2022-12-13, 17:00
Medlem
Varför en gud inte skulle finnas diskutera mång och många säger att det finns och andra att det inte finns. Oavsett vad du har för religion eller tro. Så tro jag inte direkt på att det finns en mäktig kraft som styr allt runt om kring oss. Det finns inte en allsmäktig gud, för om det skulle finnas en allsmäktig och god gud skulle inte all ondska finnas i världen. Eftersom då skulle denna gud tagit bort all ondska och kastat bort den långt bort. Bort i från tid och rum. Men om det skulle finnas en gud i detta universum skulle den bara vara god, en god kraft som försöker att få bort all ondska från vår värld, för att göra oss fri, levande. Och om det nu skulle finnas en gud den skulle vara allsmäktig skulle den inte vara en god gud. Då den inte befriar oss direkt från ondskan.

Om vi kollar på det mesta som händer här i världen på det otäckta saker som finn runt om kring ser vi att det mesta är gjort av människors händer. Dålig kvalité på djur live, troligtvis är vi en drivande hand i klimatpåverkan, krig. Detta är vår fria vilja som delegera ut möjlighet att genomföra detta och eftersom gud givit oss den fria vilja (enligt bibeln, koranen, och gammlatestametet) går det inte att lägga skulden på människornas illdåd på människorna utan gud. Eftersom det fria viljan är för både gott och ont.

Sedan om man tar bort ondskan vad är då gud? En kraft? Energi? Utan ondska har inte godhet någon konkurrent eller mening. Finns inte ont finns inte gott. Det är som ljus finns inte mörker finns inte ljus då det blir inget. Eftersom det inte går att motbevisa att ljust är ljust då det inte finns mörker. Och vad är egentligen ont? Om vi tittar på detta scenarion "En pappa går till doktorn med sitt sjuka barn, där får han ett recept på en medicin som han hämtar ut på apoteket. När pappa ska ge barnet sin medicin tycker barnet att medicinen är ond, eftersom den smakar äckligt och ser konstig ut. Men pappan vet att den är bra att den egentlige är god. Där med när barnet väl fått i sig medicinen anser den att pappa är ond." Ondska är en definitions fråga beroende på vem du frågar. Vad som är rätt eller fel beslutas av dig och ingen annan. Men du påverkas av allt runt om kring dig, kontexten som du är i.

Om ondskan inte skulle finnas vore vi vara helt utan fungerande naturlagar och utan stabilitet. När barnet faller upphävs plötsligt tyngdlagen så det inte slår sig. Mördarens kniv förvandlas till papper och kulorna till ballonger. Om någon är hungrig kommer genast mat på färdig dukade brickor, eftersom hunger är något ont som inte finns.

Det skulle inte finnas någon anledning att hjälpa varandra, inga utmaningar att kämpa emot. Vänskap, kärlek och solidaritet skulle bli meningslösa ord. Alla har ju redan allt de behöver. Skulle någon mänsklig utveckling eller inre mognad kunna ske i en sådan värld?

Vad tänker du?
Citera
2022-12-13, 17:11
Medlem
NeoVains avatar
Gud finns. Ondska finns pg.a den fria viljan där den enes bröd är den andres död. De som söker Gud kommer att finna honom, och han kommer ge dig bevisen, som är personliga. De flesta hittar honom genom "A leap of faith" men det är även möjligt med en hög intelligens att räkna ut detta och sedan bli frälst.

Oroa dig inte, alla kommer slutligen få reda på sanningen, men vi måste prövas först, för att Gud behöver veta vilka som är goda av naturen och vilka som bara "gör rätt" av egenintresse utan någon inre godhet som vägleder dem. Livet är ett test, inget är på riktigt mer än just detta test.

Hade Gud visat sig för alla samtidigt, för tidigt, då hade ju alla trott och följt honom, men då hade det även hamnat många ruttna äpplen i pajjen som tillslut hade gjort himmelriket omöjligt att upprätthålla "för evigt" som han lovat.
Senast redigerad av NeoVain 2022-12-13 kl. 17:13.
Citera
2022-12-13, 17:15
Medlem
SexgalenZombies avatar
Du verkar tro att mänsklig överlevnad är något bra. Så är det inte. Allt människor står för, som kollektiv, är ondska. Vi förstör och dödar allt runt oss, och även varandra. Fanns det en gud, och han var god, skulle han utplåna mänskligheten.

Människan är verkligen en sjuk varelse, vi dödar allt runt oss som vi inte kan utnyttja, och inbillar oss att vi är goda. Vi är onda, och innan vi erkänner det kan vi inte ens försöka bli goda.
Citera
2022-12-13, 17:20
Medlem
Det är nog onödigt om han finns.
Om jag skapar något som ska få göra som den vill så har jag väl ingen kontroll längre.
Eller ska jag tjata på den att göra som jag vill?
Och jag tycker iaf inte gud är tjatig presis.

Det är om han är någon av mina tankar isf .
I vilket fall kan man ändå inte förstå vad gud skulle vara! Om det smälter ihop med mina tankar.

Jag vet oftast vad gott vs ont är .
Det kan isf vara gåvan från Gud.
Att förstå.
Senast redigerad av troligengud 2022-12-13 kl. 17:26.
Citera
2022-12-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Gud finns. Ondska finns pg.a den fria viljan där den enes bröd är den andres död. De som söker Gud kommer att finna honom, och han kommer ge dig bevisen, som är personliga. De flesta hittar honom genom "A leap of faith" men det är även möjligt med en hög intelligens att räkna ut detta och sedan bli frälst.

