Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-10, 00:07
  #1
Medlem
Hjv9s avatar
https://www.skiclassics.com/

Program
Event 1: 10 december, 2022 — Bad Gastein PTT, Bad Gastein, Österrike, 15 km
Event 2: 11 december, 2022 — Bad Gastein Criterium, Bad Gastein, Österrike, 35 km
Event 3: 17 December, 2022 — La Venosta Criterium, Val Venosta, Italien, 40 km
Event 4: 14 januari 2023 — Pustertaler Ski Marathon, Sexten, Italien, 62 km
Event 5: 15 januari 2023 — Prato Piazza Mountain Challenge, Niederdorf, Italien, 30 km
Event 6: 21 januari 2023 — Engadin La Diagonela, Engadin Valley, Schweiz, 55 km
Event 7: 29 januari 2023 – Marcialonga, Trentino, Italien, 70 km
Event 8: 12 februari 2023 – Jizerská50, Bedrichov, Tjeckien, 50 km
Event 9: 18 februari 2023 – Grönklitt Criterium, Orsa Grönklitt, Sverige, 50 km
Event 10: 19 februari 2023 – Grönklitt ITT, Orsa Grönklitt, Sverige, 15 km
Event 11: 5 mars 2023 — Vasaloppet, Sälen-Mora, Sverige, 90 km
Event 12: 18 mars, 2023 – Birkebeinerrennet, Rena-Lillehammer, Norge, 54 km
Event 13: 1 april 2023 – Reistadlöpet, Setermoen-Bardufoss, Norge, 50 km
Event 14: 2 april 2023 – Summit 2 Senja, Bardufoss-Finnsnes, Norge, 65 km

Den fjortonde säsongen av Ski Classics inleds med ett lagtempo i österrikiska Bad Gastein. Därefter följer fjorton lopp innan totalvinnarna ska koras i början av april.

SVT har satt ihop en guide med det mesta man behöver veta inför säsongen: https://www.svt.se/sport/langdskidor...n-ski-classics
Citera
2022-12-10, 05:23
  #2
Medlem
Vore kul om Ida Dahl kunde hålla sig långt framme direkt.
På herrsidan blir det nog norsk dominans.
Citera
2022-12-10, 09:37
  #3
Medlem
Ezzelinos avatar
Nästan omedelbart kapas Hård och Blomqvist bort. Britta Johansson Norgren ny i SVT, direkt efter sin makalösa långloppskarriär, det blir nog alldeles utmärkt, hon verkar avslappnad och entusiastisk. Och Petter Northug med en som han själv säger seriös satsning. Men än så länge är han ett enmannalag. Får hoppas han lyckas bra (utan att vinna allt) när han väl är i gång på allvar.
Citera
2022-12-10, 10:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nästan omedelbart kapas Hård och Blomqvist bort. Britta Johansson Norgren ny i SVT, direkt efter sin makalösa långloppskarriär, det blir nog alldeles utmärkt, hon verkar avslappnad och entusiastisk. Och Petter Northug med en som han själv säger seriös satsning. Men än så länge är han ett enmannalag. Får hoppas han lyckas bra (utan att vinna allt) när han väl är i gång på allvar.
Ja det var totalt outhärdligt, Jag missade första minuterna och trodde SVT hade bestämt sig för att permanent totalförstöra sändningarna, så jag fick sänka ljudet och leta efter en alternativ TV-kanal, innan jag insåg att det bara var något temporärt. Hujeda mig.

Klockan har knappt hunnit slå 10 men det är redan Ski Classics, short track-skridskor, svenskbefriad storslalom, längdskidor, snowboard och taekwondo att zappa mellan. Tuff start på dagen.
Citera
2022-12-10, 10:21
  #5
Medlem
Såg starten när svenska team enccon startar.

Varför drar 2 stycken ifrån den tredje tjejen om de tär sista tjejen i mål som räknas?
Känns väl som det borde va bättre att de två starka ligger just före henne så hon kan åka fortare.

