2022-12-19, 22:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Drönarkort och registrering är obligatorisk för alla drönare över 250g vikt. Så den slipper T.S. om han har en sådan.

Har själv en DJI min 2 (249 gram) tillhör då kategori C0 i transporstyrelsens kategorisering, behövs inget drönarkort men ska iaktta max höjd på 120 meter, som alla andra drönare, samt ska iaktta personuppgiftsansvaret (Att typ inte filma personer som "inte vill vara med på filmen" som det stod på transportstyrelsens drönarguide snabbutbildning.
Det är ganska lösa boliner alltså detta med filmningen. Man har svårt att tro att det finns personer som råkade filmas går hela vägen och gör sig besväret att via en polisanmälan skicka in en klagan till en myndighet som sedan ska kontakta dig, för att göra vad ??? Det finns ju inte ens någon , pun intended, ett pilotfall av något slag i denna kategorin. Så det är en gummiparagraf. Vem som helst får ju uppenbarligen dra fram sin mobil och ta foton precis varsomhelst på precis vemsomhelst eftersom vi bor i ett fritt land (än så länge) men personer som inte vill vara på bild ska man ju respektera, men då behöver man uttrycka det explicit Men Jag tror personligen att man ser allvarligare på att skicka upp drönaren till 500 meter och ignorera 120 max regeln
Hahaha, först läste jag 250kg och undrade vad du trodde det var för jäkla monster som flög genom skyarna.

Kollade precis i deras utbildningsmaterial och där står det att:
"Det är även viktigt att poängtera att om drönaren väger under 250 gram och är utrustad med en sensor som kan fånga upp personuppgifter måste man också registrera sig som operatör."

Vet inte riktigt vad de menar med "sensor," dock. Du verkar ju kunna lite om ämnet - har du någon koll på vad de menar med det?
Citera
2022-12-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Om det inte är bilder som fokuserar på skyddade byggnader eller folks privata hem/trädgårdar så borde det vara lugnt. På stan får man tex filma och fotografera vem man vill utan tillstånd så länge som det inte är kränkande fotografering.
Fast det krävs tillstånd att filma med drönare om du flyger högre upp än 120 meter
Citera
2022-12-19, 22:39
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hahaha, först läste jag 250kg och undrade vad du trodde det var för jäkla monster som flög genom skyarna.

Kollade precis i deras utbildningsmaterial och där står det att:
"Det är även viktigt att poängtera att om drönaren väger under 250 gram och är utrustad med en sensor som kan fånga upp personuppgifter måste man också registrera sig som operatör."

Vet inte riktigt vad de menar med "sensor," dock. Du verkar ju kunna lite om ämnet - har du någon koll på vad de menar med det?

Sensor = kamera , vet inte varför de använder ett sådant fikonspråk ? Vilken planet bor dom på ? Har dom eventuellt tänkt på mikrofon också (mikrofonavlyssning)

Nej, alltså Transportstyrelsen har gjort det så jäffla svårt som möjligt för att få tag i lättfattbar info som möjligt. De har tydligen alldeles för mycket tid att rota till sina system med motstridiga uppgifter som anstår ett statligt verk utan egentliga kompetenskrav att kommunicera sina riktlinjer till allmänheten

Såhär står det :

Vem ska registrera sig?

Om du som privatperson eller organisation ansvarar för en drönare eller modellflygplan, måste du registrera dig som operatör om drönaren eller modellflygplanet som du flyger utomhus

väger minst 250 gram, eller
kan överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller
är utrustad med kamera, ljudupptagning eller annan sensor, eller
tillhör flygning i kategori specifik.

