Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-20, 14:29
  #1
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Det skulle ju vara exceptionellt bra att ha en liten diskret kroppskamera på sig vid möten med chefer, myndigheter, läkare och även kollegor på jobbet, om man på något sätt råkat i onåd hos någon eller flera av dessa.
När någon av dom bestämmer sig för att trycka dig i prutten med allsköns usla och låga tillvägagångssätt, så har man rörliga bilder med ljud inspelat redo att slå tillbaka med.

Men har rörliga bilder med ljud någon "juridisk sprängkraft", eller är det till och med olagligt för privatpersoner att använda sig av denna metod?
Citera
2022-12-20, 14:40
  #2
Medlem
Nej det är inte olagligt.
Citera
2022-12-20, 15:08
  #3
Medlem
vadsadusadus avatar
Det är väl inte olagligt att spela in ett samtal man själv deltar i?
Citera
2022-12-20, 15:16
  #4
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Det är väl inte olagligt att spela in ett samtal man själv deltar i?
Det kanske är, tillsammans med rörliga bilder tänkte jag?

Går det använda materialet i en eventuell rättegång?
Citera
2022-12-20, 15:18
  #5
Medlem
Jag har en penna man stoppar i bröstfickan som gör just det. Kan spela in två timmar 👌
Citera
2022-12-20, 15:29
  #6
Medlem
Någon får rätt mig om jag har fel, men ljud ska vara ok, så länge det sker mellan dig och typ chefen. Så du inte spelar in 24/7 med personer som inte är inblandade i det du tänkt att spela in.
Citera
2022-12-20, 15:50
  #7
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Det skulle ju vara exceptionellt bra att ha en liten diskret kroppskamera på sig vid möten med chefer, myndigheter, läkare och även kollegor på jobbet, om man på något sätt råkat i onåd hos någon eller flera av dessa.
När någon av dom bestämmer sig för att trycka dig i prutten med allsköns usla och låga tillvägagångssätt, så har man rörliga bilder med ljud inspelat redo att slå tillbaka med.

Men har rörliga bilder med ljud någon "juridisk sprängkraft", eller är det till och med olagligt för privatpersoner att använda sig av denna metod?
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Det är väl inte olagligt att spela in ett samtal man själv deltar i?
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Det kanske är, tillsammans med rörliga bilder tänkte jag?

Går det använda materialet i en eventuell rättegång?
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Någon får rätt mig om jag har fel, men ljud ska vara ok, så länge det sker mellan dig och typ chefen. Så du inte spelar in 24/7 med personer som inte är inblandade i det du tänkt att spela in.
Ljud är helt okej, så länge man själv är part i samtalet (vilket inte kräver att man deltar aktivt). Däremot får man inte rigga inspelning i andra fall, och går man t.ex. på toa under ett gruppsamtal så får man inte fortsätta spela in. Inga problem dock om man har "inspelaren" på sig.

Rörliga bilder är lite mer begränsat baserat på var man är någonstans. Men det är sällan rörliga bilder tillför något om det är konversationen det handlar om.

Ja, man kan använda det som bevis i rättegång.
Citera
2022-12-20, 16:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ljud är helt okej, så länge man själv är part i samtalet (vilket inte kräver att man deltar aktivt). Däremot får man inte rigga inspelning i andra fall, och går man t.ex. på toa under ett gruppsamtal så får man inte fortsätta spela in. Inga problem dock om man har "inspelaren" på sig.

Rörliga bilder är lite mer begränsat baserat på var man är någonstans. Men det är sällan rörliga bilder tillför något om det är konversationen det handlar om.

Ja, man kan använda det som bevis i rättegång.

Been there done that, ljudinspelningar är bra skit. Bra för muntliga avtal av alla typer.
Citera
2022-12-20, 16:27
  #9
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Been there done that, ljudinspelningar är bra skit. Bra för muntliga avtal av alla typer.
Japp, kommer även ihåg att för ett par år sen kom en kille undan en falsk våldtäktsanklagelse då han spelat in ljudet som gjorde det väldigt tydligt att damen i fråga var helt med på noterna.

Som du säger så är det en mycket bra ide att spela in det mesta.
Citera
2022-12-20, 19:00
  #10
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ljud är helt okej, så länge man själv är part i samtalet (vilket inte kräver att man deltar aktivt). Däremot får man inte rigga inspelning i andra fall, och går man t.ex. på toa under ett gruppsamtal så får man inte fortsätta spela in. Inga problem dock om man har "inspelaren" på sig.

Rörliga bilder är lite mer begränsat baserat på var man är någonstans. Men det är sällan rörliga bilder tillför något om det är konversationen det handlar om.

Ja, man kan använda det som bevis i rättegång.

Då blir det till att köpa på sig lite Stasi-utrustning då...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback