2022-12-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrlsnS
Många av dessa läkarna har så svårt att bara skicka en remiss för en ordentlig undersökning, istället gissar dom bara utifrån en massa faktorer. Tänker att jag borde i alla fall haft någon värk om det var en hemorrojd, vilket jag inte har... Dock så har jag hört att man inte heller behöva känna av smärta från inre hemorrojder.

Vet flera som haft problem från och till med hemorrojder, behöver inte göra ont som du säger, för min del när de var så då kanske de kunde klia lite bara
Citera
2022-12-09, 19:07
Medlem
Citat:
Dvs samma diagnos som läkaren trodde i så fall, inre hemorrojder. Hade du ont/värk? Hade du bara blod på pappret då?
Ja blod på pappret fatta inte varför märkte inte av något speciellt ovanligt med mitt mående.
Citera
2022-12-09, 19:10
Moderator
Maviels avatar
Låter som inre hemorrojder och de behöver inte alltid göra ont. Men ingen här kan ju ställa en diagnos. Men en proctoskopi borde man ju kunna hjälpa dig med på vårdcentralen och titta efter?

Eftersom det är färskt blod och blod runt avföringen så är det ju troligtvis från sista biten av tarmen.
Citera
2022-12-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deffdyk
Vet flera som haft problem från och till med hemorrojder, behöver inte göra ont som du säger, för min del när de var så då kanske de kunde klia lite bara

Hoppas på hemorrojder i så fall och inte nån cancer som spökar hoppas jag.
Citera
2022-12-09, 19:11
Medlem
Kan inte för att kunna jag är läkare men lugna dig lite. Du kommer inte dö imorgon vill du dö imorgon får du fixa det på annat sätt. Så allt lungt avakta max 3 veckor till tror det var va tiden det tog innan det slutade för mig.
Citera
2022-12-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Låter som inre hemorrojder och de behöver inte alltid göra ont. Men ingen här kan ju ställa en diagnos. Men en proctoskopi borde man ju kunna hjälpa dig med på vårdcentralen och titta efter?

Eftersom det är färskt blod och blod runt avföringen så är det ju troligtvis från sista biten av tarmen.

Vårdcentralen säger bara återkom om det blir värre, dom fattar något knappt, utan chansar bara på en diagnos utifrån att jag gjort nån koloskopi för 5 år sen och att jag är 25 år.
Citera
2022-12-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Kan inte för att kunna jag är läkare men lugna dig lite. Du kommer inte dö imorgon vill du dö imorgon får du fixa det på annat sätt. Så allt lungt avakta max 3 veckor till tror det var va tiden det tog innan det slutade för mig.

Saken är att jag inte har sett synligt blod i avföringen i en vecka nu, så det kan vara ''över''. Men det som oroar är andra sjukdomar såsom cancer vilka inte alltid behöver blöda utan kan komma i perioder.
Citera
2022-12-09, 19:14
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Vårdcentralen säger bara återkom om det blir värre, dom fattar något knappt, utan chansar bara på en diagnos utifrån att jag gjort nån koloskopi för 5 år sen och att jag är 25 år.

Du kan ju alltid byta vårdcentral.

Om det hela lugnat sig så talar det ju emot cancer och för hemorrojder.
Citera
2022-12-09, 19:15
Medlem
Citat:
Kan det verkligen vara det utan smärta?

Ja är det rött på pappret så är det nått som är utanför tarmen, annars hade det inte blivit rött på pappret utan det hade varit blandat i avföringen och inte klar rött, garanterat hemorrojder.
Behöver inte vara nån smärta när man har hemorrojder.
Citera
2022-12-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du kan ju alltid byta vårdcentral.

Om det hela lugnat sig så talar det ju emot cancer och för hemorrojder.

Frågan är om det verkligen hjälper att byta vårdcentral, har pratat med två läkare från vårdcentralen och även 1177. Utifrån vad alla de sagt verkar som att dom har en inställning av att det ska vara omöjligt för unga vuxna att få remiss för koloskopi för att utesluta allvarlig sjukdom, men men.
Citera
2022-12-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Ja är det rött på pappret så är det nått som är utanför tarmen, annars hade det inte blivit rött på pappret utan det hade varit blandat i avföringen och inte klar rött, garanterat hemorrojder.
Behöver inte vara nån smärta när man har hemorrojder.

Får hoppas på hemorrojden då.
Citera
2022-12-09, 19:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Frågan är om det verkligen hjälper att byta vårdcentral, har pratat med två läkare från vårdcentralen och även 1177. Utifrån vad alla de sagt verkar som att dom har en inställning av att det ska vara omöjligt för unga vuxna att få remiss för koloskopi för att utesluta allvarlig sjukdom, men men.

Då kanske du ska lita på dem...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in