Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
OK? Efter 3-4 veckor??? Efter 3-4 år? Efter tio år? Jo: Svält!
Således ingen anledning att utsträcka lidandet.
Därför inget engagemang för det fåfänga preppernarrativet.
Inbilla dig inte du är en av dom som kommer slåss för livet eller hora för en bit möglig brödkant.
Tror inte ett dugg på det där dommedagstrammset. Eller egentligen vet vi ju aldrig hur och vad som kommer hända, Antingen händer inget alls utan vi går här och oroar oss i onödan(Det gör inte jag), eller så blir det mer krig,, Eller så händer det värsta men då vet vi och det sker fort och ja då är det ingen mening om vi vet att efter ett vist antal kärnvapen eller något annat så är det inte mycket lönt att sitta i en äcklig bunker och leva på säckar med ris och sen krypa upp till en värld i evigt mörker och iskyla.
I många scenarier så kommer ju världen repa sig. Som om all teknik (Solutbrott) slås ut ett par månader. år. Eller ett stort världskrig med svält och fartsoter så är det ju aldrig så att alla börjar om från ruta ett, boende i grottor, och ute och jaga byten med spjut.
Folk har ändå mycket kunskaper.
bara så enkla saker att jag själv kan lite grundläggande fysik, kemi, matematik, Vi kan skiva och meddela varandra.jag vet hur man gör kärl av lera, hur man gör ett murbruk, jag vet ungefär hur man gör glas, jag vet hur man gör tvättmedel och något sånär hur man gör krut. jag själv vet hur man gör ett timrat hus. mycket som vi alla kanske vet delar av som god hygien vid sjukvård är det absolut viktigaste.
Om ett par få kemister och andra kunniga överlever hur som helst, vi slipper förlita oss på gudar och kommer ju ganska hastigt kunna bygga upp små samhällen med statuts och teknik som liknar 40-50 60 talet och snabbt kunna bygga det allra viktigaste man vill ha i samhällen. Minst slipper vi ta folk för kätteri för att någon påstår att jorden är rund.
Så det där med att få det att låta som att alla ska virra runt helt utblottade är bara okunnigt svammel, bara en sån liten detalj att vi i detta landet har vattenkraft att nyttja så ström kommer om det så är små mängder folk kunna använda ändå. Den där dammen måste vi inte bygga på nytt, den står där i dag och kommer leverera el 40 år till.
Vi får se men uppbyggnad går ganska fort ändå se bara på Tyskland efter andra världskriget trotts att så många miljoner män var helt döda. Det repade sig och fort gick det.