För nu får den svagare åkaren det ännu jobbigare när hon får åka ensam hela loppet.


Är det blandlag och rena dam/herrlag?
Känns ju svårt för damlag att konkurrera med lag där herrar är med
__________________
Senast redigerad av Sempor12 2022-12-10 kl. 10:25.
Citera
2022-12-10, 10:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sempor12
Varför drar 2 stycken ifrån den tredje tjejen om de tär sista tjejen i mål som räknas?

Det är andra åkaren som räknas.

Ida Dahl ser otroligt stark ut!
Citera
2022-12-10, 10:56
  #7
Medlem
Kul att Ida körde starkt. Ska bli kul att följa henne under säsongen.
Citera
2022-12-10, 11:34
  #8
Medlem
Shut up donnies avatar
Jag har lite svårt för den här övningen vi ser idag. Är det med inspiration från cykel?

Vad tycker ni övriga?
Citera
2022-12-10, 11:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Jag har lite svårt för den här övningen vi ser idag. Är det med inspiration från cykel?

Vad tycker ni övriga?

Man får se det för vad det är, d.v.s. att denna helg är ett tillfälle för teamen att visa upp sig och för åkarna att få ett kvitto på hur man ligger till inför den riktiga säsongen som börjar nästa vecka. Alla som hamnar inom vinnartiden + 20 procent idag och även imorgon får med sig 2 x 50 poäng. Först nästa helg börjar den riktiga poängutdelningen med 100/200/300 poäng till vinnaren beroende på klassificering och poäng till övriga i fallande skala.

Konceptet idag är helt riktigt hämtat från cykel. Det tråkiga idag är de avhopp som blivit till följd av sjukdom etc. Sen är det även ett mer generellt problem att inte alla lag har fyllt sin kvot på 10 åkare vilket alltid kommer att göra att den här formen av tävling endast kommer att handla om ett fåtal lag. Men betydelsen för resterande del av säsongen är ju minimal även om man tappar 100 poäng på konkurrenterna om man inte startar eller inte klarar maxtiden. Därför kan jag ändå köpa att lagtempot är lite av ett jippo.
Citera
2022-12-10, 13:19
  #10
Medlem
slagskotts avatar
Jävla rotigt lopp idag, efter 20 min bytte jag till loppen i Beitostølen istället
Citera
2022-12-11, 07:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfin_t
Man får se det för vad det är, d.v.s. att denna helg är ett tillfälle för teamen att visa upp sig och för åkarna att få ett kvitto på hur man ligger till inför den riktiga säsongen som börjar nästa vecka. Alla som hamnar inom vinnartiden + 20 procent idag och även imorgon får med sig 2 x 50 poäng. Först nästa helg börjar den riktiga poängutdelningen med 100/200/300 poäng till vinnaren beroende på klassificering och poäng till övriga i fallande skala.

Konceptet idag är helt riktigt hämtat från cykel. Det tråkiga idag är de avhopp som blivit till följd av sjukdom etc. Sen är det även ett mer generellt problem att inte alla lag har fyllt sin kvot på 10 åkare vilket alltid kommer att göra att den här formen av tävling endast kommer att handla om ett fåtal lag. Men betydelsen för resterande del av säsongen är ju minimal även om man tappar 100 poäng på konkurrenterna om man inte startar eller inte klarar maxtiden. Därför kan jag ändå köpa att lagtempot är lite av ett jippo.


Ser ut som att jag måste rätta mig själv angående utdelning av poäng denna helg. 50p för hela helgen verkar vara en bonus utöver poängutdelning på vanligt vis för dagens individuella lopp. "All Pro Team athletes starting and finishing within 20% of the winning time in both prologue weekend competitions will receive 50 individual bonus points in the Champion competition."
Citera
2022-12-11, 09:55
  #12
Medlem
Shut up donnies avatar
De måste ju ha fler föråkare. Meningslöst annars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback