2022-12-09, 23:34
Medlem
MyJustices avatar
Jag har ett lite prepp lager ..
kanske räcker 2 månader eller mer ..
grundregeln för mig
köp2-3 föremål varje gång du handlar
Förädet fylls på sakta men säkert .
Lite jobbigt att kött konserver har blivit dyrt ..
Citera
2022-12-09, 23:51
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad kommer kunskapen kring detta påstående ifrån?

Samtalade med en bekant på MSB häromsistens och hon påstod att vi i Sverige preppar mer än något annat land i norra Europa.

Din kompis på MSB har nog inte koll över huvudtaget. Tar varor slut i affären numera? I min kompisgrupp preppar vi inte alls även om vi borde men det är ju inte så att toapapper tar slut som under corona.

Vilka varor preppar svenskar isåfall?
Citera
2022-12-10, 00:49
Medlem
Bubba00s avatar
Prepping är för bögar.

Män har en låda ammunition och en trogen konfident i form av ett hagel eller kulvapen. Sen tar man det som det kommer
Citera
2022-12-10, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Svenskarna består av en befolkning som får färdiglagad mat hemkörd till dörren och vars största upplevda kris i livet var när PS5 var slutsåld.

Ja det där med PS5 var jobbigt.

Antagligen gör vi ingenting förrän allt blir riktigt jävligt. Tror det är normalt. Man skjuter på problem. Man binder inte sitt elpris förrän det är försent.

När krisen verkligen kommer blir det inte längre lättare att bo inne i städer. Ett billigt elpris hjälper inte när elen inte räcker längre. När el-ransonering kommer får vi se hur staten prioriterar. Säkrast då att bo på landet. Ha ett vedförråd och 100 kilo ris och 100 kilo havre.
Citera
2022-12-10, 01:03
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Ja det där med PS5 var jobbigt.

Antagligen gör vi ingenting förrän allt blir riktigt jävligt. Tror det är normalt. Man skjuter på problem. Man binder inte sitt elpris förrän det är försent.

När krisen verkligen kommer blir det inte längre lättare att bo inne i städer. Ett billigt elpris hjälper inte när elen inte räcker längre. När el-ransonering kommer får vi se hur staten prioriterar. Säkrast då att bo på landet. Ha ett vedförråd och 100 kilo ris och 100 kilo havre.

Ett skitland eller vad försöker du säga?
Citera
2022-12-10, 01:07
Medlem
zombie-nations avatar
Har varit preppare men insett att de är idioter.

Det är nästintill omöjligt att gömma saker säkert. Gräva ner? Visst, tills vildsvinen gräver upp. Förvara i ett hus som ingen kan hitta som ligger i skogen? Visst, bara att det syns på Hitta hur bra som helst och man får inbrott.

Det går inte att hoarda saker. Bara till en viss gräns. Det man kan samla är kunskap och saker som idag inte har ett värde som som kan få.

Brand och översvämning förstör allt.

Att preppa får en att känna sig säker och man är aldrig säker. Man är snarare mer utsatt som preppare.
Citera
2022-12-10, 05:12
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Det blir för jobbigt, för mig och alla andra svenssons, eftersom man har så jävla mycket att hinna med ändå, och krigsrisken eller katastrof-risken verkar vara väldigt låg. Jag har inte ens ett litet förråd med konserver och liknande eller det som msb rekommenderar.

Det är lätt att småfasta några dagar om det krisar.
Citera
2022-12-10, 05:40
Medlem
Bravess avatar
Jag preppar pa liten skala. Har numera nagra manaders mat och vatten hemma med lang shelf-life, och tva fulla bug-out bags. Jag bor i jordbavningsomrade sa jag vill vara redo att bara ta en vaska och springa ut genom dorren om det skulle bli sa illa att huset blir skadat eller liknande. Vid en riktigt stor jordbavning kommer det dessutom bli brustna gasledningar, eld osv. Byggnader kan eventuellt rasa ihop och blockera vagar, vagar och broar kan falla samman vilket innebar att man varken kommer att kunna ta sig in eller ut ur omradet med bil. Kanske inte ens till fots. Kanns for mig viktigt att vara redo for den situation som kan tankas uppsta just dar man bor, kan kravas olika sorts prepping for olika situationer.
Citera
2022-12-10, 10:01
Medlem
Jag skriver ner adresser till preppers från facebook, så när ryssen kommer och lamslår hela landet så vet jag vars jag ska gå och shoppa gratis
Citera
2022-12-10, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Tar varor slut i affären numera?

Du tror inte att dom lär sig vilka hyllor som gapat tomt och tar höjd för det vid nya beställningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Prepping är för bögar.

Män har en låda ammunition och en trogen konfident i form av ett hagel eller kulvapen. Sen tar man det som det kommer

Citat:
Ursprungligen postat av Antszhor
Jag skriver ner adresser till preppers från facebook, så när ryssen kommer och lamslår hela landet så vet jag vars jag ska gå och shoppa gratis

Detta är väl min metod i ett nötskal kan man säga.
Citera
2022-12-10, 15:33
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har varit preppare men insett att de är idioter.

Det är nästintill omöjligt att gömma saker säkert. Gräva ner? Visst, tills vildsvinen gräver upp. Förvara i ett hus som ingen kan hitta som ligger i skogen? Visst, bara att det syns på Hitta hur bra som helst och man får inbrott.

Det går inte att hoarda saker. Bara till en viss gräns. Det man kan samla är kunskap och saker som idag inte har ett värde som som kan få.

Brand och översvämning förstör allt.

Att preppa får en att känna sig säker och man är aldrig säker. Man är snarare mer utsatt som preppare.
Vilket skitsnack.

Det är alltid bättre att vara förberedd.
Citera
2022-12-10, 23:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Tvärtom är medvetenheten för prepping mycket större idag än för över fem år sedan.
Inte minst eldar både MSB och public service på detta med olika typer av informationskampanjer.
https://sverigesradio.se/beredskap
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/

Sen att folk inte tar tag i sin egen krisberedskap för att man prioriterar annat är ju som det är.

Annat var det för över fem, 10 år sedan.
Då sågs prepping som någonting skumt som endast vapenfixerade survavalister ägnade sig åt.
Senast redigerad av Lasbond3000 2022-12-10 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in