• 1
  • 2
2022-12-16, 16:25
Medlem
Mondhers avatar
Läste lite i tråden "Borde jag ha uppfattningar om saker jag inte kan veta?" nedan och då fångade det mitt intresse att en användare säger att den enda sortens människor han har problem med är dom som inte tänker själva. Detta är såklart inte första gången man hör någon säga det utan det verkar komma från i princip alla. Alla tror att dom som inte delar ens världssyn inte kan tänka själva och är idioter. I själva verket är detta mycket fel då alla tänker själva egentligen.

Tar vi t.ex den absoluta botten som består av 20-30 åriga tjejer som inte gör annat på dagarna än följa influencers, köpa prylar, äta och det enda deras hjärnor klarar av att tänka på är typ killar och smink; även dessa egentligen tänker själva. Att följa strömmen är också att tänka själv. Att det är helt fel sätt att tänka och att man bryr sig om helt fel saker är en annan diskussion men att alla tänker själva är ett faktum. Så varför tror vissa att dom är dom enda som tänker självständigt?
Senast redigerad av Mondher 2022-12-16 kl. 16:42.
Citera
2022-12-16, 16:33
Medlem
B-19s avatar
Kan du ge exempel på en sutiation där du eller någon annan sagt "tänk själv" där du inte tycker att det passar?
Jag använder det väldigt sällan, men det förekommer när det är uppenbara saker folk frågar om.

T.ex:
"Jag är hungrig, vad ska jag göra?"
"Jag har inget jobb, vad ska jag göra?"
"Min telefon dör snart, vad ska jag göra?"

Ja, detta har jag hört flera gånger...
Citera
2022-12-16, 16:41
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Kan du ge exempel på en sutiation där du eller någon annan sagt "tänk själv" där du inte tycker att det passar?
Jag använder det väldigt sällan, men det förekommer när det är uppenbara saker folk frågar om.

T.ex:
"Jag är hungrig, vad ska jag göra?"
"Jag har inget jobb, vad ska jag göra?"
"Min telefon dör snart, vad ska jag göra?"

Ja, detta har jag hört flera gånger...

Jo men det är lite skillnad mellan att tänka själv när det gäller ideologi jämfört med dom vardagliga exempel du drar.
Citera
2022-12-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Läste lite i tråden "Borde jag ha uppfattningar om saker jag inte kan veta?" nedan och då fångade det mitt intresse att en användare säger att den enda sortens människor han har problem med är dom som inte tänker själva. Detta är såklart inte första gången man hör någon säga det utan det verkar komma från i princip alla. Alla tror att dom som inte har delar ens världssyn inte kan tänka själva och är idioter. I själva verket är detta mycket fel då alla tänker själva egentligen.

Tar vi t.ex den absoluta botten som består av 20-30 åriga tjejer som inte gör annat på dagarna än följa influencers, köpa prylar, äta och det enda deras hjärnor klarar av att tänka på är typ killar och smink; även dessa egentligen tänker själva. Att följa strömmen är också att tänka själv. Att det är helt fel sätt att tänka och att man bryr sig om helt fel saker är en annan diskussion men att alla tänker själva är ett faktum. Så varför tror vissa att dom är dom enda som tänker självständigt?

Det är inte utan anledning man uttrycker sig så! Många människor beter sig och uttrycker sig som det vore så! sen innebär det inte att folk tror att folk inte kan tänka själva det är väl mer att man säger så om dom som saknar logiskt tänkande saknar egenskapen sunt förnuft och konsekvenstänk! tänker gör nog alla men visa tänker med röven och tänker bara på meningslöst skit fattar beslut som inte är igenomtänkta som straffar sig sen som exempel. Det finns väldigt många människor ute i samhället som egentligen borde sitta inlåsta någon stans, det e imponerande att dom kan torka sig i röven. stora delar av befolkningen lever i en utopi någon fantasi värld typ sin egen lilla bubbla där allting är bra och finns inga bekymmer och dom har ingen aning om vad som händer utanför den bubblan!! vet man inget om något så finns det inget annat så när dom får höra om något som inte stämmer överens med vad som händer i deras bubbla så är dom personerna både det ena o andra i deras ögon.
Citera
2022-12-16, 16:50
Medlem
Asmodeusvults avatar
Du tolkar det för bokstavligt.

På samma sätt som någon skulle kunna säga ”Jag förstår inte folk som inte lever livet” utan att mena att han tror att det vandrar omkring en massa döda människor menar den som säger det du tar upp i trådstarten att det är svårt att förstå människor som inte använder sig av en viss nivå av eget kritiskt tänkande i många situationer.

Du har helt rätt i att alla tänker själva.

