2022-12-20, 18:03
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Man pratar inte med utomstående angående sin egen prepping.
Varje person du berättar det för innebär en hotbild för din familj när skiten träffar fläkten.
Om du har en sambo eller fru så kan du inte räkna med att hon hon har hållit tyst om preppingen.

De fungerar på så sett att hon har inte sagt det till nån om hon bara har sagt det till sin syster eller sin bästa vän.
Citera
2022-12-21, 05:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Främsta skälet är att jag inte har någon nytta av folk som inte har egna förråd. Att dela med mig av mina förråd är ju hål i huvudet, då sänker jag mig till samma låga livsduglighet som dem. Om de har valt att inte gräva brunn på den egna tomten, så får de stå för det valet. Samma sak gäller om de inte har lagt upp förråd av mat och ved. Det är deras beslut, och jag har ingen skyldighet att skänka bort mina egna förråd.

Precis så.

Jag förstår egentligen inte hur frågan ens kan uppkomma, då det ter sig oerhört självklart.
Citera
2022-12-21, 14:20
Medlem
Fimbulramns avatar
Regeringen har precis presskonferens om krisberedskap. Ska bli intressant att se om engagemanget ökar eller om svenskarna fortsätter stoppa huvudet i sanden och skrattar åt de som tänker efter före.

Jag gissar att Biltema kommer sälja några dunkar extra och Ikea får sälja några värmeljus till men sen tittar man vidare på TV4 och tror att raggsockorna från faster Bertil kommer räcka.
Citera
2022-12-21, 14:29
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Om du har en sambo eller fru så kan du inte räkna med att hon hon har hållit tyst om preppingen.

De fungerar på så sett att hon har inte sagt det till nån om hon bara har sagt det till sin syster eller sin bästa vän.

Detta är ett problem som går igenom i många aspekter av livet tyvärr, men förhoppningsvis kan hon få reda på om andras män har lite framförhållning så det kan även vara positivt. Fast oftast inte
Citera
2022-12-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Främsta skälet är att jag inte har någon nytta av folk som inte har egna förråd. Att dela med mig av mina förråd är ju hål i huvudet, då sänker jag mig till samma låga livsduglighet som dem. Om de har valt att inte gräva brunn på den egna tomten, så får de stå för det valet. Samma sak gäller om de inte har lagt upp förråd av mat och ved. Det är deras beslut, och jag har ingen skyldighet att skänka bort mina egna förråd.

Jag nämnde aldrig att grannarna i fråga skulle vara menlösa, det är en slutsats du dragit. Soff-onanisterna får nypa nässlor och frusna rönnbär bäst de kan.
Citera
2022-12-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Jag nämnde aldrig att grannarna i fråga skulle vara menlösa, det är en slutsats du dragit. Soff-onanisterna får nypa nässlor och frusna rönnbär bäst de kan.
I mitt grannskap känner jag till en (1) granne som har grävd brunn på tomten. Samme granne har ett hyfsat vedförråd. Matförråd okänt. Så de flesta av grannarna kommer nog att få det rätt jobbigt om det plötsligt inte finns någon el, inget vatten i kranen, det inte går att tanka bilen och inte går att handla på ICA.
Citera
2022-12-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Haha säger snubben som ska sitta med vapen i en förort och trycka någonstans.
Jag kollar inte på så mycket film och synnerligen inte zombie filmer. Hade jag gjort det så hade kanske även jag varit en prepper med konservburkar och slangbella.

Har du exakt noll av något hemma då men än det du i vanliga fall har för att leva Bokstavligen. Vad har du själv för erfarenheter av att vara ute då. Att du växte upp på ett mindre ställe säger exakt ingenting alls.

Kan du precisera i alla fall lite om dina egna kunskaper, lite ytligt räcker.
jag själv är uppvuxen i norra delen, Mina egna föräldrar var bönder under mina första levnadsår men la ner det lite senare men jag har en del med mig därifrån. jag vet hur man slaktar ett djur och hur man tar vara på köttet.
Mina föräldrar odlade mycket själv och pockade mycket bär och vi var därför ute mycket, fiske det var året runt. jag själv var inte särskilt gammal när jag cyklade till en liten sjö och drog några abborrar som jag rensade själv. Att vara nära årstiderna och låta det bestämma vad man gör om dagarna och vad som står på middagsbordet. jag kunde mycket av överlevnad egentligen utan att tänka på det alls som tioåring.
Den som vet vad jag talar om kan man nämna enbart det sista. Då vet man att den personen har DET.

