2022-12-11, 12:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är precis det scenario jag beskrivit tidigare - framtidens Sverige kommer att tändas och släckas i takt med att vinden blåser upp och mojnar. När det blåser går alla fabriker i treskift, när det är vindstilla är det ledigt utan lön för alla utom vaktmästaren. Den här produktionsmodellen fungerar förstås inte med Just In Time lagerhållning så det krävs en redig omställning med mellanlager så att man har något att arbeta med under blåsdagar.

Den här vintern (eller nästa om kommunledningen är trög i huvudet) så räknar jag med att de flesta av Sveriges kommuner släcker ner gatubelysningen helt eller delvis samt sänker innetemperaturen i kommunägda lokaler till 12 grader eller lägre. Alla miljöpartisttjejer kommer att gny av köld och kräva mer global uppvärmning. Att bygga ett lokalt kolkraftverk för kommunal el och fjärrvärme kommer inte att vara något politiskt problem efter några år med direkt fysiska frysvintrar för smartaste tjejgänget och deras vaginamanomkretsare.

Resultatet är inte on/off produktion.

Lösningen är betydligt enklare.
Företagen flyttsr dit de kan få billig pålitlig el 24/7.

Det här jönseriet med utsläppsrätter o nollvision är något som man sysslar med i väst.
Framförallt i Europa.

Den nya värdskartan har Asien i mitten. Kina, Indien, Vietnam, Korea, Taiwan, Ryssland, Saudiarabien, Iran og Irak.
Citera
2022-12-11, 12:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
jag tror du blandar ihop 2 saker här

1/reservkraft ifall det blåser för lite

2/vad som behövs för att stabilisera elnätet eftersom vi har växelström med 50hz måste den frekvensen upprätthållas inom snäva toleranser, misslyckas man med det uppstår kortslutning

Du menar att kraftbolagen inte förstår det när de bygger vindkraftverk och tar med det i beräkningarna?
Citera
2022-12-11, 12:45
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att kraftbolagen inte förstår det när de bygger vindkraftverk och tar med det i beräkningarna?

precis, lyssna på Jan Blomgren, han kan - både du och jag är hobbyamatörer

"...
Danmark, med mycket vindkraft förutsätter att någon annan tar på sig ansvaret för att stabilisera elnätet
...
"
Citera
2022-12-11, 12:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jo, vindkraft går att planera hyfsat bra. Problemet i Sverige är elnätet, inte produktionen. Produktionen är för statisk och elnätet klarar inte att flytta el från norr till söder.

Kan man planera när det ska blåsa ;-) Nä, vindkraft är ingen planerbar elproduktion.
Citera
2022-12-11, 12:47
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Det här.

Någon som bor i krokarna kanske kan ta på sig det och bli folkets hjälte.

Bara att fråga USA, de är duktiga på att kapa ledningar.
Citera
2022-12-11, 12:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Skitsnack det är nog inte värre än strålningen från din mobil och allt annat trådlöst som går genom kroppen dygnet runt. Det är globalisterna som lurar dig att tro att vedeldning är farligt för att de vill ha kontroll. Du skall sänka värmen och släcka ljusen men får inte tända en brasa som ger både värme och ljus. Det är diktatur och total kontroll.

Jag litar nog mer på expertis när det gäller att bedöma riskerna

Utsläpp från vedeldning är en betydande källa till exponering för förbränningspartiklar i Sverige. Luftföroreningarna orsakar bland annat lungcancer, för tidig död samt hjärt- och kärlsjukdomar. Utsläpp från vedeldning har även kopplats till en förhöjd risk för demens.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...KI-pQeETVBzsET
Citera
2022-12-11, 12:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det beror nog på var man bor. Jag bor i glesbygd och eldar med ved som man gjort i alla tider man bott på den här trakten.

Finns inga hälsoproblem som kan härledas till vedeldning här.

Nä, bara 70 procent ökad risk för demens. Grattis!

Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar. I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
Citera
2022-12-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nä, bara 70 procent ökad risk för demens. Grattis!

Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar. I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa.
Nja jag har skorsten på stugan så jag exponeras inte för röken.
Citera
2022-12-11, 12:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Vilket är sveket?

Regeringen har inte presenterat hur elkunder ska kunna betala sina elräkningar i vinter som de till val på

https://kristdemokraterna.se/ovrigt/...r-for-elkrisen
Citera
2022-12-11, 12:57
Medlem
Citat:
Men jag har förklarat det många gånger. Man vet om hur mycket och hur ofta det blåser när man bygger vindkraftverket och kompenserar genom att bygga fler kraftverk på andra ställen inkl. intermittenskraft. Kostnaden för vindkraft inkluderar intermittenskraft.

Kostnaden för kärnkraft däremot inkluderar INTE intermittenskraft. Så när kärnkraftbolagen säger att kärnkraft är lika billig som offshore vindkraft är det en lögn för de tar inte med i beräkningen att kärnkraftverket kanske kommer vara avstängt i ett halvår för att Homer Simpson tryckte på fel knapp i kontrollrummet.

Vad intressant! Här har jag trott att kostnadskalkylerna för vindkraft inte inkluderar ersättningskraft när det inte blåser.

Var kan jag läsa mer om detta?
Citera
2022-12-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jo, det finns en enkel, som kommer att komma, ny modern kärnkraft, som Vattenfall planerade redan för 10-20 år sedan ( R5 och R6 till att börja med). Det går liksom inte att leva på önskedrömmar, att sol och vindenergi räcker inom detta århundrade iaf.

Och det kommer ta hur lång tid att bygga och projektera?
minst 10 år.
Citera
2022-12-11, 12:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja jag har skorsten på stugan så jag exponeras inte för röken.

Nu studerade man ju detta i norra Sverige och jag tror faktiskt att alla har skorsten där va?

Det räcker med partiklarna som kommer ut i huset när du öppnar luckan o slänger in fler pinnar.....

I studien har forskare vid Umeå universitet och SMHI i Norrköping studerat insjuknande i demenssjukdomar under en 15-årsperiod och jämfört det med halten av partiklar från trafik och vedeldning där personerna har bott. Underlaget är den så kallade Betula-studien, en longitudinell studie av demens bland 1800 Umeåbor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in