2022-12-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Då kanske du ska lita på dem...?

Det är väl det jag måste göra, men det dom inte verkar förstå är att oavsett cancerform så har inte cancer någon åldersgräns utan kan hända för vem som helst, då får man hellre göra en ordentlig undersökning än att bara anta och gissa sig fram.
Citera
2022-12-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Rött blod på pappret är pga hemorrojder.

Polyper kan också släppa rött färskt blod.
Citera
2022-12-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Polyper kan också släppa rött färskt blod.

Då måste i så fall polypen växt fram senaste 5 åren eftersom vid koloskopin för 5 år sedan märkte man inte av någon polyp. Hoppas att det inte är cancer bara. Behöver i så fall kämpa till mig en koloskopiundersökning eftersom polyper bör tas bort vilka annars kan utvecklas till cancer.
Citera
2022-12-09, 19:30
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrlsnS
Kan det verkligen vara det utan smärta?

Nu är inte jag en Dr men av egen erfarenhet så visst kan man ha hemorrojder som blöder utan smärta. För mig tex så känns det konstigt i tarmen i bland under en tid för att sedan typ poff så blöder det och så mår man bra igen. Däremot så fick jag en druvjävel på utsidan som gjorde så j-a ont så man knappt kunde torka sig efter nr2! Men lite salva och 2v senare så försvann den, fy fan tack för det

Jag har vart hos läkare och inga diagnoser och fick uppmaningen som en tidigare trådsvarare sa, om blodet är ljust typ näsblod så är det hemorrojd men om det är mörkt så är det dags att kolla närmare då blodet kommer längre bak i tarmen eller tom magen (blödande magsår)
Citera
2022-12-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Låter som inre hemorrojder och de behöver inte alltid göra ont. Men ingen här kan ju ställa en diagnos. Men en proctoskopi borde man ju kunna hjälpa dig med på vårdcentralen och titta efter?

Eftersom det är färskt blod och blod runt avföringen så är det ju troligtvis från sista biten av tarmen.

Proctoskopi? Vad är det? Jaså det räcker inte med rektoskopi och koloskopi? Gastroskopi också i förekommande fall.
Citera
2022-12-09, 19:32
Medlem
Europes avatar
Färskt rött blod på toalettpapper är hemorrojder. Finns salva för det på apoteket. Däremot bör man kolla upp om det kommer mörkt levrat blod.
Citera
2022-12-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Nu är inte jag en Dr men av egen erfarenhet så visst kan man ha hemorrojder som blöder utan smärta. För mig tex så känns det konstigt i tarmen i bland under en tid för att sedan typ poff så blöder det och så mår man bra igen. Däremot så fick jag en druvjävel på utsidan som gjorde så j-a ont så man knappt kunde torka sig efter nr2! Men lite salva och 2v senare så försvann den, fy fan tack för det

Jag har vart hos läkare och inga diagnoser och fick uppmaningen som en tidigare trådsvarare sa, om blodet är ljust typ näsblod så är det hemorrojd men om det är mörkt så är det dags att kolla närmare då blodet kommer längre bak i tarmen eller tom magen (blödande magsår)

Okej intressant, verkar du i sådana fall haft en yttre hemorrojd. Vad jag kunnat se så har inte avföringen varit svartliknande ännu.
Citera
2022-12-09, 19:36
Medlem
Citat:
Då måste i så fall polypen växt fram senaste 5 åren eftersom vid koloskopin för 5 år sedan märkte man inte av någon polyp. Hoppas att det inte är cancer bara. Behöver i så fall kämpa till mig en koloskopiundersökning eftersom polyper bör tas bort vilka annars kan utvecklas till cancer.

Visst kan polyper växa till sig under fem år.
Citera
2022-12-09, 19:39
Medlem
Svider det när du gjort nr 2 kan det absolut vars analfissur.Det kan även ge upphov till klåda. Svårt att bli av med men testa scheriproct och se om.besvären lindras.

Har du varit förstoppad ofta eller behövt krysta i samband med tarmtömning så är det mkt möjlighet att det är en fissur.
Citera
2022-12-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Globen5
Svider det när du gjort nr 2 kan det absolut vars analfissur.Det kan även ge upphov till klåda. Svårt att bli av med men testa scheriproct och se om.besvären lindras.

Har du varit förstoppad ofta eller behövt krysta i samband med tarmtömning så är det mkt möjlighet att det är en fissur.

Inte känt av någon sveda eller kliande.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Okej intressant, verkar du i sådana fall haft en yttre hemorrojd. Vad jag kunnat se så har inte avföringen varit svartliknande ännu.

Som sagt inte en Dr men verkar vara som att alla pekar med hela handen på att om det är ljust så är det ok men om mörkt så sök hjälp och kolla närmare.

Men, om det nu är ett problem för dig så borde du ju kolla lite närmare så att du kan slappna av! Funkar inte publikt, kanske betala privat för test?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Visst kan polyper växa till sig under fem år.

Mycket möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in