• 1
  • 2
2006-07-17, 20:38
Medlem
Explores avatar
Åtminstone när jag föreställer mig urtypen för en linuxanvändare får jag upp bilden på en 45-årig datorkonsult med stort yvigt skägg med stora glasögon och skabbiga kläder. Detta är ju förstår bara en fördom och jag inser själv orimligheten i detta.

Nu till det spännande; jag hade den stora förmånen att hamna på ett stort lan-party för användare av övriga operativsystem (är själv en sådan ^^) och där var självklart linux överrepresenterat. Hursomhelst så slog det mig bland annat att i princip alla där lyssnade på antingen gammal hårdrock eller flummig ambientmusik, hade bakgrundsbilder med svampar och mörka skogar och en ganska stor del av dem rökte öppet cannabis. Såg också en hel del riktigt udda klädval...

Slog mig att en hel del av detta stämmer in på mig. Hur kommer det sig att det är så mycket härliga flummisar som intresserar sig för just linux?
Citera
2006-07-17, 21:30
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Explore
Åtminstone när jag föreställer mig urtypen för en linuxanvändare får jag upp bilden på en 45-årig datorkonsult med stort yvigt skägg med stora glasögon och skabbiga kläder. Detta är ju förstår bara en fördom och jag inser själv orimligheten i detta.

Nu till det spännande; jag hade den stora förmånen att hamna på ett stort lan-party för användare av övriga operativsystem (är själv en sådan ^^) och där var självklart linux överrepresenterat. Hursomhelst så slog det mig bland annat att i princip alla där lyssnade på antingen gammal hårdrock eller flummig ambientmusik, hade bakgrundsbilder med svampar och mörka skogar och en ganska stor del av dem rökte öppet cannabis. Såg också en hel del riktigt udda klädval...

Slog mig att en hel del av detta stämmer in på mig. Hur kommer det sig att det är så mycket härliga flummisar som intresserar sig för just linux?

Haha, får mig att tänka på dokumentären Linux - The Code, när dom intervjuar en massa flummig skäggon ( GNU/Linux utvecklare ) på 40+ bast.
Någon hade till och med en mössa med rasta färger och verkade helt bäng när han snackade...

Men ja, tanken har också slagit mig...
Citera
2006-07-17, 21:56
Medlem
nitrocyls avatar
Haha, det stämmer faktiskt i många fall så som du säger, men varför har jag ingen aning om.

Själv använder jag Linux en del och jag får väl klassa mig som en datanörd även om jag inte vill det. Men det blir ju så automatiskt när man tycker om webbutvecklig och övrig programmering.

Men i övrigt så är jag nog som vilken annan snubbe som helst. Har inte något skägg eller klär mig annorlunda än andra normala personer.

Jag vet inte vad det är som gör att det är så stora skillnader. Men jag tror att den typiska "urtypen" av en datanörd har haft det lite jobbigt i skolan, inte haft så mycket kompisar och så och på så vis så hamnar man i träsket med internet, datorer, lan osv. Och så kanske man inte väljer att lägga sina pengar på kläder och annat som andra personer gör.

Men visst är det underligt, och man undrar ju vart det kommer ifrån från början?
Citera
2006-07-17, 22:19
Awaiting Email Confirmation
Kanske folk som sysslar med datorer är introverta personer och är mer en betraktare av livet än en deltagare, lyssnar mycket på psy och ambient musik och kanske sysslar med diverse droger, tex hallucinogener?

Hmm var det där just en beskrivning av mig själv?
Citera
2006-07-17, 22:33
Medlem
roaders avatar
"Revolution OS" dokumentären bekräftar även detta (rekommenderar filmen starkt föresten).

Men själv använder jag linux, och har gjort det i 6 år, även fast jag varken har yvigt skägg eller är över 40
Citera
2006-07-17, 23:34
Medlem
^swestres^s avatar
Jag hatar stereotyper lika mycket som jag hatar polisen. Det finns ingen urtyp för en Linuxanvändare, däremot är målgruppen något begränsad. Där måste förstås finnas ett teknikintresse. Det är nog allt som behövs när jag tänker efter. Är alla tekniker asociala, introverta, skäggiga, ölmagade kopior av Richard Stallman? Är alla killar? Könsroller spelar förstås in.

Sanningen är att människor är olika, och folk som behöver sättas i fack klarar inte av verkligheten.

Betraktare av livet? Hah... Livet deltar man i till 100%, tror man något annat betyder det enbart att man inte utnyttjar sina möjligheter fullt ut. Man är passiv, man är oproduktiv, ineffektiv. Värdelös.
Citera
2006-07-18, 01:03
Medlem
Jag har skägg, jag har axellångt hår, jag är ett äkta datafreak och jag pillar mer än gärna på datorer som råkar komma i min väg... enough said... :-)
Citera
2006-07-18, 01:12
Medlem
MeatAbstracts avatar
Jag använder Linux, men är nog direkta motsatsen till stereotypen.
Förutom att jag lyssnar på hårdrock då? Om det ingick i stereotypen
Citera
2006-07-18, 01:34
Medlem
Herr Lindholms avatar
OK. De linuxanvändare jag har mött verkade mer intresserade av att diskutera körnlar hit och dit än vad man faktiskt gör med datorn. Visst är sådant teknikintresse bra. Men att tro att alla andra har tid att i stort sett bygga ett OS från scratch är perverst. Dessutom är överfokuserat teknikintresse ungefär som att snöa in på en schweisisk armékniv men inte ens kunna slipa en morakniv och tälja en barkbåt med den.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-18, 15:19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det är väl samma sorts teknikintresse och nörderi som folk som meckar och trimmar med bilar som fritidsintresse. Vanligt folk tycker att det är totalt ointressant och "bilen ska bara funka" och lämnar därför in den på verkstad när den av någon anlending inte går som den skall. Väldigt få inom linuxvärlden vill att hela världen skall använda linux, de vill ha sin egen lilla värld medans den grå massan skall använda "det där andra" os:et därför linux inte intresserar eller tilltalar de flesta som känner till det.
Citera
2006-07-18, 16:06
Medlem
Herr Lindholms avatar
Nja, de linuxanvändare jag har mött fick något religiöst i blicken.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-18, 17:07
Medlem
CS-bögens avatar
Jag kör linux, jag har många vänner, har inte skägg, lyssnar inte på hårdrock, röker inte cannabis och har äckligt lätt för mig i skolan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in