2022-12-27, 12:49
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Vet inte om det är positivt eller negativt att så få pratar om beredskap. Det är bra om de tar ansvar men inte berättar men illa för alla om få har någon beredskap. Det blir en våldsam belastning på hela samhället då.

Man vill gärna hjälpa men i en krissituation blir det ingen hjälp till vänsterfolk. Tvärtom, de närmsta och vettiga grannar blir det samarbete med. Inte många andra. Jag vet precis vilka grannar jag kan erbjuda hjälp och vilka grannar som det kommer gå att sammarbeta med. Folk kommer lära sig den hårda vägen hur hjälpsam man kan vara och hur farliga desperata människor är.

Det sägs att om du hjälper någon kommer den personen komma ihåg dig nästa gång den behöver hjälp igen.

Det man bidrager med är KUNSKAP/erfarenheter.

Resten måste dom göra själv för annars är det ändå bortkastat.

Man kan coacha någon, men man kan inte bygga muskler åt dom.
Citera
2022-12-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Som trådstartern lyder varför är det så lågt engagemang kring prepping?

Jag är själv är ingen preppare men varför är svenssons inte villiga att preppa? De preppade toapapper, pasta och konserver i början av corona 2020 men sen dess har det varit lågt engagemang. Det finns ju ett litet hot från ryssen där survivals preppar enormt mycket i flera kilometers radier med olika överlevnadsvaror nedgrävda i alla väderstreck. Preppar ni och isåfall varför? Om ni inte preppar isåfall varför?

Jag kan väl börja med att säga att jag inte preppar något men att jag ska börja handla hem lite konserver och torrfoder för 3-4 veckor som rekommenderas.
OK? Efter 3-4 veckor??? Efter 3-4 år? Efter tio år? Jo: Svält!

Således ingen anledning att utsträcka lidandet.

Därför inget engagemang för det fåfänga preppernarrativet.
Citera
2022-12-27, 13:38
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det man bidrager med är KUNSKAP/erfarenheter.

Resten måste dom göra själv för annars är det ändå bortkastat.

Man kan coacha någon, men man kan inte bygga muskler åt dom.

Inte utan problem. Efter att en kris inträffat hjälper inte delad kunskap så mycket. Det talar bara om för grannarna att man antagligen själv sitter på en ganska bra beredskap. Att försöka dela sin kunskap nu, innan något inträffat, tror jag fler insett också är bortkastat.

Vad jag menar är att det finns grannar jag svårligen kan sitta och titta på medan de fryser och svälter utan att försöka hjälpa dem. Man inser snabbt att jägarna i grannskapet kommer stå högt i kurs.
Citera
2022-12-27, 13:50
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Inte utan problem. Efter att en kris inträffat hjälper inte delad kunskap så mycket. Det talar bara om för grannarna att man antagligen själv sitter på en ganska bra beredskap. Att försöka dela sin kunskap nu, innan något inträffat, tror jag fler insett också är bortkastat.

Hur menar du med bortkastat att dela kunskap nu (som detta forum)?

Citat:
Vad jag menar är att det finns grannar jag svårligen kan sitta och titta på medan de fryser och svälter utan att försöka hjälpa dem. Man inser snabbt att jägarna i grannskapet kommer stå högt i kurs.

Ja det finns ju en hel radda möjliga utfall, med konsekvenser likaså.

Jag noterar personligen att ha legat ”tidigt” har tjänat mig väldigt väl under åren, vad gäller alltifrån varor som blivit förbjudna, till Brist, till att man helt enkelt inte kunnat köpa dom av ekonomiska skäl.

Man kan naturligtvis också se det meningslösa i att bistå med svar och tips, då diverse Nihilister/Masoscister/självspillare känner sig manade att gång på gång berätta om hur dom inte preppar för att dom ändå inte vill leva av olika anledningar.
Där är det ju naturligtvis bortkastat, då man likförbannat kan räkna med att dom nog gärna fortsätter äta om maten finns.

