Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-17, 15:56
  #1
Medlem
fyrnoxs avatar
Hej,

har ett fiktivt scenario där jag behöver lite input.

Vad jag förstår så lever kapitalförsäkringar ett eget liv och rundar laglotten. Däremot kan man begära jämkning vid eventuella omständigheter.

Jag kan läsa mig fram till att man kan begära jämkning och bestrida, om det är arvvingar som blivit ofördelaktigt premierade.

Men! Kan man begära jämkning om den avlidne tecknat en kapitalförsäkring till en förening t.ex.? Eller utomstående ur familjen?

Scenario:
Tillgångar: 500.000SEK i kontanta medel på konto
Kapitalförsäkring till arvinge 1: 1.000.000SEK ( kan jämkas förstår jag? )
Kapitalförsäkring till arvinge 2: 1.000.000SEK ( kan jämkas förstår jag? )
Kapitalförsäkring till utomstående ur familjen: 1.000.000SEK ( kan den jämkas? )
Kapitalförsäkring till förening: 1.000.000SEK ( kan den jämkas? )

MVH
Citera
2022-12-17, 16:30
  #2
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Vad har du tänkt att jämka mot? ”Hej jag heter fyrnox och vill jämka mot mina cigaretteinköp” lär inte fungera.
Citera
2022-12-17, 17:32
  #3
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vad har du tänkt att jämka mot? ”Hej jag heter fyrnox och vill jämka mot mina cigaretteinköp” lär inte fungera.

Som jag förstår det så behöver man inte jämka emot något speciellt? Man kan begära jämkning bara på grunden att det blir orättvis fördelning?
Citera
2022-12-17, 19:21
  #4
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej,

har ett fiktivt scenario där jag behöver lite input.

Vad jag förstår så lever kapitalförsäkringar ett eget liv och rundar laglotten. Däremot kan man begära jämkning vid eventuella omständigheter.

Jag kan läsa mig fram till att man kan begära jämkning och bestrida, om det är arvvingar som blivit ofördelaktigt premierade.

Men! Kan man begära jämkning om den avlidne tecknat en kapitalförsäkring till en förening t.ex.? Eller utomstående ur familjen?

Scenario:
Tillgångar: 500.000SEK i kontanta medel på konto
Kapitalförsäkring till arvinge 1: 1.000.000SEK ( kan jämkas förstår jag? )
Kapitalförsäkring till arvinge 2: 1.000.000SEK ( kan jämkas förstår jag? )
Kapitalförsäkring till utomstående ur familjen: 1.000.000SEK ( kan den jämkas? )
Kapitalförsäkring till förening: 1.000.000SEK ( kan den jämkas? )

MVH
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vad har du tänkt att jämka mot? ”Hej jag heter fyrnox och vill jämka mot mina cigaretteinköp” lär inte fungera.
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Som jag förstår det så behöver man inte jämka emot något speciellt? Man kan begära jämkning bara på grunden att det blir orättvis fördelning?
Enligt de vanliga arvsreglerna så kan du begära jämkning om du får mindre än din laglott. Så länge du får din laglott så är det i allmänhet "rättvist nog" i lagens ögon.

När det gäller livförsäkringar och pensionssparkonton med förmånstagare (ÄB 20:5) så kan man begära jämkning om förmånstagarförordnandet "skulle leda till ett resultat som är oskäligt mot någon av dem." (lagen om individuellt pensionssparande 4:7).

Som jag förstår den bestämmelsen så borde den tillämpas på samma sätt som de vanliga reglerna i ÄB för att skydda laglotten. Det speciella är alltså att man kan jämka något som tekniskt sett inte ingår i kvarlåtenskapen, inte att man får rätt till något utöver sin laglott. Men jag kan mycket väl ha fel här.

