimärkssamling på stan
Citera
2022-12-21, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det är olagligt att föra in till landet utan tillstånd, dvs det du åker på blir vapensmuggling.
Att du får äga, innebär inte att du får föra in till landet.
Är det så? Det gäller väl för skjutvapen, ammunition och explosiva ämnen? Du får inte heller äga dessa utan tillstånd dessutom.

Var hittar du stöd för knivar? De nämns inte i lag om straff för smuggling vad jag sett.
Citera
2022-12-21, 08:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Vass på båda sidor, mindre skåra mitt i, mattsvart. Skönt gummi handtag så den inte glider ur handen. Riktigt vassa knivar. Framförallt att OTF funktionen är urstark är bra.
En Combat Troodon?
Citera
2022-12-21, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
En Combat Troodon?

Tyvärr inte men exakt samma utseende på blad. Sitter med den nu (har semester)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in