2022-12-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Sverige är en av de allra största exportörerna av el.
Vi har extremt mycket el. Finns ett enormt överskott.

...men vi måste följa prissättningen på den fria europeiska marknaden. Lustigt att du tror att det har med svenska vänsterpolitiker att göra när Vänsterpartiet är emot EU.

Nu syftade jag mer på att det va dem som la ner ett antal kärnreaktorer.
Citera
2022-12-11, 10:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Märkligt att du ALLTID kommer med nedlåtande epitet såfort någon inte följer den statliga linjen.

Verkar som att du sitter hela dagarna och följer den statliga linjen till varje pris.

Faktum är att jag aldrig sett dig komma med en tillstymmelse till bidrag till diskussionen.

Som att DIN livsuppgift är att tycka exakt som staten

Jag har många gånger skrivit att det här kommer hända p.g.a av att elnätet inte moderniserats sen 1980-talet. Du kan söka efter mina inlägg i eltrådarna. Jag vill inte spela allan men det här är precis det jag skrev skulle ske.
Citera
2022-12-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja de förstår inte att el inte kan lagras utan tror att om summan vi producerar under ett år överskrider behovet så är allt fint. Men så funkar det inte riktigt, att vi har överskott en blåsig höstdag är ingen tröst en svinkall och vindstilla vinterdag.

Jo, inte är det speciellt märkligt att inte förstå, menar MP, skriver du ett tal i ruta A1, ett annat tal i ruta A2, och sedan i ruta A3 skriver du =A1/A2, så är allt frid och fröjd enligt MP
Citera
2022-12-11, 10:59
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det funkade tills vi fick en regering som styrdes av 4 kvinnliga partiledare, då tyckte de det var en bra idé att lägga ned kärnkraften för det är "onödigt".

Är det verkligen en korrekt analys? Vilka var partiledare 1980?
Citera
2022-12-11, 11:01
Medlem
Core.s avatar
Vart håller den så kallade regeringen till? Varför gömmer man sig i skuggorna? Snacka om misstag att tillsätta blåbrunt.
Citera
2022-12-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kapa ledningarna till Baltikum o Danmark så går priserna ner. Att ha ett hopkopplat elnät är vansinnigt när länder stänger ner planerbar produktion o förlitar sig på import från Sverige....

Kapar vi dessa ledningar så får södra Sverige ingen ström när det är kallt.
Citera
2022-12-11, 11:14
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Vart håller den så kallade regeringen till? Varför gömmer man sig i skuggorna? Snacka om misstag att tillsätta blåbrunt.
Det är svårare situation än att bara byta regering. Att dom lovade saker var dock ett misstag
Citera
2022-12-11, 11:14
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.

Att man blir blåst av högerregeringen råder ingen tvekan om. Brutna löften är solklart.

Men kom ihåg en sak. Under 8 år av styre i rödgrön styrt regeringen där man varit våldtagen av mp så har de lagt ner 6 reaktorer. Tack vare påtryckningar från mp.

Som jag sa blåst totalt av vallöften från högern. Därför kommer de förlora nästa mandatperiod.
Det viktigaste är att mp försvinner.
Citera
2022-12-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt

Vi har alltid sålt el och varit exportörer av el! I alla år fram tills nu?
Varför är helt plötsligt Sverige beroende av grannländer?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt

Hur menar du nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
De var dyra att reparera, underhålla osv eftersom de började bli föråldrade (och är så idag)

Jag kan någonstans förstå att man gick på avveckling linjen även om den i sig visat sig vara fel.

Men frågan är så komplex att det inte finns någon enkel lösning.

Jo, det finns en enkel, som kommer att komma, ny modern kärnkraft, som Vattenfall planerade redan för 10-20 år sedan ( R5 och R6 till att börja med). Det går liksom inte att leva på önskedrömmar, att sol och vindenergi räcker inom detta århundrade iaf.
Citera
2022-12-11, 11:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men det hjälper ju inte när produktionen inte går att planera! Att elen hade varit billig nu om det blåst hjälper inga som sitter med höga priser nu...

Jo, vindkraft går att planera hyfsat bra. Problemet i Sverige är elnätet, inte produktionen. Produktionen är för statisk och elnätet klarar inte att flytta el från norr till söder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in