2006-07-18, 20:50
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS-bögen
Jag kör linux, jag har många vänner, har inte skägg, lyssnar inte på hårdrock, röker inte cannabis och har äckligt lätt för mig i skolan.

Får man fråga vilken klass du går i
Citera
2006-07-18, 21:58
Medlem
1. Linuxanvändare är "nördar".

2. Dessa nördar är fula och töntiga. De har även blivit mobbade under sin skolgång.

3. I hopp om att dölja sin fulhet skyler de sig med yviga skägg och utmärkande kläder. För bli "coola" börjar de med droger.

Detta är iof en generalisering av en kompis, men han är den enda linuxanvändaren jag känner så...
Citera
2006-07-18, 22:18
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS-bögen
Jag kör linux, jag har många vänner, har inte skägg, lyssnar inte på hårdrock, röker inte cannabis och har äckligt lätt för mig i skolan.

Men du spelar CS och är bög?
Du måste hamna i mIRC-facket
Citera
2006-07-19, 00:09
Medlem
roaders avatar
Han har "många vänner"... På mIRC ja
Citera
2006-07-19, 02:12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Han har "många vänner"... På mIRC ja

HAHA! AEGD! mIRC är IRC (internet relay chat) för ms windows. mIRC FINNS INTE FÖR LINUX. kolla själv i faq:en http://www.mirc.com/faq.html#section3
Citera
2006-07-19, 14:52
Medlem
roaders avatar
jag tvivlar på att han ens använder linux, plus att mIRC fungerar perfekt genom diverse emulatorer.
Citera
2006-07-19, 17:27
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
jag tvivlar på att han ens använder linux, plus att mIRC fungerar perfekt genom diverse emulatorer.

Man använder IRC klienter till linux, mIRC är en blek kopia, varför emulera det genom wine?
Citera
2006-07-19, 17:43
Medlem
roaders avatar
Jag sa bara att det gick, eftersom du sa att det minsann inte fanns till linux och hur aegd jag var.
Citera
2006-07-19, 17:51
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
HAHA! AEGD! mIRC är IRC (internet relay chat) för ms windows. mIRC FINNS INTE FÖR LINUX. kolla själv i faq:en http://www.mirc.com/faq.html#section3

Du är urtypen av en scriptkiddie.

Finnig, fjunig, fjortis och knappt använt en dator.
Citera
2006-07-19, 17:53
Medlem
Laurentiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Explore
Åtminstone när jag föreställer mig urtypen för en linuxanvändare får jag upp bilden på en 45-årig datorkonsult med stort yvigt skägg med stora glasögon och skabbiga kläder. Detta är ju förstår bara en fördom och jag inser själv orimligheten i detta.

Nu till det spännande; jag hade den stora förmånen att hamna på ett stort lan-party för användare av övriga operativsystem (är själv en sådan ^^) och där var självklart linux överrepresenterat. Hursomhelst så slog det mig bland annat att i princip alla där lyssnade på antingen gammal hårdrock eller flummig ambientmusik, hade bakgrundsbilder med svampar och mörka skogar och en ganska stor del av dem rökte öppet cannabis. Såg också en hel del riktigt udda klädval...

Slog mig att en hel del av detta stämmer in på mig. Hur kommer det sig att det är så mycket härliga flummisar som intresserar sig för just linux?

Den där beskrivningen får mig oavkortat att tänka på den lilla notisen i Dilbert om UNIX-användare och uttrycket UNIX beard.

För övrigt så vet jag inte riktigt om jag kan dela din syn på den typiske Linux-användaren då jag själv har använt Linux i ett antal år nu. Än så länge tycks det hela inte ha påverkat min skäggväxt, synförmåga eller klädstil, men vem vet, sitter man inlåst i mörka serverhallar för länge kanske både ögonen och rakningen blir lidande.

Jag måste dock ge dig lite medhåll, för visst har man tidvis stött på personer av det slag du beskriver, men enligt mina erfarenheter har det då ofta rört sig om mer inbitna lobbyister av fri mjukvara och liknande politiska ställningstaganden, snarare än sådana som primärt är intresserade av suspekta operativsystem.
Citera
2006-07-20, 10:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det jag själv tycker är fantastiskt är just Linux-skägget. Det verkar börja någonstans kring adamsäpplet och sen sluta vid käklinjen, eventuellt lite uppvuxet kring kinderna. Undrar om man kan räkna det som en subkultur. Löjligt många lyssnar på samma sorts musik, har samma frisyr, dricker samma läsksort, samma klädsel, samma kön, och det verkar mest finnas två sorters kroppsformer. Ingen av dem är riktigt vad som anses idealkroppar om man går efter vad som är modernt nu för tiden. Dessutom skriver man gärna M$, Winblowz och snackar skit om Gates.
Citera
2006-07-20, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Jag hatar stereotyper lika mycket som jag hatar polisen. Det finns ingen urtyp för en Linuxanvändare, däremot är målgruppen något begränsad. Där måste förstås finnas ett teknikintresse. Det är nog allt som behövs när jag tänker efter. Är alla tekniker asociala, introverta, skäggiga, ölmagade kopior av Richard Stallman? Är alla killar? Könsroller spelar förstås in.

Sanningen är att människor är olika, och folk som behöver sättas i fack klarar inte av verkligheten.

Betraktare av livet? Hah... Livet deltar man i till 100%, tror man något annat betyder det enbart att man inte utnyttjar sina möjligheter fullt ut. Man är passiv, man är oproduktiv, ineffektiv. Värdelös.

Gruppen av teknikintresserade är mycket bredare och nyanserad än den för linuxanvändare.
Skulle inte förvåna mig om alla var gamla skäggiga gubbar, med nåra undantag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in