Svaret är nej på alla punkter för en drönare som väger under 250 gram. Jag fick googla hur mycket är 80 joule ? jo det är ungefär samma kraft som en blykula avlossat med en luftpistol

Svaret är att alla drönare under 250 gram inte är registreringspliktig inte ens om den har kamera (Då gäller andra regler = personuppgiftsansvaret)
Men det ska vara en samling högt betalda klothuvuden på en statlig myndighet för att få till en sådan lista av motsägelsefull rappakalja
Senast redigerad av Opaque 2022-12-19 kl. 22:42.
Citera
2022-12-19, 23:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Sensor = kamera , vet inte varför de använder ett sådant fikonspråk ? Vilken planet bor dom på ? Har dom eventuellt tänkt på mikrofon också (mikrofonavlyssning)

Nej, alltså Transportstyrelsen har gjort det så jäffla svårt som möjligt för att få tag i lättfattbar info som möjligt. De har tydligen alldeles för mycket tid att rota till sina system med motstridiga uppgifter som anstår ett statligt verk utan egentliga kompetenskrav att kommunicera sina riktlinjer till allmänheten

Såhär står det :

Vem ska registrera sig?

Om du som privatperson eller organisation ansvarar för en drönare eller modellflygplan, måste du registrera dig som operatör om drönaren eller modellflygplanet som du flyger utomhus

kan överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller

Svaret är nej på alla punkter för en drönare som väger under 250 gram. Jag fick googla hur mycket är 80 joule ? jo det är ungefär samma kraft som en blykula avlossat med en luftpistol

Svaret är att alla drönare under 250 gram inte är registreringspliktig inte ens om den har kamera (Då gäller andra regler = personuppgiftsansvaret)
Men det ska vara en samling högt betalda klothuvuden på en statlig myndighet för att få till en sådan lista av motsägelsefull rappakalja
Okej, låter dock som om operatören måste registrera sig om det finns en sån "sensor" på drönaren då, oavsett vikten?
Citera
2022-12-20, 00:26
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Okej, låter dock som om operatören måste registrera sig om det finns en sån "sensor" på drönaren då, oavsett vikten?

Nej, alltså jag tolkar det som att alla drönare över 250 gram utrustad med kamera ska registreras. Hamnar din drönare under 250 gram så gäller viktgränsen och kategorin C0 och då du är befriat från registrering

Den är den här meningen som förvillar det : väger minst 250 gram, eller
Där är alltså undantaget. En drönare under 250g får flygas . Det var tydlig dessutom i början : registrera dig som operatör om drönaren väger minst 250 gram
Varför ska man göra sig besvär att registrera en drönare som väger under 250 gram när man inte behöver det ?
Nu är inte sista ordet sagt, och jag tvivlar starkt på Transportstyrelsen kompetens i kommunikation. Detta är helt enkelt bedrövligt
Citera
2022-12-20, 00:58
Medlem
Citat:

Såhär står det :

Vem ska registrera sig?

Med den formuleringen skall du registrera dig om drönaren har kamera även om den väger mindre än 250g.
Det står att du skall dig som operatör om drönaren väger över 250g ELLER har kamera.
Det innebär att har du kamera skall du registrera dig som operatör oavsett vikt.
Citera
2022-12-20, 01:04
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Med den formuleringen skall du registrera dig om drönaren har kamera även om den väger mindre än 250g.
Det står att du skall dig som operatör om drönaren väger över 250g ELLER har kamera.
Det innebär att har du kamera skall du registrera dig som operatör oavsett vikt.

Det var exakt så jag tänkte också till en början.
Fram tills jag läste att en drönare under 250g inte behövde registreras alls. ELLER betyder drönare som väger över 250 gram och är utrustad med "sensorer" kamera och mikrofon.
Dom har rört ihop det hela kungligt
Senast redigerad av Opaque 2022-12-20 kl. 01:07.
Citera
2022-12-20, 01:14
Medlem
Citat:
Fram tills jag läste att en drönare under 250g inte behövde registreras alls. ELLER betyder drönare som väger över 250 gram och är utrustad med "sensorer" kamera och mikrofon

Det är inte vad det betyder, i så fall skulle det stått 250g OCH utrustad med sensor.
Står det ELLER så gäller det oavsett om drönaren väger 250g eller mindre.

Observera att det är alltså inte drönaren som registreras, du registrerar dig själv eller din organisation som "operatör".
Det är inte samma sak som att registrera din drönare.
Citera
2022-12-20, 01:27
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Det är inte vad det betyder, i så fall skulle det stått 250g OCH utrustad med sensor.

