2022-12-16, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ange verserna istället!

Man måste vara född av ande för att komma till Guds rike. Joh 3 kap.

Han gav sitt liv för att rädda syndare.

Mark 2:17
När Jesus hörde detta, sade han till dem: »Det är icke de friska som behöva läkare, utan de sjuka. Jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.»
Versen nedan visar att ingen rättfärdig finns som inte tror på och följer Jesus Kristus. Du resonerar som så att det finns folk som är rättfärdiga, och som är värdiga evigt liv utan Jesus Kristus.
Johannes 14
6. Jesus sa till honom: Jag är vägen,
sanningen och livet. Ingen kommer
till Fadern utom genom mig
Citera
2022-12-16, 00:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Versen nedan visar att ingen rättfärdig finns som inte tror på och följer Jesus Kristus. Du resonerar som så att det finns folk som är rättfärdiga, och som är värdiga evigt liv utan Jesus Kristus.
Johannes 14
6. Jesus sa till honom: Jag är vägen,
sanningen och livet. Ingen kommer
till Fadern utom genom mig
Ja, det är Jesus och hans budskap som bestämmer. Inte ytliga tolkningar av bibeltexter.
Citera
2022-12-16, 00:29
Avslutad
Citat:
Ja, det är Jesus och hans budskap som bestämmer. Inte ytliga tolkningar av bibeltexter.
Ja, Jesus bestämmer. Varför förkastar du då Petrusbreven, Johannesbreven, Judas brev (inte förrädaren) och Jakobs brev?
Lukas 10
16. Den som lyssnar till er lyssnar
till mig, och den som förkastar er
förkastar mig. Och den som förkastar mig, han förkastar honom som
har sänt mig.
Citera
2022-12-16, 00:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, Jesus bestämmer. Varför förkastar du då Petrusbreven, Johannesbreven, Judas brev (inte förrädaren) och Jakobs brev?
Lukas 10
16. Den som lyssnar till er lyssnar
till mig, och den som förkastar er
förkastar mig. Och den som förkastar mig, han förkastar honom som
har sänt mig.
Jag är bara intresserad av det som lärjungarna berättade om Jesus i evangelierna. Jag inte ens läst alla brev du nämnde. Men OT.
Citera
2022-12-16, 00:41
Avslutad
Citat:
Jag är bara intresserad av det som lärjungarna berättade om Jesus i evangelierna. Jag inte ens läst alla brev du nämnde.
Det var efter Jesus död som lärjungarna blev uppfyllda av Guds Ande, som gav dem vishet och kunskap, som de förmedlade i sina brev. Finns all anledning för dig att läsa deras brev.
Johannes 14
26. Men Hjälparen, den Helige
Ande, som Fadern ska sända i
mitt namn, han ska lära er allt och
påminna er om allt det jag har sagt
er.
Ja, det blev OT. Avslutar här.
Citera
2022-12-16, 00:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det var efter Jesus död som lärjungarna blev uppfyllda av Guds Ande, som gav dem vishet och kunskap, som de förmedlade i sina brev. Finns all anledning för dig att läsa deras brev.
Johannes 14
26. Men Hjälparen, den Helige
Ande, som Fadern ska sända i
mitt namn, han ska lära er allt och
påminna er om allt det jag har sagt
er.
Ja, det blev OT. Avslutar här.
Evangelieberättelserna formades också efter korsfästelsen.
Citera
2022-12-16, 03:38
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Evangelieberättelserna formades också efter korsfästelsen.
Jesus har alltid funnits.
Citera
2022-12-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuntAugusta
Underförstått i din syn så existerar alltså inte rätt och fel eftersom vi saknar värde?

Ja rätt och fel existerar inte utan är något vi skapar för att vi tycker och vill ha kontroll. Om vi kollar genom historian ser vi att rätt och fel har ändrats fram och tillbaka.
Citera
2022-12-16, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av berg-
Ja rätt och fel existerar inte utan är något vi skapar för att vi tycker och vill ha kontroll. Om vi kollar genom historian ser vi att rätt och fel har ändrats fram och tillbaka.

