2022-12-13, 15:22
Medlem
S, MP, V styr Stockholm.

Dom låter elsystemet hellre kollapsa än att elda olja i Stockholm. Det är en principfråga.
Citera
2022-12-13, 15:39
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Börjar elda olja. MP-politik när den är som bäst.

Det är miljöpartistisk politik som miljöpartistisk politik alltid har varit.

Miljöpartiets politik har alltid handlat om att motarbeta det enda tillgängliga alternativet till fossila bränslen. Miljöpartiet har aldrig gjort någonting annat än att skydda fossilindustrins inkomster.
Citera
2022-12-13, 16:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är det brist på el i stockholm? Om vi producerar mer så säljs det nog bara mer till kontinenten och priset blir det samma men Stockholm Energi blir rikare 😉
Det finns väl inte ledig överföringskapacitet från Stockholm till exportkablarna i söder?
Citera
2022-12-13, 16:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag finner det direkt oansvarigt att inte ge Exergi ett klartecken i denna fråga. Hade de fått en tydlig signal från regeringen så hade de kunnat bunkra upp med olja och därmed kunnat utgöra en energireserv. Det hade varit värdefullt nu när det finns en reell risk för frånkoppling för att inte tala om den dämpande effekten det hade haft på de skyhöga elpriserna.

Tyvärr sysslar den nya regeringen blott med förvaltning, de saknar ryggraden att fatta svåra beslut i tider när det krävs.

Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Ser bara de första raderna.

Jag kan dock förklara vad jag tror detta handlar om. Jag håller med om att nya regeringen, likt den gamla är ett gäng ormar. Samma sak kan man säga om DN och Stockholm Exergi. Nej de hade inte kunnat "bunkra upp med olja" Ring till Stockholms stad och fråga varför.

Kan sammanfatta det hela med att de flesta får nu precis vad de förtjänar. Värre kommer det bli och mer välförtjänt blir det lidande som följer. Vi andra har fått lida och kommer få lida. Mer smärta är det enda som kan rädda oss i längden, så vi får hoppas på mer lidande och mer misär. Alternativet är långt mycket värre.

edit: Om Regeringen hade beordrat bunkring av olja så kommer Quislingarna från Stockholms stad att gå i polemik i pressen och underminera regeringen, precis som det är tänkt. Jag gissar att du inte ens vet om att Stockholm ingår i en global allians av miljö-globalist-leftoids?

Stockholm Exergi själva eller deras ägare eller båda följer slaviskt ESG-bullshiten och har därför spenderat de senaste åren på att försöka vara grönast av alla. Precis som majoriteten av alla som sitter och gnäller nu. Ni ville ju rädda klimatet och var ju så för allt grönt!? Vi andra har helt enkelt blivit portade från offentligheten. Så jag säger det igen. Vi måste ha ett lidande på riktigt, hjälper inte det så är det ändå kört.

Citat:
Ursprungligen postat av Precise
S, MP, V styr Stockholm.

Dom låter elsystemet hellre kollapsa än att elda olja i Stockholm. Det är en principfråga.
Kan det alltså vara så, att regeringen nog skulle ge tillstånd, om det inte vore för att MP i Stockholm skulle sätta sig på tvären om själva hanteringen av olja, och MP i riksdagen skulle smutskasta regeringen?

I så fall,tycker jag att regeringen är alldeles för mesig. Den borde ta tjuren vid hornen, göra klart att hela situationen är MPs fel, och sedan lägga press på S att fatta rätt beslut, eller hjälpa till att skicka Sverige ned i källaren.
Citera
2022-12-13, 16:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Energiföretaget Stockholm Exergi har sedan i september varit redo att starta upp sina oljepannor som skulle ge Stockholm ett tillskott om 350 MW.

Såvitt jag vet (men rätta mig om jag har fel!) har Stockholm Exergi inte startat sina oljepannor, och det borde i så fall betyda, att regeringen inte givit klartecken.

Är detta bra eller dåligt i nuvarande situation, med kyla, dåligt med vind, och elpriser som kommer få åtskilliga hushålls ekonomi att haverera? Är miljön trots allt viktigare?

https://www.dn.se/ekonomi/stockholm-exergi-vi-kan-halvera-elpriserna-om-vi-far-elda-olja/

Artikeln skrevs 26 september och där står följande:

Citat:
Här i Stockholm skulle vi kunna tillföra 350 MW mer eleffekt och bidra till att sänka elpriset i elområde 3. Vår bedömning är att vi skulle kunna halvera elpriserna i Stockholm.

