2022-12-23, 14:22
Medlem
Måste finnas många skuldfria vars pengar inte kommer att räcka till
Citera
2022-12-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är inte alls dåligt med lägre bopriser i Sverige, det är sannolikt fler fördelar än nackdelar om priserna i Stockholm halveras till mer rimliga nivåer.

Ja det är mycket bra om man har en del pengar sparade och inte en massa lån. Då ska man passa på att fynda.
Hoppas att allt går åt helvete nu.
Citera
2022-12-23, 14:33
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Ja det är mycket bra om man har en del pengar sparade och inte en massa lån. Då ska man passa på att fynda.
Hoppas att allt går åt helvete nu.
Du måste vara en tragisk och bitter jävel som önskar att det går åt helvete för samhället och dina medmänniskor.
Citera
2022-12-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Du måste vara en tragisk och bitter jävel som önskar att det går åt helvete för samhället och dina medmänniskor.

Så säger du bara för du sitter med en massa lån och känner dig dum.
Varför ska jag bry mig om er dumma jävlar som sitter med stora lån ni inte kan betala?
Ha ha ha som sagt hoppas det går åt helvete 🤣👌
Citera
2022-12-23, 14:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det gäller att privat ha en del sparat i ladorna.

I själva verket anser fler och fler att åren 2008-2020, som egentligen ser bra ut på pappret, bara är bra därför att det trycktes så mycket pengar i USA. Deras budgetunderskott alla år, nu sammanlagt 31 trillion USD, motsvarar 25-50% av hela världens BNP-ökning. Om man sedan tar bort att Kina varje år ljuger om sin BNP-utveckling, deras siffra har föreslagits vara 60% för stor, så slutade världens ekonomi expandera 2008. Allt är bara ett luftslott som bygger på lån i USA och bluff i Kina. Detta kommer också att avslöjas i den kommande krisen, som blir den största och längsta någonsin.

Det privat sparade är vanskligt att hantera. Just nu eroderar inflationen bort 10% i året av pengarna på banken.

Aktiekurserna är bara värden som andra är villiga att betala. O bolagens existens bygger på att de får sina råvaror/komponenter, att kunderna har pengar att köpa med, samt att bolagen inte är övererbelånade.

Fatighetspriserna bygger på att köparen får låna eller har pengarna att betala med.

Det inkassokraven indikerar är att företagens likviditeter sjunker o likaså betalningsförmågan hos kunderna…
Nyhetsbyråer o politiker erkänner nu att vi hår in i lågkonjuktur.
Vintern är här.

Anders Borg förutspådde att vi skulle träffat lågkonjunkturen redan 2018 - 2019. Det är snart 15 år sedan Sverige upplevde en lågkonjunktur. 23 år sedan som det var en som kändes av ordentligt.
Citera
2022-12-23, 15:01
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inflationsbegreppet är svårhanterligt. Oftast är hög inflation ett tecken på att det är för mycket pengar i omlopp, löner och konsumentpriser har ökat vilket urholkat pengarnas värde.
Dagens inflation beror inte på detta, utan på att myndigheternas agerande gjort el och drivmedel dyrare. Bojkott av rysk gas och nedstängning av kärnkraft ligger bakom. Denna "inflation" innebär inte att det finns med pengar i omlopp eller att vår köpkraft har ökat. Här får ordet inflation en annan betydelse. Vi har alltså bara blivit fattigare, eftersom allt blir dyrare utan motsvarande inkomstökning. Vilket leder till att vi konsumerar mindre, vilket i sin tur leder till mindre efterfrågan, lägre produktion, högre arbetslöshet. Lågkonjunktur.
Att i detta läge dra åt svångremmen ytterligare spär på lågkonjunkturen, som blir djupare och mer långvarig än den kunnat bli med en smart penningpolitik. Stimulera ekonomin med låga räntor (svårt, eftersom Riksbanken redan använt räntevapnet), höjda löner och pensioner, sänka skatter och avgifter, skaffa jobb (inom offentlig sektor) och andra klassiska stimulanspaket.
Rent dravel. Du menar att det inte är för mycket pengar i omlopp. Se M1:
https://fred.stlouisfed.org/series/M1SL

Och sedan håller du tyst.
Citera
2022-12-23, 15:04
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Har man köpt något för en miljon och värdet har ökat till två miljoner så har man gjort en vinst.

Nej, detta är såklart inte definitionen på vinst. Men att folk resonerar på det här viset är väl en anledningen till att KF har fullt upp nu.
Citera
2022-12-23, 15:07
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Vad yrar du om? Självklart så trillar inte pengarna in på kontot

Nähe? Men då har man ju inte gjort någon vinst 🤥
Citera
2022-12-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retarded-dick88
Kanske jag missförstår men värdet på min fastighet (som jag deläger tillsammans med banken) har gått upp 821kr per dag under senaste fem åren. Räntekostnaderna skulle behöva vara nästan 20% konstant under dessa fem år för att få breakeven. Så visst har jag tjänat på att jag tog risken att köpa hus för fem år sen, eller hur menar du? Hög inflation men instoppade pengar<pengar jag skulle få över om jag säljer idag tiodubbelt.
Jag skulle säga att fastigheter har varit god idé oavsett om du cashat eller lånat historiskt sett, förutsatt att du klarar tillfälligt högre räntor och andra kostnader.

Vad som händer framåt vet jag inte men skulle gissa att trenden fortsätter så småningom på ungefär samma sätt
Precis, många har tjänat mer på att bo än att jobba
Citera
2022-12-23, 15:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Nej, detta är såklart inte definitionen på vinst. Men att folk resonerar på det här viset är väl en anledningen till att KF har fullt upp nu.
Jag ska inte tjafsa vidare om detta eftersom jag inte är ekonom, men enligt Wikipedia är definitionen av vinst = avkastning:
"Avkastning är ett ekonomiskt begrepp som beskriver hur mycket en tillgång förändrats i värde från en tidigare tidpunkt."
Citera
2022-12-23, 15:42
Medlem
...och allt som behövdes var ett par månader med högre elräkningar, Jesus! vad var det, 90% av svenskar har inte ens 3 månaders buffert sparande ? även medelklassen ute i villa-reservatet.
Citera
2022-12-23, 15:48
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Jag ska inte tjafsa vidare om detta eftersom jag inte är ekonom, men enligt Wikipedia är definitionen av vinst = avkastning:
"Avkastning är ett ekonomiskt begrepp som beskriver hur mycket en tillgång förändrats i värde från en tidigare tidpunkt."

Nej, enligt Wikipedia är ”Vinst definierat som intäkter minus kostnader.” men jag orkar inte heller diskutera detta mer. Vinst för mig är likvider, inga spekulationer om eventuella värderingar från en ”mecklare”.

Nåväl. Ta hand om er i krisen, snart kommer våren.
God Jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in