Oroa dig inte, alla kommer slutligen få reda på sanningen, men vi måste prövas först, för att Gud behöver veta vilka som är goda av naturen och vilka som bara "gör rätt" av egenintresse utan någon inre godhet som vägleder dem. Livet är ett test, inget är på riktigt mer än just detta test.

Hade Gud visat sig för alla samtidigt, för tidigt, då hade ju alla trott och följt honom, men då hade det även hamnat många ruttna äpplen i pajjen som tillslut hade gjort himmelriket omöjligt att upprätthålla "för evigt" som han lovat.

Om den fria viljan är anledning till ondska är det ju guds fel att ondska existerar.

Vad definierar du som goda av natur, är det bara vissa som är helt onda och helt goda? Är det inte då också guds fel eftersom det är han som skapade oss i sin likhet? Och i hans likhet betyder då att han också är ond, fast försöker få sig att se god ut?

Många rutna äpplen i pajen, det går tillbaka till att vi är skapta av gud, vilket gör att han valt ut vissa att lida i evighet. (BTW bra liknelse sparar den om jag får)
Citera
2022-12-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Du verkar tro att mänsklig överlevnad är något bra. Så är det inte. Allt människor står för, som kollektiv, är ondska. Vi förstör och dödar allt runt oss, och även varandra. Fanns det en gud, och han var god, skulle han utplåna mänskligheten.

Människan är verkligen en sjuk varelse, vi dödar allt runt oss som vi inte kan utnyttja, och inbillar oss att vi är goda. Vi är onda, och innan vi erkänner det kan vi inte ens försöka bli goda.

Vi är inga bra varelser överhuvud taget. Jag önskar faktiskt att vi inte fanns på denna jord, då vi bara förstör allt som är runt oss.
Citera
2022-12-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är nog onödigt om han finns.
Om jag skapar något som ska få göra som den vill så har jag väl ingen kontroll längre.
Eller ska jag tjata på den att göra som jag vill?
Och jag tycker iaf inte gud är tjatig presis.

Ja, verkligen.
Citera
2022-12-13, 17:25
Medlem
ApolloSthlms avatar
Det här om ondska- att alla människor är i grunden elaka stämmer inte enligt mig!
Jag har varit ateist nästan hela mitt liv (och hatat giriga vidrigt elaka själviska väldigt länge)- men nu vet jag att gud och goda människor finns! Jag hoppas att du kommer möta en genuint snäll människa som kan få dig att inse detta! GUD/THE FORCE FINNS!!!
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Citera
2022-12-13, 17:25
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berg-
Om den fria viljan är anledning till ondska är det ju guds fel att ondska existerar.

Vad definierar du som goda av natur, är det bara vissa som är helt onda och helt goda? Är det inte då också guds fel eftersom det är han som skapade oss i sin likhet? Och i hans likhet betyder då att han också är ond, fast försöker få sig att se god ut?

Många rutna äpplen i pajen, det går tillbaka till att vi är skapta av gud, vilket gör att han valt ut vissa att lida i evighet. (BTW bra liknelse sparar den om jag får)

Jo det är hans eget fel, vilket han vet om, han var naiv när han gav oss den fria viljan. Men därför skickade han också Jesus som fick dö på korset så att han själv fick betala priset för all ondska han skapat, för att visa sin rättfärdighet, samtidigt som han gav oss en väg ut, till räddning.

De som rimmar med Jesus budskap behöver bara erkänna Jesus och lyssna på honom, visa att de förstår. Det är dessa Gud är intresserad av, för de kommer att ha vad som krävs för att upprätthålla himmelriket.
Citera
2022-12-13, 17:29
Medlem
Citat:
Jo det är hans eget fel, vilket han vet om, han var naiv när han gav oss den fria viljan. Men därför skickade han också Jesus som fick dö på korset så att han själv fick betala priset för all ondska han skapat, för att visa sin rättfärdighet, samtidigt som han gav oss en väg ut, till räddning.

De som rimmar med Jesus budskap behöver bara erkänna Jesus och lyssna på honom, visa att de förstår. Det är dessa Gud är intresserad av, för de kommer att ha vad som krävs för att upprätthålla himmelriket.

Tror du att han är allvetande och allsmäktig och tror att han skulle kunna göra ett fel? Det är väll lit nedstämmande känns nästa som han är lite bipolär. Eller en väldigt elak gud. Och om han är allsmäktig varför börjad han inte om, eller tog bort den fria viljan om den var så skadlig. Han gav inte djuren fri vilja då?
Citera
2022-12-13, 17:31
Medlem
Citat:

Amen.
Citera
2022-12-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm
Det här om ondska- att alla människor är i grunden elaka stämmer inte enligt mig!
Jag har varit ateist nästan hela mitt liv (och hatat giriga vidrigt elaka själviska väldigt länge)- men nu vet jag att gud och goda människor finns! Jag hoppas att du kommer möta en genuint snäll människa som kan få dig att inse detta! GUD/THE FORCE FINNS!!!

Jag tror att genom att ha denna inställning om att människor inte är hemska varelser är problemet. Om vi inte ser vad vi är kommer vi aldrig kunna rädda oss själva. Vi är bara djur och inget mer, det är allt vi är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in