2022-12-22, 20:50
Medlem
Dom flesta har så klart råd att blöda några månader - men efter sommaren 2023 kommer
verkligheten att komma ikapp de som inte har god ekonomi
Citera
2022-12-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Han har alltså inte tjänat på att bo?
Han har inte en enda realiserad krona på bankkontot från sitt boende?
Han har istället ett väldigt stort bundet (spekulativt) kapital i sitt hus?

Ja om det är att ”tjäna på att bo” så begriper jag fortfarande inte… det låter som önsketänkande. Jag drar ju iallafall in lite pengar på vår jordbruks / skogsfastighet som kan användas till att betala diverse räntor och kostnader och eventuella överskott blir ju faktiskt pengar-på-kontot, en av få fastigheter som är en tillgång.

Precis som med aktier, fonder eller liknande så kan man realisera när som helst man vill.

Att inte säga att man tjänar pengar på att bo, när man kan realisera när man vill, det får stå för dig.

Vi tycker helt enkelt olika. God jul!
Citera
2022-12-22, 20:57
Medlem
Till stor del en generationsfråga.

Alla dessa som inte kan räkna. Allra minst procent.

Ser bara på min syrras ungar, 30-45 bast, som sitter där i sina renoverade bostadsrätter med nytt kök och nylagd fiskbensparkett. Och ber pensionerade morsan om pengar.

Citera
2022-12-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Precis som med aktier, fonder eller liknande så kan man realisera när som helst man vill.

Att inte säga att man tjänar pengar på att bo, när man kan realisera när man vill, det får stå för dig.

Vi tycker helt enkelt olika. God jul!
Många har dessutom realiserat pengar från sitt boende. Jag vet en familj som passade på att ta ut pengar och höja lånet och det är de knappast ensamma om. I det här fallet köptes villan för kanske 20 år sedan och det hade amorterats kontinuerligt. Priserna här hade nog gått upp 5-6x när de beslutade att ta ut 500-600' och använda kanske hälften för att renovera upp huset, vilket ledde till en högre värdering och lägre lånekostnader. Resterande pengar gick till konsumtion. Deras ökade räntebetalningar kan knappast ha märkts om det kompenseras med lägre amortering. Ett prisfall på 30% eller höjda räntor med ett par procent betyder ingenting i långa loppet för sådana här villaägare.
Citera
2022-12-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Många har dessutom realiserat pengar från sitt boende. Jag vet en familj som passade på att ta ut pengar och höja lånet och det är de knappast ensamma om. I det här fallet köptes villan för kanske 20 år sedan och det hade amorterats kontinuerligt. Priserna här hade nog gått upp 5-6x när de beslutade att ta ut 500-600' och använda kanske hälften för att renovera upp huset, vilket ledde till en högre värdering och lägre lånekostnader. Resterande pengar gick till konsumtion. Deras ökade räntebetalningar kan knappast ha märkts om det kompenseras med lägre amortering. Ett prisfall på 30% eller höjda räntor med ett par procent betyder ingenting i långa loppet för sådana här villaägare.

Verkligen, precis det jag säger. En nära har som sagt ett boende för 6 miljoner utan lån. Mormormodem verkar tro att har man aktier för 1 miljon, eller ett obelånet boende på 6 miljoner, då har man inte tjänat några pengar. För de är ju minsann inte realiserade, även om man kan realisera dem inom en sekund eller annan kort tidsperiod beroende på tillgång. Det är liksom så kapitalism och ekonomi fungerar.

Det är ju tragiskt och komiskt på samma gång. Vi borde byta ut trä och syslöjden i skolan mot privatekonomi.
Senast redigerad av ELKARTELL 2022-12-22 kl. 21:53.
Citera
2022-12-22, 21:58
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento

Att ta ett lån är inte att ”tjäna på sitt boende” herregud!
Citera
2022-12-22, 22:01
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Verkligen, precis det jag säger. En nära har som sagt ett boende för 6 miljoner utan lån. Mormormodem verkar tro att har man aktier för 1 miljon, eller ett obelånet boende på 6 miljoner, då har man inte tjänat några pengar. För de är ju minsann inte realiserade, även om man kan realisera dem inom en sekund eller annan kort tidsperiod beroende på tillgång. Det är liksom så kapitalism och ekonomi fungerar.

