2022-12-13, 12:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Energiföretaget Stockholm Exergi har sedan i september varit redo att starta upp sina oljepannor som skulle ge Stockholm ett tillskott om 350 MW.

Citat:
”Här i Stockholm skulle vi kunna tillföra 350 MW mer eleffekt och bidra till att sänka elpriset i elområde tre. Vår bedömning är att vi skulle kunna halvera elpriserna i Stockholm”, säger Anders Egelrud, vd på Stockholm Exergi.

Såvitt jag vet (men rätta mig om jag har fel!) har Stockholm Exergi inte startat sina oljepannor, och det borde i så fall betyda, att regeringen inte givit klartecken.

Är detta bra eller dåligt i nuvarande situation, med kyla, dåligt med vind, och elpriser som kommer få åtskilliga hushålls ekonomi att haverera? Är miljön trots allt viktigare?

https://www.dn.se/ekonomi/stockholm-exergi-vi-kan-halvera-elpriserna-om-vi-far-elda-olja/
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2022-12-13 kl. 12:46.
Citera
2022-12-13, 12:46
Medlem
Men då förlorar väl staten intäkter ??? det går ju inte an.
Citera
2022-12-13, 12:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Karlshamnsverket får elda på för fullt med olja, och igår startades likaledes oljeeldade Limhamnsverket i Malmö, pga kylan. Varför får inte Stockholm?
Citera
2022-12-13, 12:54
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Energiföretaget Stockholm Exergi har sedan i september varit redo att starta upp sina oljepannor som skulle ge Stockholm ett tillskott om 350 MW.

Såvitt jag vet (men rätta mig om jag har fel!) har Stockholm Exergi inte startat sina oljepannor, och det borde i så fall betyda, att regeringen inte givit klartecken.

Är detta bra eller dåligt i nuvarande situation, med kyla, dåligt med vind, och elpriser som kommer få åtskilliga hushålls ekonomi att haverera? Är miljön trots allt viktigare?

https://www.dn.se/ekonomi/stockholm-exergi-vi-kan-halvera-elpriserna-om-vi-far-elda-olja/
Enligt svenska kraftnät producerar man nu VÄRMEKRAFT
2 035 MW
Vet inte vilka kraftvärmeverk som producerar hur mycket nu.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Citera
2022-12-13, 13:09
Medlem
fittslems avatar
Börjar elda olja. MP-politik när den är som bäst.
Citera
2022-12-13, 13:29
Medlem
okok1s avatar
Varför har man inte hört om detta tidigare? Att det finns lösningar att sänka priset kortsiktigt? Fast hur rimmar detta med regeringens elransonering? Finns det någon vilja att lösa problem?
Citera
2022-12-13, 13:35
Medlem
infidels avatar
Citat:
Karlshamnsverket får elda på för fullt med olja, och igår startades likaledes oljeeldade Limhamnsverket i Malmö, pga kylan. Varför får inte Stockholm?

2 av 3 generatorer i Karlshamnskraftverket är avstängda och lagda i malpåse.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför har man inte hört om detta tidigare? Att det finns lösningar att sänka priset kortsiktigt? Fast hur rimmar detta med regeringens elransonering? Finns det någon vilja att lösa problem?

Det finns minst 1540 MW oljekondenskraft lagd i malpåse i de södra delarna av Sverige. Det är det här som är The Great Reset. Riksdagen jobbar inte åt oss utan åt judarna i WEF. Det är meningen att det ska vara svindyr el.
Citera
2022-12-13, 13:40
Medlem
Citat:

Är det brist på el i stockholm? Om vi producerar mer så säljs det nog bara mer till kontinenten och priset blir det samma men Stockholm Energi blir rikare 😉
Citera
2022-12-13, 13:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är Mp styrande i sthlm. Ja där har ni förklaringen...
Citera
2022-12-13, 13:58
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är det brist på el i stockholm? Om vi producerar mer så säljs det nog bara mer till kontinenten och priset blir det samma men Stockholm Energi blir rikare 😉
Ingen i Stockholm är bortkopplad men kl 17 kostar elen 7:25
Citera
2022-12-13, 14:34
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:

Jag finner det direkt oansvarigt att inte ge Exergi ett klartecken i denna fråga. Hade de fått en tydlig signal från regeringen så hade de kunnat bunkra upp med olja och därmed kunnat utgöra en energireserv. Det hade varit värdefullt nu när det finns en reell risk för frånkoppling för att inte tala om den dämpande effekten det hade haft på de skyhöga elpriserna.

Tyvärr sysslar den nya regeringen blott med förvaltning, de saknar ryggraden att fatta svåra beslut i tider när det krävs.
Citera
2022-12-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag finner det direkt oansvarigt att inte ge Exergi ett klartecken i denna fråga. Hade de fått en tydlig signal från regeringen så hade de kunnat bunkra upp med olja och därmed kunnat utgöra en energireserv. Det hade varit värdefullt nu när det finns en reell risk för frånkoppling för att inte tala om den dämpande effekten det hade haft på de skyhöga elpriserna.

Tyvärr sysslar den nya regeringen blott med förvaltning, de saknar ryggraden att fatta svåra beslut i tider när det krävs.

Ser bara de första raderna.

Jag kan dock förklara vad jag tror detta handlar om. Jag håller med om att nya regeringen, likt den gamla är ett gäng ormar. Samma sak kan man säga om DN och Stockholm Exergi. Nej de hade inte kunnat "bunkra upp med olja" Ring till Stockholms stad och fråga varför.

Kan sammanfatta det hela med att de flesta får nu precis vad de förtjänar. Värre kommer det bli och mer välförtjänt blir det lidande som följer. Vi andra har fått lida och kommer få lida. Mer smärta är det enda som kan rädda oss i längden, så vi får hoppas på mer lidande och mer misär. Alternativet är långt mycket värre.

edit: Om Regeringen hade beordrat bunkring av olja så kommer Quislingarna från Stockholms stad att gå i polemik i pressen och underminera regeringen, precis som det är tänkt. Jag gissar att du inte ens vet om att Stockholm ingår i en global allians av miljö-globalist-leftoids?

Stockholm Exergi själva eller deras ägare eller båda följer slaviskt ESG-bullshiten och har därför spenderat de senaste åren på att försöka vara grönast av alla. Precis som majoriteten av alla som sitter och gnäller nu. Ni ville ju rädda klimatet och var ju så för allt grönt!? Vi andra har helt enkelt blivit portade från offentligheten. Så jag säger det igen. Vi måste ha ett lidande på riktigt, hjälper inte det så är det ändå kört.
Senast redigerad av EricBe 2022-12-13 kl. 15:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in