Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
Läste lite i tråden "Borde jag ha uppfattningar om saker jag inte kan veta?" nedan och då fångade det mitt intresse att en användare säger att den enda sortens människor han har problem med är dom som inte tänker själva. Detta är såklart inte första gången man hör någon säga det utan det verkar komma från i princip alla. Alla tror att dom som inte delar ens världssyn inte kan tänka själva och är idioter. I själva verket är detta mycket fel då alla tänker själva egentligen.
Tar vi t.ex den absoluta botten som består av 20-30 åriga tjejer som inte gör annat på dagarna än följa influencers, köpa prylar, äta och det enda deras hjärnor klarar av att tänka på är typ killar och smink; även dessa egentligen tänker själva. Att följa strömmen är också att tänka själv. Att det är helt fel sätt att tänka och att man bryr sig om helt fel saker är en annan diskussion men att alla tänker själva är ett faktum. Så varför tror vissa att dom är dom enda som tänker självständigt?
Vad postar du en massa trådar hela dagarna för? Kan du inte tänka själv?
Tankar är beroende av termer, bilder eller symboler, men har man inte något av dessa så kan man nog inte tänka. I vissa sammanhang kan man sakna dessa, exempelvis har jag ingen ide om hur man virkar, jag kommer inte ens ihåg hur en virknål ser ut; gissar att de är de där små stickorna med krok på. Med min kunskapsbrist kan jag nog inte tänka ut själv hur man virkar. Jag är beroende av information från andra. För den som virkat sedan 4 års ålder ser jag nog rent av mentalt handikappad ut, likt alla andra som aldrig virkat.
Det handlar om att folk inte bryr sig om att ta reda på saker. De som inte vet något kan inte tänka själva.