Det kan jag godta, men det finns iaf skillnad på skicklig och otränad?
Citera
2022-12-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Jo, men kanske du vill tro att de ska vara "snälla" och din bild av den tron känns då behaglig.
Tänker på en liten ö utanför östra delen av Indien när du skriver " extrem hybris " , öborna dödar främlingar vilket det gör och får göra eftersom de är skyddade att få leva isolerat ifrån omvärlden.
De andra folkgrupperna på öarna omkring har däremot tagit emot kontakt och förfallit i misär och kulturell katastrof.
Det är även flera antropologer som givit uttalanden och fått avgöra att de har rätt att försvara och även döda ovälkomna gäster, nu sist en amerikansk missionär för några år sedan.
Uppfattar du själv den moderna människan som snäll, tycker väl att vara snäll är en bra grund så sätt men mänsklighetens uppfattning överlag är varken snäll mot sig själva eller planetens andra arter, liv och växter.
Tog och klippte ut något rätt intressant och som jag nog verkligen håller med om är dåraktigt som är försent att ändra på:
"Enligt fysikern Stephen Hawking borde vi antagligen sluta försöka kontakta dem överhuvudtaget, för att nå ut till avancerade civilisationer kan sätta mänskligheten och jorden i en ganska riskabel situation. Och de dåliga nyheterna är att vi redan har sänt vår plats till universum i flera år."
Vad som vi definierar som Gud skiljer sig nog, i de äldres texter står att i sol skivan finna, vilket är rätt precis
Svårt att veta hur det går till men så är det, vissa stirrar sig blinda och för få visar de sig.
Vi vill dela in, katalogisera för det ger en falsk inre trygghet, troligt att de mest intellektuella eller fysiskt aktiva och kroppsligt självupptagna ej heller kommer möta detta mysterium som ändå troligen påverkar världen.
Många är nöjda med det som bjuds, de vill inte till någon yttersta kant nära medvetandets maximala gräns eftersom det är högst riskabelt.
De flummar i sina spiraler och går igenom sina kriser och vissnar tillslut, och det finns inget fel i det egentligen.
Vad som får vissa att gå hela vägen och sedan den farligaste biten till vad dom oftast tror är tillbaka, är nog ett totalt envist sökande där också lidandet och det stora otillfredsställande i att vara konstant ett blint offer med endast kemiska inre yttringar, så som hormoner och alla världsliga känsloyttringar aggressivitet, åtrå , tron på "jaget/självet, egot" som något konstant äkta separerat ifrån allt runt.
När vi egentligen och i själva verket hela tiden påverkas och lever med plikter och rutiner under ett osynligt slaveri.
Hur en människa lösgör sig ifrån dessa bojor och sedan kanske, (valet är fritt) sätter på sig dessa bojor med stark tilltro och empati för de andra slavarna omkring.
Hur som helst, är det viktigt att få ha en tro, det är också lika viktigt att inte behöva följa någon tro.
Varför Gud eller Gudarna inte finns direkt synliga eller känns närvarande för en del människor, betyder inte att det är så för dig eller mig eller flera andra.
Jag vet inte om det här är något att spinna vidare på, rätt tveksam, avslutar här, tack Berg och må bäst nu, så gott du kan under denna juletid.

Bra slutsats, ha det bra under juletiden du med Vanstyretstid.
Citera
2022-12-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Tänk om gud har gjort så du inte ska tro på han? haha.
Känns lite konstigt
Citera
2022-12-16, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Haha vilka ynkliga idioter ni är som tror att Gud är elak för att folk är hungriga eller blir sjuka!
Tror ni att en gud tänker så småskaligt?
Människor behöver utmaningar och elände för att överleva och utvecklas.
Ni som tror att Gud finns för att hålla alla curlade vuxenbäbisar i handen genom livet är förmodligen ateister och aktivister ett gäng gretor allihop lol

Är det en prövning för det döende att dö, barn som inte får mat, barn som där i cancer, vuxna som dör i cancer och vuxna som dör av svält. Oskyldiga människor som dör på grund av krig. Är det en prövning? Om det är vill jag varken ha den gud som styr här eller känna till honom. Då lever jag häldre i helvetet en att leva i ett himmelrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in