Effektökningen motsvarar fem procent av produktionen i elområde 3 och Stockholm Exergi är redo att starta 15 november. Men då krävs startbesked från regeringen de närmaste veckorna eftersom verket drivs på olja.

– Det är bråttom för det måste handlas in bränsle som kanske inte ens finns att få tag i längre. Verket kommer att drivas i huvudsak på olja, i viss mån även bioolja, men det är väldigt höga priser på bioolja just nu, och svårt att få tag på på världsmarknaden.

Vad betyder konkret "startbesked [krävs] från regeringen"? Har Stockholm Exergi ansökt (?) om startbesked eller hur ser gången ut?

Och varför intresserar inte detta media?
Citera
2022-12-13, 17:23
Medlem
Citat:
Kan det alltså vara så, att regeringen nog skulle ge tillstånd, om det inte vore för att MP i Stockholm skulle sätta sig på tvären om själva hanteringen av olja, och MP i riksdagen skulle smutskasta regeringen?

I så fall,tycker jag att regeringen är alldeles för mesig. Den borde ta tjuren vid hornen, göra klart att hela situationen är MPs fel, och sedan lägga press på S att fatta rätt beslut, eller hjälpa till att skicka Sverige ned i källaren.

Eftersom bolagets förra ägare såldes sin andel(Fortum)och ett gäng pensionsfonder som är ESG-fanatiker tog över och blev 50% ägare tillsammans med de 50% som ägs av riksförbundet av inavlade hippies(Stockholms Stad) så skulle man inte bara ha net zero, man skulle vara världens första klimatpositiva huvudstad.

Att man framstår som fanatiker är inte slump. Det är en taktik för att attackera alla klimatåtgärder som för lite/duger inte och alla försök till att rulla tillbaka dessa åtgärder som ett brott mot mänskligheten.

Nu är det jag skriver ändå inte särskilt relevant eftersom regeringen är i princip lika köpt och värdelös som den förra. Så att "ANDERS" kommer ut i DN och säger detta och att DN publicerar det = attack mot sina marginella rivaler. Folk vill ju ändå inte vakna upp till vad som händer, så jag säger.. hosta upp cashen och håll käften då.
Citera
2022-12-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Artikeln skrevs 26 september och där står följande:

Vad betyder konkret "startbesked [krävs] från regeringen"? Har Stockholm Exergi ansökt (?) om startbesked eller hur ser gången ut?

Och varför intresserar inte detta media?

För att Anders ljuger. DN ljuger och media gillar inte det som är kärnkraftsvänligt och anti-mp. Annars får de gärna fråga Anders hur deras plan om att vara en co2 negativ huvudstad 2025 ska gå till om de tänker elda kubikmeter efter kubikmeter av olja. Svensk media förstår ingenting om energi/ljuger alltid.
Citera
2022-12-13, 18:13
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Energiföretaget Stockholm Exergi har sedan i september varit redo att starta upp sina oljepannor som skulle ge Stockholm ett tillskott om 350 MW.

Såvitt jag vet (men rätta mig om jag har fel!) har Stockholm Exergi inte startat sina oljepannor, och det borde i så fall betyda, att regeringen inte givit klartecken.

Är detta bra eller dåligt i nuvarande situation, med kyla, dåligt med vind, och elpriser som kommer få åtskilliga hushålls ekonomi att haverera? Är miljön trots allt viktigare?

https://www.dn.se/ekonomi/stockholm-exergi-vi-kan-halvera-elpriserna-om-vi-far-elda-olja/

Världens mest hållbara stad kan inte syssla med griserier som oljeeldning.
https://start.stockholm/aktuellt/nyheter/2022/06/stockholm-rankas-som-varldens-mest-hallbara-stad/
Citat från hemsidan

C40:s Global Green New Deal
Stockholms stad står bakom initiativet Global Green New Deal som ger en inramning till hur städer behöver arbeta för att möta den globala klimatkrisen. Initiativet är utvecklat av det globala nätverket C40 där Stockholms stad är medlem sedan 2007 och som samlar de största städerna i världen i arbetet för att bekämpa klimatförändringar.

