Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-18, 17:51
  #1
Medlem
Försöker söka på Google men hittar inte svar...

Kan min sambo låta släktingar sova över hos oss utan min tillåtelse?

Vi båda står på kontraktet. Vad händer om jag säger nej men släktingar kommer ändå och sover över?

Vad säger lagen?
Citera
2022-12-18, 17:57
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Eftersom ni båda förvaltar hyresrätten måste ni vara överens.

Jag har har utgått från att de är enstaka övernattning. Om släktingen kommer för att stadigvarande bo hos er är det sannolikt kontraktsbrott, men det kan bero på hur långt avståndet är mellan din sambo och släktingen.

Men i sak är det väl också så här att om din sambo tillåter en släkting att bo i er lägenhet, utan ditt samtycke, så är nog din sambo inte din sambo längre.
Citera
2022-12-18, 18:59
  #3
Moderator
Tystnads avatar
Tråden passar bättre i Juridik forumet . Bostad, hem & trädgård ->Juridik // Moderator
Citera
2022-12-18, 19:05
  #4
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Försöker söka på Google men hittar inte svar...

Kan min sambo låta släktingar sova över hos oss utan min tillåtelse?

Vi båda står på kontraktet. Vad händer om jag säger nej men släktingar kommer ändå och sover över?

Vad säger lagen?

Ja, det kan hon förstås göra, precis som att du kan måla om ett rum utan din sambos tillåtelse. Lär leda till taskig stämning, men det är inte en fråga för en domstol. Ni har båda full nyttjanderätt av lägenheten.
Citera
2022-12-18, 19:18
  #5
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ja, det kan hon förstås göra, precis som att du kan måla om ett rum utan din sambos tillåtelse. Lär leda till taskig stämning, men det är inte en fråga för en domstol. Ni har båda full nyttjanderätt av lägenheten.
Måla om i en hyresrätt, då måste man väl återställa rummet när man flyttar? Eller får man måla direkt på tapeterna i en hyreslägenhet?
Citera
2022-12-18, 19:44
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Måla om i en hyresrätt, då måste man väl återställa rummet när man flyttar? Eller får man måla direkt på tapeterna i en hyreslägenhet?

Du kan behöva återställa när du flyttar, ja.
Citera
2022-12-18, 20:15
  #7
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Försöker söka på Google men hittar inte svar...

Kan min sambo låta släktingar sova över hos oss utan min tillåtelse?

Vi båda står på kontraktet. Vad händer om jag säger nej men släktingar kommer ändå och sover över?

Vad säger lagen?

2 § Lagen om samäganderätt säger att ni måste vara eniga.
Citera
2022-12-18, 20:22
  #8
Medlem
Amiliashorborstes avatar
Du kan ju säga till dem att de inte är välkomna. Dyker de upp ändå och vägrar gå därifrån blir de skyldiga till hemfridsbrott

Citerat från Lawline:

"Om flera personer bor i bostaden och en utomstående person stannar kvar eller tränger in i bostaden mot en av bostadsinnehavarnas vilja kan det vara olovligt även om någon annan av innehavarna samtycker till att personen är kvar där."
__________________
Senast redigerad av Amiliashorborste 2022-12-18 kl. 20:25.
Citera
2022-12-18, 20:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Försöker söka på Google men hittar inte svar...

Kan min sambo låta släktingar sova över hos oss utan min tillåtelse?

Vi båda står på kontraktet. Vad händer om jag säger nej men släktingar kommer ändå och sover över?

Vad säger lagen?

Ni har bägge rätt att be en utomstående lämna den gemensamma bostaden, det innebär att om en av er bjuder in besökare har den andre rätt att be dem gå. Om en besökare inte lämnar bostaden på uppmaning därom begår besökaren hemfridsbrott som regleras i 4 kap. 6 § brottsbalken. D.v.s går att göra till en polisiär fråga om din uppmaning inte hörsammas.
Citera
2022-12-18, 21:07
  #10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Försöker söka på Google men hittar inte svar...

Kan min sambo låta släktingar sova över hos oss utan min tillåtelse?

Vi båda står på kontraktet. Vad händer om jag säger nej men släktingar kommer ändå och sover över?

Vad säger lagen?

Nej, det kan sambon inte. Eftersom ni båda står på kontraktet så ska ni tillsammans och i samförstånd förfoga över hyresrätten.
Citera
2022-12-18, 21:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, det kan sambon inte. Eftersom ni båda står på kontraktet så ska ni tillsammans och i samförstånd förfoga över hyresrätten.

Nej.

En sådan sak som att bjuda in någon att sova över kan varje boende i bostaden göra - det behövs inte "tillstånd" eller en överenskommelse från den andra.

Dock så kan bägge personerna som bor i bostaden "kasta ut" en person som befinner sig där.
Citera
2022-12-18, 21:16
  #12
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nej.

En sådan sak som att bjuda in någon att sova över kan varje boende i bostaden göra - det behövs inte "tillstånd" eller en överenskommelse från den andra.

Dock så kan bägge personerna som bor i bostaden "kasta ut" en person som befinner sig där.

Jo.

Det är som jag skrev. Lär dig gärna något innan du leker besserwisser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback