2022-12-15, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AuntAugusta
Njae. Gudavärlden existerar parallellt med vår värld. Vissa dagar är det gudarna och andra dagar är det Budda. Det är inget ovanligt alls om man är född buddist. Lite folklore och tradition och så.

Men jag förstår att det är främmande för dig. Du får som sagt lycka till med dina UFOn och droger osv. och sluta projicera dina osäkerheter kring livet på mig.

Lycka till nu.

Men lilla flumgök du verkar inte vara riktigt införstådd med verkligheten, du tyder och läser ur dimman, öppna fönstret så du får lite frisk luft.
Punkt.
Citera
2022-12-15, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Men lilla flumgök du verkar inte vara riktigt införstådd med verkligheten, du tyder och läser ur dimman, öppna fönstret så du får lite frisk luft.
Punkt.

Oj vilket förminskande språk det var jag verkligen helt oförberedd på.
Punkt?

Sluta projicera din egen osäkerhet på andra människor hela tiden när du känner dig hotad. Du verkar leva mycket långt från att kunna säga åt andra vad de ska göra och hur de ska uppfatta verkligheten.

"punkt" lol. Du äger verkligen ner min tro nu med dina maktbegär.
Citera
2022-12-15, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av berg-
vad är det som är ett lidandet? Att leva ja, men går det och ändra på genom människors händer? Ja, att vi börjar fatta att vi egentligen inte har mer värde än en sten. Vi finns bara av en slump och inget mer.

Underförstått i din syn så existerar alltså inte rätt och fel eftersom vi saknar värde?
Citera
2022-12-15, 14:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vi är väll alla onda i botten, psykologin säger att vi alltid gör saker för vår egna överlevnad och väl måend. Vi gör saker för att må bra själv inte för att någon annan ska må bra. Det är ingens fel utan evolutionär utveckling i oss som gör att vi är onda i grund och botten. Vi tar allt vi vill bara för att vi ska må bra och inget annat.
Så du skyller din ondska på evolutionen.
Citera
2022-12-15, 17:16
Avslutad
Citat:
Tror det inte finns fler gudar utan varelser med extrem hybris. Men tror även att det finns snälla

Jo, men kanske du vill tro att de ska vara "snälla" och din bild av den tron känns då behaglig.
Tänker på en liten ö utanför östra delen av Indien när du skriver " extrem hybris " , öborna dödar främlingar vilket det gör och får göra eftersom de är skyddade att få leva isolerat ifrån omvärlden.
De andra folkgrupperna på öarna omkring har däremot tagit emot kontakt och förfallit i misär och kulturell katastrof.
Det är även flera antropologer som givit uttalanden och fått avgöra att de har rätt att försvara och även döda ovälkomna gäster, nu sist en amerikansk missionär för några år sedan.
Uppfattar du själv den moderna människan som snäll, tycker väl att vara snäll är en bra grund så sätt men mänsklighetens uppfattning överlag är varken snäll mot sig själva eller planetens andra arter, liv och växter.
Tog och klippte ut något rätt intressant och som jag nog verkligen håller med om är dåraktigt som är försent att ändra på:
"Enligt fysikern Stephen Hawking borde vi antagligen sluta försöka kontakta dem överhuvudtaget, för att nå ut till avancerade civilisationer kan sätta mänskligheten och jorden i en ganska riskabel situation. Och de dåliga nyheterna är att vi redan har sänt vår plats till universum i flera år."
Vad som vi definierar som Gud skiljer sig nog, i de äldres texter står att i sol skivan finna, vilket är rätt precis
Svårt att veta hur det går till men så är det, vissa stirrar sig blinda och för få visar de sig.
Vi vill dela in, katalogisera för det ger en falsk inre trygghet, troligt att de mest intellektuella eller fysiskt aktiva och kroppsligt självupptagna ej heller kommer möta detta mysterium som ändå troligen påverkar världen.
Många är nöjda med det som bjuds, de vill inte till någon yttersta kant nära medvetandets maximala gräns eftersom det är högst riskabelt.
De flummar i sina spiraler och går igenom sina kriser och vissnar tillslut, och det finns inget fel i det egentligen.
Vad som får vissa att gå hela vägen och sedan den farligaste biten till vad dom oftast tror är tillbaka, är nog ett totalt envist sökande där också lidandet och det stora otillfredsställande i att vara konstant ett blint offer med endast kemiska inre yttringar, så som hormoner och alla världsliga känsloyttringar aggressivitet, åtrå , tron på "jaget/självet, egot" som något konstant äkta separerat ifrån allt runt.
När vi egentligen och i själva verket hela tiden påverkas och lever med plikter och rutiner under ett osynligt slaveri.
Hur en människa lösgör sig ifrån dessa bojor och sedan kanske, (valet är fritt) sätter på sig dessa bojor med stark tilltro och empati för de andra slavarna omkring.
Hur som helst, är det viktigt att få ha en tro, det är också lika viktigt att inte behöva följa någon tro.
Varför Gud eller Gudarna inte finns direkt synliga eller känns närvarande för en del människor, betyder inte att det är så för dig eller mig eller flera andra.
Jag vet inte om det här är något att spinna vidare på, rätt tveksam, avslutar här, tack Berg och må bäst nu, så gott du kan under denna juletid.
Citera
2022-12-15, 17:18
Bannlyst
Tänk om gud har gjort så du inte ska tro på han? haha.
Citera
2022-12-15, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jo, men jag tolkar 'synd' som att gå vilse och missa målet snarare än som en skuld som ska betalas.
Men att missa målet leder till döden, det var därför Jesus Kristus gav sitt liv för de som tror på Honom. Om det inte är en skuld som behöver betalas, varför går de då förlorade, de som inte tror på Jesus Kristus?
Citat:
Vi lever i Satans värld och han låter oss inte förstå sanningen och många förnekar Gud för att de uppfattar sanningen som lögn.
Satan opererar i den här världen ja, men världen är inte hans.
Citera
2022-12-15, 22:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Men att missa målet leder till döden, det var därför Jesus Kristus gav sitt liv för de som tror på Honom. Om det inte är en skuld som behöver betalas, varför går de då förlorade, de som inte tror på Jesus Kristus?