Initiativet presenterades den 9 oktober 2019. Det handlar om att erkänna att världen befinner sig i ett klimatnödläge och ska samla dem som är villiga att tillsammans leverera utsläppsminskningar i linje med 1.5-gradersmålet, skydda miljön och bygga en rättvisare framtid samtidigt som man stärker ekonomin.
Citera
2022-12-13, 18:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
För att Anders ljuger. DN ljuger och media gillar inte det som är kärnkraftsvänligt och anti-mp. Annars får de gärna fråga Anders hur deras plan om att vara en co2 negativ huvudstad 2025 ska gå till om de tänker elda kubikmeter efter kubikmeter av olja. Svensk media förstår ingenting om energi/ljuger alltid.

Nja.. den citerade Anders Egelrud, vd för Stockholm Exergi begriper säkert, att elda olja inte är förenligt med planen "att vara en co2 negativ huvudstad 2025".

I samma artikel citeras Stockholm Exergis chef för samhällskontakter.

"Stockholm Exergis chef för samhällskontakter [menar] att ökad elproduktion bara är en tillfällig lösning.

– Det är inte rimligt att producera el med olja nu, varken miljömässigt eller företagsekonomiskt. Det är inget vi egentligen vill göra, men om regeringen anser att det är samhällsekonomiskt viktigt för att pressa elpriset så kommer vi att göra det, säger Joakim Ceije, chef för samhällskontakter."

Så frågan kvarstår. Är det regeringen som bestämmer över hur Stockholm Exergi ska agera? Har Stockholm Exergi isf ansökt om startbesked för att starta oljepannorna i sitt gamla kraftvärmeverk? Eller hur ser gången ut?

Det kanske är en artikel med det konditionella budskapet: OM regeringen kontaktade Stockholm Exergi så skulle man inte vägra att producera el med olja... det protesten skulle överlåtas till DN, SVT, SR, Aftonbladet osv som skulle yla i falsett forte fortissimo om klimatmålen.

Eller är det en artikel som förespeglar, att det är regeringen som har bollen - så att gemene man inte klandrar de som styr i STockholm nämligen S, MP, V.
Senast redigerad av Meiji 2022-12-13 kl. 18:17.
Citera
2022-12-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja.. den citerade Anders Egelrud, vd för Stockholm Exergi begriper säkert, att elda olja inte är förenligt med planen "att vara en co2 negativ huvudstad 2025".

I samma artikel citeras Stockholm Exergis chef för samhällskontakter.

"Stockholm Exergis chef för samhällskontakter [menar] att ökad elproduktion bara är en tillfällig lösning.

– Det är inte rimligt att producera el med olja nu, varken miljömässigt eller företagsekonomiskt. Det är inget vi egentligen vill göra, men om regeringen anser att det är samhällsekonomiskt viktigt för att pressa elpriset så kommer vi att göra det, säger Joakim Ceije, chef för samhällskontakter."

Så frågan kvarstår. Är det regeringen som bestämmer över hur Stockholm Exergi ska agera? Har Stockholm Exergi isf ansökt om startbesked för att starta oljepannorna i sitt gamla kraftvärmeverk? Eller hur ser gången ut?

Det kanske är en artikel med det konditionella budskapet: OM regeringen kontaktade Stockholm Exergi så skulle man inte vägra att producera el med olja... det protesten skulle överlåtas till DN, SVT, SR, Aftonbladet osv som skulle yla i falsett forte fortissimo om klimatmålen.

Eller är det en artikel som förespeglar, att det är regeringen som har bollen - så att gemene man inte klandrar de som styr i STockholm nämligen S, MP, V.

Jag har en alternativ tolkning på den jag gav tidigare. Jag har ingen information om det är en tillståndsprocess man hänvisar till eller ej. Men om jag läser lite mellan raderna på det du citerade tidigare
Citat:
Effektökningen motsvarar fem procent av produktionen i elområde 3 och Stockholm Exergi är redo att starta 15 november. Men då krävs startbesked från regeringen de närmaste veckorna eftersom verket drivs på olja.

