• 1
  • 2
2022-12-09, 18:16
Medlem
Jag är 25 år. För ca 5 år sedan började jag få magproblem och förändrade avföringsvanor och problem med att mat inte smälte bra vilket visade sig i avföringen genom att jag trodde att röd mat var blod. Jag fick i alla fall genomgå en rektoskopi samt en koloskopi, där man inte fann några anmärkningar och man satte diagnosen IBS. Sedan dess har jag haft IBS symtom, vilket inte har varit något större problem.

MEN för tre veckor sedan noterade jag rött blod på pappret när jag torkade mig och i två veckor i rad varje gång jag var på toaletten och gjorde nr 2 så märkte jag av blod, ibland var det på pappret, ibland på porslinet/i vatten, ibland var blodet på/omringad avföringen och ibland beblandad med avföringen men det kanske såg ut så eftersom jag var mer lös i magen de gångerna. Jag besökte i alla fall läkaren som kände på magen och kikade mig i baken och även kände med fingret för att se om det kunde vara hemorrojd eller dylikt. Hon kände ingenting och sa endast att jag är ung och eftersom jag genomfört koloskopi för några år sedan så det med största sannolikhet inget allvarligt, utan trodde att det var inre hemorrojder. Jag har i alla fall inte märkt av något synligt blod i avföringen i en vecka nu.

Jag undrar om jag trots allt borde oroa mig för eventuell tarmcancer? Dels om man tar hänsyn till min ålder. Men även att på koloskopi för 4-5 år sedan märktes det inte av några polyper vilket tarmcancer oftast brukar utvecklas ifrån och tar cirka 5-10 år för en polyp att utvecklas till cancer vad jag har fått höra från läkarna. Ingen familjehistoria av tarmcancer tack och lov vad jag vet om. Vad tror ni?
Citera
2022-12-09, 18:30
Medlem
Det jag hörde för flera år sedan när även jag fick se det röda på pappret var att om blodet är klart i färgen så är de från stjärten, är de väldigt mörkt är de från tarm.
Så klar färg brukar vara "lugnt" vad jag vet men annars bör du ju få träffa en annan läkare för en andra koll
Citera
2022-12-09, 18:40
Medlem
Greenspams avatar
Cancer, antagligen inte.
Lämna blodprover och F-kalprotectin.
Citera
2022-12-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deffdyk
Det jag hörde för flera år sedan när även jag fick se det röda på pappret var att om blodet är klart i färgen så är de från stjärten, är de väldigt mörkt är de från tarm.
Så klar färg brukar vara "lugnt" vad jag vet men annars bör du ju få träffa en annan läkare för en andra koll

Många av dessa läkarna har så svårt att bara skicka en remiss för en ordentlig undersökning, istället gissar dom bara utifrån en massa faktorer. Tänker att jag borde i alla fall haft någon värk om det var en hemorrojd, vilket jag inte har... Dock så har jag hört att man inte heller behöva känna av smärta från inre hemorrojder.
Citera
2022-12-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Cancer, antagligen inte.
Lämna blodprover och F-kalprotectin.

Andra möjliga orsaker?
Citera
2022-12-09, 18:43
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrlsnS
Andra möjliga orsaker?
Långvariga besvär kan tyda på IBD.
Citera
2022-12-09, 18:45
Medlem
Kanonklass avatar
Förstår att du är orolig, har du ont? Brukar väl vara en indikation att något är dåligt.
Citera
2022-12-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Förstår att du är orolig, har du ont? Brukar väl vara en indikation att något är dåligt.

Inte ont i magen, i alla fall inget som håller i sig ännu. Jag har dock inte ont i ändtarmen heller som skulle kunna tyda på hemorrojder, läkaren sa dock att en inre hemorrojd inte behöver ha smärta. Vet inte vad jag ska tro längre.
Citera
2022-12-09, 18:56
Medlem
Rött blod på pappret är pga hemorrojder.
Citera
2022-12-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Rött blod på pappret är pga hemorrojder.

Kan det verkligen vara det utan smärta?
Citera
2022-12-09, 19:04
Medlem
Haft liknande problem i mitt fall var det invärtes hemorrojder...
Antagligen samma för dig. Så köp en lott. ibland har man tur.
Citera
2022-12-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Haft liknande problem i mitt fall var det invärtes hemorrojder...
Antagligen samma för dig. Så köp en lott. ibland har man tur.

Dvs samma diagnos som läkaren trodde i så fall, inre hemorrojder. Hade du ont/värk? Hade du bara blod på pappret då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in