Du själv då vad har du själv att komma med ? Du har inte sagt mer i den här tråden än att du ser väldigt svart och vitt på allt och att det absolut enda som gäller är att så fort det händer något så ska man gå ut i skogen. Allt annat är för idioter.

Så fram med det nu, vad har du för erfarenheter. har du några särskilda tips och råd eller något särskilt smart att tala om för oss andra här i tråden ?
Citera
2022-12-26, 18:30
Medlem
Jag växte ju upp i skogskanten så det är ju som min lekstuga sen småben. Mycket fiske och vara ute för min del under uppväxten året runt. VLP... men jag har aldrig brytt mig så mycket sen och bott i stad ett bra tag men börjar längta hem mer nuförtiden.

Fasen vilken tråd alltså.

ja det har ju vart knasigheter på jobbet där en har lite av det men asfalltuppväxt som vill vara ute i natur, så det ska göras stor brasa när man är ute med en natts äld som kunder räckt över en vecka, mycket grejande med tändstål, prylar. Jag har med mig en stormtändare, för jag är lat och vill bara göra mat sen är det bra med det.

En annan sa bara att det är ingen mening att förbereda sig för kommer Putin så släpper han bara en stor jävla atombomb och då är det färdigt med allt. totalt oresonligt, finns ingen gråskala på den mannen. Allt eller inget och det var. Förberedelse är för töntar Punkt. Går inte ens att snacka med honom. Enkelspårig och lyssnar inte på något.

Försökte förklara det här med en medicin som jag har som jag inte dör om jag inte har men livet blir jobbigt. Den kan faktiskt ta slut och då står jag där jag står. Så jag själv måste ta ansvar över att jag har den och jag har ett litet förråd med lite extra som jag roterar.

Jag har googlat om den har faktiskt tagit slut en gång även om det var länge sedan. Så det är med fakta jag har rätt att jag själv måste se till att jag har ett litet lager på den. Den kan faktiskt ta slut och myndigheter har inget egentligt ansvar det är bra som sorry grabben men vad ska vi göra åt det.

Det roliga är att detta hände när världen var bäst långt innan någon Corrona eller något. Så vad kan hända med det i ett mycket värre läge och vi vet att några större lager det finns inte ens inom EU som vi får del av.

Bara det lilla har då fått mig att tänka till och det rejält.

Andra på jobbet har bara som tja jag vet inte, bryr sig inte och skiter i det och har inget intresse. någon köpt vevradio men tja...Som en kul grej och inget mer.

Så av kanske tretti personer så är vi kanske fyra som har en eller annan form av förberedelse och i alla fall en plan och jag tror att jag är den enda som har lite av det man bör ha.

Min är att jag stannar i första hand. till skogs kan man alltid ta sig på ett eller annat sätt men jag väntar tills dom där med stora dyra knivar fattat att dom inte kan det och dragit hem igen efter en vecka eller två. Jag har en kompis som är en sån som köper massor med saker men jag får bara dåliga vibbar, det är alldeles för mycket militära kläder, Stora ramboknivar och skit Så han får allt vara för sig själv och ingen som får vara nära mig i den situationen.

Jag stannar kvar i min lägenhet och drar igång samarbeten med grannar och tror på att bara hålla sig lugn i stan, kolla av läget i lugn och ro och lyssna på nyheterna och ta allt som det kommer.

jag gillar att vara diskret och försvinna i mängden(vanlig jacka och vanliga byxor) och om nu någon skulle tro att han kan börja ta sig in i mitt hem ostraffat (När polis lagt ner sin verksamhet) så finns det olika vapen för detta också så tro inget annat.
Citera
2022-12-26, 18:34
Medlem
Neroxxs avatar
Min uppfattning är dock att individer ökat sitt nuvarande föråd. Dvs att man har ett större lager än innan, merparten hade väl redan konserver och liknande för ett par dagar men har nu ett föråd som sträker sig längre. Det är allafall min uppfattning, har dock ingen data på att så verkligen är fallet. Tycker dock det vore lustigt ifall det minskat under denna period. Detta är väl dock inget som man pratar om så mycket då det sker naturligt.
Citera
2022-12-26, 18:56
Medlem
JA en del ja men den där allmänna delen av befolkningen som inte är ringt lika medvetna. Dom som läser, tittar och lyssnar på det som serveras utan att själv välja. Jag tror att det här bara passerar i ögonvrån, dom har aldrig vart med om något värre än kanske en timmes strömavbrott en gång och det blev en positiv upplevelse för då stannade allt på jobbet och man fick en timmes ledig. Eller så tände mamma bara ljusen och man spelade kort ett tag eller så lästa mamma en saga.

har träffat tre olika personer som uttalar sig konstigt och jag förstår inte rikligt varför. Dom ser det som något hotfullt och obehagligt.