– Det är bråttom för det måste handlas in bränsle som kanske inte ens finns att få tag i längre. Verket kommer att drivas i huvudsak på olja, i viss mån även bioolja, men det är väldigt höga priser på bioolja just nu, och svårt att få tag på på världsmarknaden

Om jag ska vara så snäll och icke-cynisk så är det inte regeringen, utan Svenska Kraftnät han syftar på här. Det är deras ansvar att upphandla olika stödtjänster i systemet. Att han tar upp oljan kan antingen vara en allmän kommentar om en skatt som lades på bioolja(RME) förra året. Men allt det här känns lite löjligt när Anders, SVK, Stockholms Stad och Regeringen borde kunna kommunicera utan att springa till DN? Att han nämner 15 november tyder på detta. Möjligtvis är det saker som utsläppsrätter eller kanske statligt stöd/undantag från någon miljöregel.

Jag kan bara gissa varför detta inte sker (nu är det för sent) Jag gissar att politikerna hatar oss.
Citera
2022-12-13, 19:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag har en alternativ tolkning på den jag gav tidigare. Jag har ingen information om det är en tillståndsprocess man hänvisar till eller ej. Men om jag läser lite mellan raderna på det du citerade tidigare

Om jag ska vara så snäll och icke-cynisk så är det inte regeringen, utan Svenska Kraftnät han syftar på här. Det är deras ansvar att upphandla olika stödtjänster i systemet. Att han tar upp oljan kan antingen vara en allmän kommentar om en skatt som lades på bioolja(RME) förra året. Men allt det här känns lite löjligt när Anders, SVK, Stockholms Stad och Regeringen borde kunna kommunicera utan att springa till DN? Att han nämner 15 november tyder på detta. Möjligtvis är det saker som utsläppsrätter eller kanske statligt stöd/undantag från någon miljöregel.

Det är irriterande att det är så oklart, var bollen ligger eller låg och hur beslutsgången ser ut.

Citat:
Jag kan bara gissa varför detta inte sker (nu är det för sent) Jag gissar att politikerna hatar oss.

Nja, jag tror inte att politikerna som regel hatar oss. Men svenska politiker är likgiltiga inför om gemene svensk far illa.

Den här artikeln, om tio äldre personer i Värmdö kommun som 2017 flyttades från ett äldreboende till containrar, illustrerar hur svenska politiker ser på gemene man. Hur många överlevde den vistelsen, undrar man?

https://www.svd.se/a/BLOwg/de-gamla-tvingas-bo-i-containrar
Citera
2022-12-13, 19:54
Moderator
Siegfrids avatar
Det var bara ett par år sedan som beskattningen av fjärrvärme fick Stockholm Exergi att stänga ner en av sina koleldade pannor, med mindre elproduktion som följd.

Citat:
Värtaverket stänger en av två omdiskuterade kolpannor
UPPDATERAD 27 APRIL 2019PUBLICERAD 27 APRIL 2019
Framöver kommer det att produceras mycket mindre el i Stockholm, och det kan göra den redan ansträngda situationen med elförsörjning i staden värre. Orsaken är att Stockholm Exergi beslutat att omedelbart stänga en av två kolpannor som en konsekvens av den nya kraftvärmebeskattningen.
och
Citat:
Nu måste el köpas från annat håll för att tillgodose behovet i Stockholm. Något som bekymrar Exergi som menar att det här innebär att den redan ansträngda situationen för att försörja Stockholm med el kommer att bli ännu värre.
För det var väl mindre elproduktion som regeringen ville ha, så att man kunde hetsa om vindkraft överallt?

Miljöpartiet jublade i alla fall:
Citat:
Miljöpartiet i Stockholms stad däremot välkomnar beslutet eftersom KVV6 i Värtaverket är Stockholms enskilt största källa av fossila utsläpp, och Sveriges åttonde största utsläppskälla av koldioxid.

– Det här är bra men ställer samtidigt stora krav på oss att ställa om staden och säkerställa att detta inte slår tillbaka på klimatet. Att sluta elda kol i Värtan är den enskilt största klimatåtgärden vi kan göra i Stockholm, och nu minskar vi Stockholms utsläpp med 300 000 ton per år, säger Katarina Luhr (MP) miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vartaverket-stanger-en-av-tva-omdiskuterade-kolpannor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in