Idag lämnade jag exempelvis över ett beslut till min advokat. Jag skulle kunna försöka sätta mig in i alla ekonomiska och juridiska detaljer för att fatta ett välinformerat beslut eller så kunde jag använda mig av min tillit till honom och avstå och vips så tänkte jag inte själv - på just den saken som det beslutades om.
Citera
2022-12-16, 17:33
Medlem
Opaques avatar
Jag tycker det är uppenbart att när folk säger att de *tänker själva* har förstått så mycket mer av livets dolda hemligheter att man inbillar sig att det finns andra som begår den värsta ärkesynden av alla : inte *tänker själva* eftersom de helt enkelt har glömt bort när de själva var totalt aningslösa och bakom flötet mest hela tiden under en lång period i livet. Det är en fråga om en artificiell sorts överlägsenhet, en egotripp som identifieras med en illusion av att veta mer än de flesta. Och så är det naturligtvis inte. Men det gäller ju att hålla skenet uppe. Triggerpunkter har detta klientel gott om, speciellt när det gäller att hämnas på någon man placerat i facket *tänker inte själv* och sedan får byxorna neddragna när det visar sig att dessa är vida överlägsen i fråga om både kompetens och vederhäftighet. Händer hela tiden. Det finns alltid någon som vet bättre även i communityn av självutnämnda allvetare, som på FB här ganska vanligt
Jag hoppas inte att de jobbar som lärare i.a.f. , vilket är nästan garanterat i vilket fall.
Senast redigerad av Opaque 2022-12-16 kl. 18:02.
Citera
2022-12-16, 18:20
Medlem
Kanske att man inte litar på andra tillräckligt. Att bli sviken/bedragen är inte roligt.
Citera
2022-12-16, 21:21
Medlem
Mondhers avatar
Förtydligande: inte alla tjejer som är mellan 20 och 30 tillhör botten utan just dom som lever så som jag beskrev. Det är tyvärr botten men som sagt till och med dom är medvetna om vad dom håller på med och vilket liv dom lever och är fine med det. Är man däremot en 26 årig tjej som läst 2000 böcker och vet knappt vem Madonna är då är man absolut inte en del av mänsklighetens botten.
Citera
2022-12-16, 21:24
Medlem
CockWitchs avatar
Ja, har man problem med dem som inte tänker själva, då har man inte mycket umgänge att tala om. Kloka och visa människor är ofta ensamma. Intelligens är inte samma sak som visdom. Du kan vara hur intelligent som helst men ändå sakna förmåga att tänka själv. I synnerhet abstrakt och kreativt. Vi överskattar intelligenta människor kraftigt. Det är visdom vi behöver.
Citera
2022-12-16, 21:34
Medlem
Tänker man själv blir det bara komplicerat.
Ingen fattar något.
Allt är inlärt.
Det är mest så vem som har fått mest informaton har mer att välja på att säga.

Man har ett språk, jag kan inte ha egna idéer vad vissa ord betyder .

Alltså alla väljer och tänker ut vad dom ska säga som någon redan sagt.
Senast redigerad av troligengud 2022-12-16 kl. 21:38.
Citera
2022-12-16, 21:50
Medlem
Tänker själv = sanningssökare (tänker i termer av sant och falskt)

Tänker inte själv = konvergenssökare (tänker i termer av rätt och fel och söker ha samma uppfattning som de med högst status i ingruppen)

De flesta tillhör den senare kategorin.

Joscha Bach pratar kort om distinktionen
Citera
2022-12-16, 23:14
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Läste lite i tråden "Borde jag ha uppfattningar om saker jag inte kan veta?" nedan och då fångade det mitt intresse att en användare säger att den enda sortens människor han har problem med är dom som inte tänker själva. Detta är såklart inte första gången man hör någon säga det utan det verkar komma från i princip alla. Alla tror att dom som inte delar ens världssyn inte kan tänka själva och är idioter. I själva verket är detta mycket fel då alla tänker själva egentligen.

Vad postar du en massa trådar hela dagarna för? Kan du inte tänka själv?

Tankar är beroende av termer, bilder eller symboler, men har man inte något av dessa så kan man nog inte tänka. I vissa sammanhang kan man sakna dessa, exempelvis har jag ingen ide om hur man virkar, jag kommer inte ens ihåg hur en virknål ser ut; gissar att de är de där små stickorna med krok på. Med min kunskapsbrist kan jag nog inte tänka ut själv hur man virkar. Jag är beroende av information från andra. För den som virkat sedan 4 års ålder ser jag nog rent av mentalt handikappad ut, likt alla andra som aldrig virkat.

Det handlar om att folk inte bryr sig om att ta reda på saker. De som inte vet något kan inte tänka själva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in