2022-12-14, 12:09
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Värst är väl den absurda MOMSen på el som MP hittade på. Med 5-dubblat pris så blir skatteintäkten också 5-dubblad. Bara att ta bort den direkt.

Sjudubblat denna månad.
Citera
2022-12-14, 12:27
Medlem
Citat:
Polacken har inte ens halva svenska lönen, han skulle omedelbart gå i konkurs med 6 kr/kwh. Om Volvo tillverkades i Polen skulle även Volvo vara billigare. Spekulerar också i att de använder massor med kol som de ha själva i landet, som är ett otroligt billigt sätt att göra el. Bara att gräva upp och elda.

Hmm varför skulle nationell lönenivån begränsa elpriset? Elmarknaden är ju inte lokal.
Citera
2022-12-14, 12:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Hmm varför skulle nationell lönenivån begränsa elpriset? Elmarknaden är ju inte lokal.
Den polska energifirman som eldar kol betalar polska löner och det var även polska löner för att gräva upp kolet = allt är mycket billigare.
Citera
2022-12-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Kommer det nog inte bli, jag har 16 grader inomhus och ligger på 750kwh, 4500kr redan. Det är vad jag ligger en standard vinter på totalt i räkningar

Till och med hunden fryser inomhus.
Skrämselpropaganda

Ren å skär ryss troll åsikter.

Fakta är att de var 30 öre skillnad i november 2021 jämfört med 2022

https://www.vattenfall.se/foretag/el...orligt-elpris/
Citera
2022-12-14, 12:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej men det är inte det vi diskuterar. Vi diskuterar ROI. Intermittens är något annat, hör inte till diskussionen. Vi vet att det inte alltid blåser, det är ingen investerare som bygger ett vindkraftverk som på riktigt tror att det alltid blåser. Vilket du tror är fallet eller hur?

Nej det tror jag inte men det är det som gör att vindkraft bara blir ett komplement på marginalen hur man än vrider och vänder på det. Om vi tar våra kärnkraftverk så har de en extremt bra ROI, hade vi inte lagt ner dem så hade de kunnat finansiera ny kärnkraftverk också.
Citera
2022-12-14, 12:33
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Nordpool är rövarummet. Det vi de-facto har gjort är att ge en "asfalts-kartell" laglig rätt att sammansvärja kring så höga priser som möjligt.

Detta med kartellbildningen brukade vara olagligt i Sverige. No more.

Om ändå bara fler människor kunde inse detta istället för att tramsa runt med massa ovidkommande saker. Karteller är numera legio och korruptionen institutionaliserad i detta land
Citera
2022-12-14, 12:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
M SD KD föreslog att Ringhals 1 + 2 skulle vara kvar och ordnade en rikdagsomröstning om det 2020. C MP S V röstade emot. Så du har hel-fel.
Jag? Det är inte jag som skrivit krönikan.
Citera
2022-12-14, 12:38
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det råder ingen tvekan om att samtliga partier är ansvariga för eländet.
Är mycket intresserad av att höra ifrån krönikören hur SD är ansvariga? SD är veterligen det enda partiet som haft en sund inställning till klimathysterin.

När det gäller de frågor som verkligen är viktiga för vårt land så är det tydligt att det ej spelar någon roll hur man röstar, de är alla mystiskt överrens utom nån stackare (oftast SD) som får agera kontrollerad opposition och få skit från de övriga (inklusive konformistisk allmänhet). Nästan som att de skulle ha kommit överrens om de politiska grundlinjerna på några odemokratiska möten utan allmänhetens insyn
Citera
2022-12-14, 12:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag? Det är inte jag som skrivit krönikan.
Du citerade som om du höll med ordagrant. Det är egentligen du som tolkat artikeln fel, nu har jag läst den och det stämmer att t.ex elzon 4 infördes eftersom Alliansregeringen la sig platt för Danmark. Men det berodde på att deras experter på allvar sa att elpriserna mellan zonerna skulle skilja maximalt 0.5 öre (det är sant!). Detta var ett dåligt beslut, men inte i närheten så dåligt som att lägga ner kärnkraften. Och det var M L KD SD emot.

Den korrekta rubriken på artikeln hade varit "Alla partier har gjort fel, men den direkta krisen beror på S+MP".
Citera
2022-12-14, 12:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det tror jag inte men det är det som gör att vindkraft bara blir ett komplement på marginalen hur man än vrider och vänder på det. Om vi tar våra kärnkraftverk så har de en extremt bra ROI, hade vi inte lagt ner dem så hade de kunnat finansiera ny kärnkraftverk också.

Nej de har inte en extremt bra ROI, den är halvkass. ROIn för kärnkraft är ungefär som offshore vind. Det är inte öppet för diskussion, kolla upp priserna och återkom när du har fakta.
Citera
2022-12-14, 12:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Du citerade som om du höll med ordagrant. Det är egentligen du som tolkat artikeln fel, nu har jag läst den och det stämmer att t.ex elzon 4 infördes eftersom Alliansregeringen la sig platt för Danmark. Men det berodde på att deras experter på allvar sa att elpriserna mellan zonerna skulle skilja maximalt 0.5 öre (det är sant!). Detta var ett dåligt beslut, men inte i närheten så dåligt som att lägga ner kärnkraften. Och det var M L KD SD emot.

Den korrekta rubriken på artikeln hade varit "Alla partier har gjort fel, men den direkta krisen beror på S+MP".
Jag glömde citationstecknen. Går inte att redigera mera.
Citera
2022-12-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Skrämselpropaganda

Ren å skär ryss troll åsikter.

Fakta är att de var 30 öre skillnad i november 2021 jämfört med 2022

https://www.vattenfall.se/foretag/el...orligt-elpris/

SE3 November = 56öre skillnad 2021 vs 2022
Tror du december kommer hamna på under 2kr/kwh som 2021 låg på ?
Kommer snarare hamna runt eller över 4kr/kwh gissar jag på i December.
Det är Decembers förbrukning som kommer få folk att vakna till, när räkningarna
börjar ramla in i Januari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in