Observera att det är alltså inte drönaren som registreras, du registrerar dig själv eller din organisation som "operatör".

Tack för feedback, blir ändå inte klok på formuleringen av Transportstyrelsen när det står såhär

Vem ska registrera sig?

Det betyder att alla drönare som hamnar under 250 gram gränsen inte behöver registreras som operatör, Hur tolkar du då att en drönare under 250 gram ändå måste registreras utrustad med kamera ?
Jag tolkar det som att första regeln (Under 250 grams vikt) är avgörande för hela kravlistan. Väger din drönare under 250 gram så behövs ingen registrering någonstans.
Senast redigerad av Opaque 2022-12-20 kl. 01:30.
Citera
2022-12-20, 01:37
Medlem
Citat:
Tack för feedback, blir ändå inte klok på formuleringen av Transportstyrelsen när det står såhär

Vem ska registrera sig?

Det betyder att alla drönare som hamnar under 250 gram gränsen inte behöver registreras som operatör, Hur tolkar du då att en drönare under 250 gram ändå måste registreras utrustad med kamera ?
Jag tolkar det som att första regeln (Under 250 grams vikt) är avgörande för hela kravlistan. Väger din drönare under 250 gram så behövs ingen registrering någonstans.

Nej du har fel. Tillägget "eller" innebär att om den väger över 250g ELLER om något av det som står i listan under uppfylls så måste du registrera dig.
Citera
2022-12-20, 07:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, alltså jag tolkar det som att alla drönare över 250 gram utrustad med kamera ska registreras. Hamnar din drönare under 250 gram så gäller viktgränsen och kategorin C0 och då du är befriat från registrering

Den är den här meningen som förvillar det : väger minst 250 gram, eller
Där är alltså undantaget. En drönare under 250g får flygas . Det var tydlig dessutom i början : registrera dig som operatör om drönaren väger minst 250 gram
Varför ska man göra sig besvär att registrera en drönare som väger under 250 gram när man inte behöver det ?
Nu är inte sista ordet sagt, och jag tvivlar starkt på Transportstyrelsen kompetens i kommunikation. Detta är helt enkelt bedrövligt
Citat:
Citat:
Fram tills jag läste att en drönare under 250g inte behövde registreras alls. ELLER betyder drönare som väger över 250 gram och är utrustad med "sensorer" kamera och mikrofon.
Dom har rört ihop det hela kungligt
Citat:

Citat:

Vem ska registrera sig?

Citat:
Nej du har fel. Tillägget "eller" innebär att om den väger över 250g ELLER om något av det som står i listan under uppfylls så måste du registrera dig.
Måste stödja Aramir2s synpunkt här. Står det eller så betyder det att kraven gäller även om bara ett av villkoren är uppfyllda. Står det och så krävs båda.

Jag tog en till titt i Transportstyrelsens utbildningsmaterial för A1/A3 och där hittade jag klart och tydligt:
(s. 16)
Citera
2022-12-20, 10:09
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Måste stödja Aramir2s synpunkt här. Står det eller så betyder det att kraven gäller även om bara ett av villkoren är uppfyllda. Står det och så krävs båda.

Jag tog en till titt i Transportstyrelsens utbildningsmaterial för A1/A3 och där hittade jag klart och tydligt:
(s. 16)

Det är nog som du säger, när jag tänker efter. Man har gått och blivit lack på transportstyrelsens sätt att formulera sig. Varför inte bara skriva : Alla drönare med kamera måste operatören registrera sig. Drönare över 250 gram behöver dessutom ett körkort som kan göras på transportstyrelsens hemsida. Då hade det varit klappat och glasklart, istället för att jamsa runt med dylikt högutbildad rappakalja där ingen vet hur man skriver begriplig svenska . De är ändå ett serviceorgan i folkets tjänst. De behöver ett helt helgseminar om hur man kommunicerar på sin hemsida, som det är nu så är det ett bedrövligt amatörernas julafton
Senast redigerad av Opaque 2022-12-20 kl. 10:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in