Satan opererar i den här världen ja, men världen är inte hans.
De judar som inte trodde på Jesus och alla de som inte tror på Jesus budskap lämpar sig inte för evigt liv eftersom de faktiskt tror på Satan och hans budskap.

Satan är denna världens furste enligt Jesus.

Joh 14:30
Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;

Joh 7:7
Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda.
Citera
2022-12-15, 22:56
Avslutad
Citat:
De judar som inte trodde på Jesus och alla de som inte tror på Jesus budskap lämpar sig inte för evigt liv eftersom de faktiskt tror på Satan och hans budskap.
De har inte fått förlåtelse för sina synder. Det ges endast genom tron på Jesus Kristus. Det jag argumenterar emot är det du skrev; att Jesus gav sitt liv för att "övertyga människor att det finns ett liv efter döden, för dem som är lämpade för ett evigt liv."
Han gav sitt liv för sina små för att ge dem evigt liv. Utan födelse från ovan genom Helige Ande och syndernas förlåtelse genom tron på Guds Son är ingen värdig evigt liv.
Citat:
Satan är denna världens furste enligt Jesus.

Joh 14:30
Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;

Joh 7:7
Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda.
Jo, världsordningen.
Citera
2022-12-15, 23:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
De har inte fått förlåtelse för sina synder. Det ges endast genom tron på Jesus Kristus. Det jag argumenterar emot är det du skrev; att Jesus gav sitt liv för att "övertyga människor att det finns ett liv efter döden, för dem som är lämpade för ett evigt liv."
Han gav sitt liv för sina små för att ge dem evigt liv. Utan födelse från ovan genom Helige Ande och syndernas förlåtelse genom tron på Guds Son är ingen värdig evigt liv.

Jo, världsordningen.
Matteus 25:31-46 beskriver domens dag och vilka som är värdiga evigt liv.
Citera
2022-12-15, 23:36
Avslutad
Citat:
Matteus 25:31-46 beskriver domens dag och vilka som är värdiga evigt liv.
Ja, och i andra verser säger Han att att Han ger sitt liv för för att den som tror ska få syndernas förlåtelse. Han säger också att man måste vara född av Ande.
Är inte dessa verser legitima, enligt dig?
Citera
2022-12-15, 23:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, och i andra verser säger Han att att Han ger sitt liv för för att den som tror ska få syndernas förlåtelse. Han säger också att man måste vara född av Ande.
Är inte dessa verser legitima, enligt dig?
Ange verserna istället!

Man måste vara född av ande för att komma till Guds rike. Joh 3 kap.

Han gav sitt liv för att rädda syndare.

Mark 2:17
När Jesus hörde detta, sade han till dem: »Det är icke de friska som behöva läkare, utan de sjuka. Jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.»
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in