Din mat alltså.
Citera
2022-12-27, 13:54
Medlem
Vi som är förberedda berättar det bara för våra närmaste. Varför hjälpa idioter på FB.
Vi som kan, vi kan. Vi som vet, vi vet.
När det smäller gäller det att vara förberedd och det blir en kamp om tillgångar. Ju mindre incels på FB vet om överlevnad, ju lättare för oss starka och kunniga att skydda vår fanilj.
Citera
2022-12-27, 16:12
Medlem
[quote=scoremax|82896328]
Citat:
Jag noterar personligen att ha legat ”tidigt” har tjänat mig väldigt väl under åren, vad gäller alltifrån varor som blivit förbjudna, till Brist, till att man helt enkelt inte kunnat köpa dom av ekonomiska skäl.
Exakt, det är aldrig fel att köpa på sig lite extra. Jag har ett rejält lager kulor, krut och tändhattar som jag köpte när priset låg 50% lägre än idag. (Ett tag gick de knappt att få tag på till något pris.) Någon som minns när tändhattarna kostade 28 öre/styck för small pistol? Eller när krutet kostade 700:-/kg?
Citera
2022-12-27, 16:29
Medlem
Fimbulramns avatar
[quote=scoremax|82896328]
Citat:

Hur menar du med bortkastat att dela kunskap nu (som detta forum)?

Helt ok att dela kunskap här. Men direkt till grannar, vänner, kollegor så är mottagligheten låg. Väldigt låg, varför vi har den här tråden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Normalitetsbias

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Varför hjälpa idioter på FB.

För att vid en kris räcker det inte att en liten grupp i samhället tar sitt ansvar och har en egen beredskap. Alla som är helt oförberedda kommer bli en tung belastning. Friska sunda människor kommer ta samhällets resurser från sjuka och svaga. De kommer lukta sig till din mat och dina resurser. Ofelbart. De kommer inte ta ett nej när deras barn svälter. De kommer se dina resurser som sina. De har samhällets regler och lagar på sin sida.
Citera
2022-12-27, 16:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Helt ok att dela kunskap här. Men direkt till grannar, vänner, kollegor så är mottagligheten låg. Väldigt låg, varför vi har den här tråden.

För att vid en kris räcker det inte att en liten grupp i samhället tar sitt ansvar och har en egen beredskap. Alla som är helt oförberedda kommer bli en tung belastning. Friska sunda människor kommer ta samhällets resurser från sjuka och svaga. De kommer lukta sig till din mat och dina resurser. Ofelbart. De kommer inte ta ett nej när deras barn svälter. De kommer se dina resurser som sina. De har samhällets regler och lagar på sin sida.

Nja, det skulle jag inte säga att dom har.
Då får man allt vrida till det.

Däremot bör man UTGÅ ifrån konflikt av det slaget helt klart.

Stöld som plan A uttalas ju ofta här på forumet.
Dock har man ju inte tänkt igenom just hur svårt det faktiskt skulle vara.

Bevisas enkelt av de frågor jag ställt till självbenämnda raiders som jag aldrig får svar på.
Citera
2022-12-27, 16:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Exakt, det är aldrig fel att köpa på sig lite extra. Jag har ett rejält lager kulor, krut och tändhattar som jag köpte när priset låg 50% lägre än idag. (Ett tag gick de knappt att få tag på till något pris.) Någon som minns när tändhattarna kostade 28 öre/styck för small pistol? Eller när krutet kostade 700:-/kg?

Nice.👍🏼

Jag har med åren också standardiserat mer och mer.
Slimmat organisationen så att säga.

Man märker vad som funkar.
Citera
2022-12-27, 17:16
Medlem
[quote=Fimbulramn|82897760]
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Det är därför jag är välbeväpnad och har lärt min familj att kunna skjuts patrask som ”luktar till sig mina resurser”. När skiten kommer tar man hand om sin familj.
Citera
2022-12-27, 17:34
Medlem
scoremaxs avatar
[quote=Haddoque2|82898206]
Citat:
Det är därför jag är välbeväpnad och har lärt min familj att kunna skjuts patrask som ”luktar till sig mina resurser”. När skiten kommer tar man hand om sin familj.

Ja det är fanimig inte fel.
Trevlig familjesysselsättning också.
Som i gamla tider 🤠

En sak jag lärde mig i Bosnien är värdet av mineringar.
Det är ett område väl värt att utforska för den vetgirige.
Senast redigerad av scoremax 2022-12-27 kl. 17:39.
Citera
2022-12-27, 18:45
Medlem
[quote=scoremax|82898426]
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2

Ja det är fanimig inte fel.
Trevlig familjesysselsättning också.
Som i gamla tider 🤠

En sak jag lärde mig i Bosnien är värdet av mineringar.
Det är ett område väl värt att utforska för den vetgirige.
Behövs sällan om man har några bra vakthundar och försvarssvapen. Visst, lite larmminor är bra för att få igång hundarna skarpt men minor i övrigt sparar jag till verkligt skarpt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in