Vad gäller din fråga om vad specifikt som omfattas av bestämmelsen så är det pensionssparande med förmånstagarförordnande. Eventuellt sparande utan förmånstagarförordnande ska ingå i kvarlåtenskapen som vanligt.
Citera
2022-12-17, 23:01
  #5
Medlem
Hur många barn har den avlidne och har vederbörande någon fru/tidigare avliden fru med särkullbarn som har några anspråk?
Citera
2022-12-18, 08:51
  #6
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Som jag förstår det så behöver man inte jämka emot något speciellt? Man kan begära jämkning bara på grunden att det blir orättvis fördelning?

Är du dum på riktigt? Allvarlig fråga…
Citera
2022-12-18, 09:03
  #7
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Enligt de vanliga arvsreglerna så kan du begära jämkning om du får mindre än din laglott. Så länge du får din laglott så är det i allmänhet "rättvist nog" i lagens ögon.

Vad ska jämkas? ”Hej Skatteverket! Tyckte mitt arv efter morsan vart lite väl lågt. Hon hade en kapitalförsäkring och av någon konstig anledning tog syrran 75% av innehavet då kan jag väl ”jämka” så det ändå blir rättvist i slutändan?”…

Vad är det du tänker att ts ska jämka emot och för vad? Orättvis arvsfördelning lär knappast ha bärighet enligt lagen eller är det något jag missat?
Citera
2022-12-18, 09:50
  #8
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vad ska jämkas? ”Hej Skatteverket! Tyckte mitt arv efter morsan vart lite väl lågt. Hon hade en kapitalförsäkring och av någon konstig anledning tog syrran 75% av innehavet då kan jag väl ”jämka” så det ändå blir rättvist i slutändan?”…

Vad är det du tänker att ts ska jämka emot och för vad? Orättvis arvsfördelning lär knappast ha bärighet enligt lagen eller är det något jag missat?


"rättvis arvsfördelning lär knappast ha bärighet enligt lagen eller är det något jag missat?"

Du verkar inte ha någon koll i ämnet, så jag förstår inte vad du försöker tillföra? Vänligen läs om jämkning av kapitalförsäkring.
Citera
2022-12-18, 09:51
  #9
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefdenfemte
Hur många barn har den avlidne och har vederbörande någon fru/tidigare avliden fru med särkullbarn som har några anspråk?


Vi säger ett fiktivt scenario med 6 st. barn.

Ingen fru och inga särkullsbarn.
Citera
2022-12-18, 10:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Vad ska jämkas? ”Hej Skatteverket! Tyckte mitt arv efter morsan vart lite väl lågt. Hon hade en kapitalförsäkring och av någon konstig anledning tog syrran 75% av innehavet då kan jag väl ”jämka” så det ändå blir rättvist i slutändan?”…

Vad är det du tänker att ts ska jämka emot och för vad? Orättvis arvsfördelning lär knappast ha bärighet enligt lagen eller är det något jag missat?

Alltså, det är ju inte jämkning av skatt det handlar om utan att gåvor (eller i detta fall en KF) jämkas mot arvet så att laglotten fortfarande gäller.
Citera
2022-12-18, 10:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Vi säger ett fiktivt scenario med 6 st. barn.

Ingen fru och inga särkullsbarn.

Skulle gissa att alltihop går att få jämnkning på, dels enligt lagen om individuellt pensionssparande, kanske något långskott om 7:4 osv. Spontant skulle jag säga att det är obskyrt nog att risken för någon form av skoj rättstvist där man kanske borde göra upp i godo för att undvika kostnader skulle vara det troliga utfallet.
Citera
2022-12-18, 12:05
  #12
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
"rättvis arvsfördelning lär knappast ha bärighet enligt lagen eller är det något jag missat?"

Du verkar inte ha någon koll i ämnet, så jag förstår inte vad du försöker tillföra? Vänligen läs om jämkning av kapitalförsäkring.

Vad ska jag läsa på om det för när frågan i Ts bara frågar om ”jämkning”? Utan att förklara skäl?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback