Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Jag har full förståelse att folk i den här tråden reagerar som de gör. Jag har ingenting emot det och tar inte åt mig av deras svar. När jag svarar dem så handlar det inte om att förolämpa dem, utan om att få dem att förstå var deras tankebanor brister. Jag tycker tvärtom att det är sunt att de blir provocerade, det tvingar dem att tänka till och reflektera över varför de reagerar som de gör.
Jag är inte på Flashback för att delta i trevliga konversationer eller utdela ryggdunkningar. Jag är här för att diskutera saker, ge och ta emot information, då det är det jag anser att forumet i första hand är tillför. De som inte är här av den anledningen och inte vill ta del av det jag har att säga kan ignorera mina inlägg.
Det är i så fall bra att du inte blir förvånad när de blir arga på dig. Att du faktiskt förstår att deras reaktion är sund och normal. Jag och andra här får lätt intrycket att du har bristande självinsikt och rationaliserar bort den kritik du får med att "det bara är nazister och högern" som inte håller med dig, och det var därför jag ville belysa dig i detta tillfälle att jag tror att ditt sätt att komma och provocera som du gjorde här skulle i de allra flesta sammanhang uppfattas stötande och osocialt i vilket rum du än befann dig i, bland vanliga människor. Skulle du befinna dig på ditt jobb och dina kollegor satt i personalrummet och tröstade en kollega vars son blivit mördad och så kommer du iskallt och säger att mördaren är ett offer och ger din filosofiska analys på saken, så är jag rätt säker på att i stort sätt alla kollegor i det rummet hade blivit riktigt arga på dig. Det var så jag menade. Du kan inte rationalisera bort den kritik du får med att bara kalla folk "irrationella nazister" och sen känna dig nöjd med din logik, då växer du aldrig som människa och förstår varför folk reagerar som de gör mot dig, av kanske normala skäl.
Annars håller jag med dig om att det inte är något fel att komma med perspektiv (även om de provocerar) för att få folk att tänka om, om man anser att de gör något fel. Jag själv gör detsamma och det vet du ju.
Anledningen att jag själv är på flashback är för att jag undersöker antivitismen och försöker förstå essensen av läran hos personer (likt dig själv) som bär på den. Ibland behöver jag testa att gå in i en hektisk debatt för att se vad de antivita har att komma med. Är man för snäll och tam får man knappt något svar. Hade jag kunnat hade jag inte haft något emot att typ träffa dig och ta en öl och diskutera invandringspolitik och antivit filosofi med dig, men du skulle med största sannolikhet aldrig gå med på det.
Jag tror personligen att vissa kommentarer du kommer med väcker en slags sund tankeställare hos folk, men i just denna tråd tror jag inte att du lyckades faktiskt. Jag tror du klantade till det här av de skäl jag gav.