2022-12-13, 17:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Jo det är hans eget fel, vilket han vet om, han var naiv när han gav oss den fria viljan. Men därför skickade han också Jesus som fick dö på korset så att han själv fick betala priset för all ondska han skapat, för att visa sin rättfärdighet, samtidigt som han gav oss en väg ut, till räddning.

De som rimmar med Jesus budskap behöver bara erkänna Jesus och lyssna på honom, visa att de förstår. Det är dessa Gud är intresserad av, för de kommer att ha vad som krävs för att upprätthålla himmelriket.
Ingen som helst fruktan för Gud i det här inlägget. Lyssna inte till den här mannen när det kommer till den kristna tron och Herren Jesus Kristus.
Citera
2022-12-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Ingen som helst fruktan för Gud i det här inlägget. Lyssna inte till den här mannen när det kommer till den kristna tron och Herren Jesus Kristus.

Vad tänker du av detta?
Citera
2022-12-13, 17:45
Medlem
På nionde dagen blev gud full och råkade tillverka människan. På tionde dagen var han bakfull och insåg sitt misstag och fann att allt inte var gott.
Citera
2022-12-13, 17:46
Medlem
NeoVains avatar
Citat:

Så säger bara någon som uppenbarligen inte läst Bibeln, där detta förklaras utförligt.
Citera
2022-12-13, 17:48
Avslutad
Citat:
Så säger bara någon som uppenbarligen inte läst Bibeln, där detta förklaras utförligt.
Du är bara pinsam när du slänger ur dig sådan kommentar. Jag har läst hela Bibeln, och jag läser varje dag. Jag tar Bibeln på största allvar.
Citera
2022-12-13, 17:56
Medlem
BananShans avatar
Tror inte på gud men i någon mening så är ju polyteism rent filosofiskt möjligt. Vad man vill kalla det är ju upp till var och en , kallar man det gud så har ju alla sin egen gud. Men då blir det mest lek med ord.
Citera
2022-12-13, 17:58
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Du är bara pinsam när du slänger ur dig sådan kommentar. Jag har läst hela Bibeln, och jag läser varje dag. Jag tar Bibeln på största allvar.

Du borde kanske fokusera mer på att förstå vad du läser, isådant fall.

Denna kan förklara bättre varför Jesus fick lov att dö pg.a av Guds rättfärdighet.
https://www.gotquestions.org/why-Jesus-die.html
Citera
2022-12-13, 17:59
Medlem
Citat:

Ni behöver inte bråka för en sådan lite grej. Jag har läst bibeln rakt upp och ner 3 gånger och har ändå inte funnit det tillräckligt med bevis förr något och men mycket visdom har jag funnit men inget sant. Hur skulle man kunna gör något så litet som att offra sig själv för att man gjort fel. När man ändå har makten att ändra tid och rum. Hur kan man vara så självisk. Bara för att sitt experiment ska gå till väga.
Citera
2022-12-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Tror inte på gud men i någon mening så är ju polyteism rent filosofiskt möjligt. Vad man vill kalla det är ju upp till var och en , kallar man det gud så har ju alla sin egen gud. Men då blir det mest lek med ord.

Håller med det finns nog ingen som jag har hört tala om gud som har sagt likadant. Och jag tror mest det är vårt hitte på för att göra lite mening med tillvaron.
Citera
2022-12-13, 18:02
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berg-
Tror du att han är allvetande och allsmäktig och tror att han skulle kunna göra ett fel? Det är väll lit nedstämmande känns nästa som han är lite bipolär. Eller en väldigt elak gud. Och om han är allsmäktig varför börjad han inte om, eller tog bort den fria viljan om den var så skadlig. Han gav inte djuren fri vilja då?

Ja han vet allt t.om vad du tänker för annars hade han inte vetat av vilka anledningar du gör saker, om det är av själviska och manipulativa anledningar som du hjälper någon t.ex eller om det är av ren kärlek och godhet. Fri vilja går att tolka som ett fel men det gjorde inte Gud, även om han naturligtvis förstod att det var en risk. Han började ju om, efter syndafloden, och kanske fler gånger innan det också. Men efter senaste gången lovade han att inte göra så igen, nästa gång skulle det finnas en bättre lösning när världen blir korrupt, och denna gång är nu här och kommer inträffa när som helst.

Han förstod att den fria viljan måste destilleras, så att det onda försvinner ur genpoolen och därför existerar nutidens jordeliv, där denna destillering pågår.
Citera
2022-12-13, 18:04
Medlem
Vad är det som får dig att tro att en gud måste vara antingen god eller ond? För att människan sagt det? Bara för att människan har en uppfattning av vad moral är, och för att det är viktigt för oss, så betyder inte det att en gud delar den.

Känner spontant att en människa inte kan greppa vad det skulle betyda att vara allsmäktig, då det är ouppnåeligt för oss - ingen har någonsin haft den erfarenheten och satt den i ord. I slutändan är det inget annat än mänskliga attribut som vi tilldelar en gud; han är god, han är ond, han är Fadern.

Det är bara egenskaper och roller som människan kan identifiera eller har ord för som beskriver denna gud. Men vad är det som säger att något av detta stämmer in, förutom att religioner/mänskligt skrivna böcker säger det?
Citera
2022-12-13, 18:07
Avslutad
Citat:
Du borde kanske fokusera mer på att förstå vad du läser, isådant fall.

Denna kan förklara bättre varför Jesus fick lov att dö pg.a av Guds rättfärdighet.
https://www.gotquestions.org/why-Jesus-die.html
Det jag hade emot av det du skrev var att Gud, enligt dig, är naiv samt att Han betalade priset på korset för sin ondska som Han skapat.
Jesus Kristus gav sitt liv för sina får och deras/vår ondska - synder, inte Hans ondska. Gud är god och ingen ondska finns i Honom. Han är heller inte naiv, Han är Allsmäktig och kan inte göra fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in