Det är ju tragiskt och komiskt på samma gång. Vi borde byta ut trä och syslöjden i skolan mot privatekonomi.

Nej man kan inte garantera en vinst av en fastighet på 1 sekund. Sorry, men boendeaffärer är inte börsen. Kom tillbaka med bevis på att folk har tjänat på sitt boende, inte ökat det bundna kapitalet.

Nåväl, vi tycker olika. God Jul.
Citera
2022-12-22, 22:07
Medlem
Citat:
Nej man kan inte garantera en vinst av en fastighet på 1 sekund. Sorry, men boendeaffärer är inte börsen. Kom tillbaka med bevis på att folk har tjänat på sitt boende, inte ökat det bundna kapitalet.

Du noterade inte att jag skrev "eller kort tidsperiod"? Eller råkade du blunda just vid de orden.

Detta betyder väl ingenting för dig, eller? https://www.hemnet.se/artiklar/boende-ekonomi/2021/05/18/manga-har-tjanat-pa-att-bo-senaste-tio-aren

Ett tidigare inlägg du skrivit nyligen säger det mesta om dig:

Citat:
Mycket bra! Livet är för kort för att slava för en kapitalist! Människan ska njuta, inte slita.

Borde införas kortare arbetsvecka i Sverige också! Samt medborgarlön så fler kan njuta mer! Det bästa i livet är gratis!

Antar att du är socialbidragstagare, vänsterpartist och bor i en hyresrätt alldeles utom dig av avundsjuka på folk som jobbar, gör bra affärer och trivs.
Senast redigerad av ELKARTELL 2022-12-22 kl. 22:15.
Citera
2022-12-22, 22:33
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:

"Kom tillbaka med bevis på att folk har tjänat på sitt boende,"

lol, behövs inga bevis för en så självklar sak

bevis på att folk har tjänat på sitt boende LOL

Lever du under en sten?
Citera
2022-12-22, 22:39
Medlem
Citat:

Självklart är en bostad en tillgång. De som säger något annat är idioter och troligen bara avundsjuka.
Citera
2022-12-22, 22:58
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Självklart är en bostad en tillgång. De som säger något annat är idioter och troligen bara avundsjuka.

Fast man ska trots allt ha nånstans att bo. Säljer jag villan gör jag en fin vinst men samtidigt har jag ingen bostad. Är inte direkt sugen att ta min realiserade vinst och sätta mig bland kreti och pleti i nån hyreskåk. Det är inte ekonomiskt heller.
Citera
2022-12-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Fast man ska trots allt ha nånstans att bo. Säljer jag villan gör jag en fin vinst men samtidigt har jag ingen bostad. Är inte direkt sugen att ta min realiserade vinst och sätta mig bland kreti och pleti i nån hyreskåk. Det är inte ekonomiskt heller.
Allt beror på vilka förutsättningar man har.
Jag kan ta mig själv som exempel.
Villa värd 8-10 milj och skuldfri.
Några exempel på vad jag kan göra imorgon.
1. Sälja huset i Stockholm och köpa en gård i mellansverige och sluta jobba och leva farmarliv.
2. Ta ut ett par millar med kåken som säkerhet och bara bränna dem på onödig lyxkonsumtion.
3. Ta ut ett par millar på kåken och investera dem i värdepapper.
4. Ta ut ett par millar och starta ett företag eller köpa ett redan upparbetade.
5. Fortsätta leva som nu och ha 30.000 varje månad att bara spendera som jag vill.
6. Hjälpa mina barn med en bra start på livet.
7. Hyra ut huset några år och dra iväg med husbilen och leva på hyresintäkterna.
8.
9...

Ja listan kan göras lång.

Hyresgästens lista är garanterat kortare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in