Prepping ser dom som folk som tömmer hyllor i affären (Vilket aldrig har vart förberedelse, har aldrig vart med det att göra alls överhuvudtaget. Dom ser det som någon som förstör.

At träna och hålla sig i skick är ju det bästa, sa åt en att men om du känner dig så rädd och så. Gå in på en kamsportklubb ett halvår eller år. Boxning karate, judo eller vad som helst.

Nä man vill ju inte ha en hotfull profil... Se en tjej för en vecka sedan till mig. men att gå en feministiskt förvarskurs för femtusen en dag är ok(Som jag vet är totalt värdelöst)

En treje man VAr också inne på det spåret.

Det är från vänster hållet... Så jag undrar vad fan dom sitter och snackar om i dom kretsarna.

jag undrar vem kommer bli farlig, när ungarna ska ha mat, eller om det inte finns vatten längre och folk ska in för att slåss om den siste flaska vatten. Jag har sett folk trängas och slåss på reor för nån Spekonsol. Filk slåss men naglar och bits och slår mot strupe för något man iten behöver för att överleva.

Vill man inte ta ens det till sig då är man ju illa ute om något störning sker i samhället. Bara en sån enkel sak som ett strömavbrott ett dyggn eller två. Folk är alltså i kris timme ett.

Frågan är vem jag ska vara sympatisk med, ska jag hjälpa någon? jag kommer ju vara misstänksam och tänka jaha en sån vänstervriden som kallat mig fula saker i åratal och hånat mig för att jag gjorde lumpen och att jag sa att det är ju bra om alla förbereder sig lite sig lite. Var för ont är det om jag kan lite sjukvård, vet hur man klara sig svensk natur, kan förvara mig, och är vuxen nog att ha mat och medicin hemma.
Vi får väl se vem som blir den som är stark och vem folk kommer se upp till och det händer för var säker jag kommer välja jag också och något vänstertroll som inte ens kan rensa och äta en fisk har jag ingen lust att släpa på. Hur fan ska en vegan klara sig ? hahaha ja den du.
Citera
2022-12-26, 19:12
Medlem
F.Hansens avatar
Preppers har väll fått en dålig klang då det antagligen är de mest paranoida nötterna som hängett sig åt detta innan det riktigt var nått krisläge.
Dessa är väll inte endast ”preppers” utan kanske mer konspirationsteoretiskt lagda etc.

Så folk vill nog inte benämna sig som prepper pga detta. Men även för att det är lätt att få vaccinförnekarkonspirations-sd-nazistfasciststämpeln.

Sen preppar nog inte folk som de faktiskt borde då de flesta måste få en realitycheck innan de börjar agera.

T ex ett långt strömavbrott.

Dock har ju svensken haft det för bra för länge så man lever i nån slags fantasivärld.

Annat var det under det kalla kriget då hela landet på alla nivåer var i full beredskap för en eventuell invasion.

Men alla har ju ett val, antingen har man tränat upp sig och skaffat utrustning för att överleva vid en kris eller så får man köa till att få en liten golvyta att sova på i en nerpissad krisförläggning.
Senast redigerad av F.Hansen 2022-12-26 kl. 19:21.
Citera
2022-12-27, 03:32
Medlem
Fimbulramns avatar
Vet inte om det är positivt eller negativt att så få pratar om beredskap. Det är bra om de tar ansvar men inte berättar men illa för alla om få har någon beredskap. Det blir en våldsam belastning på hela samhället då.

Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Frågan är vem jag ska vara sympatisk med, ska jag hjälpa någon? jag kommer ju vara misstänksam och tänka jaha en sån vänstervriden som kallat mig fula saker i åratal och hånat mig för att jag gjorde lumpen och att jag sa att det är ju bra om alla förbereder sig lite sig lite.

Man vill gärna hjälpa men i en krissituation blir det ingen hjälp till vänsterfolk. Tvärtom, de närmsta och vettiga grannar blir det samarbete med. Inte många andra. Jag vet precis vilka grannar jag kan erbjuda hjälp och vilka grannar som det kommer gå att sammarbeta med. Folk kommer lära sig den hårda vägen hur hjälpsam man kan vara och hur farliga desperata människor är.

Det sägs att om du hjälper någon kommer den personen komma ihåg dig nästa gång den behöver hjälp igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in